DVD spelare till datorn via s-video

Permalänk
Medlem

DVD spelare till datorn via s-video

Hej
Jag undrar hur man får upp bilden på datorskärmen från en extern dvd spelare om man har kopplat in den via s-video kabel till grafikkortet?
Mvh Simon

Permalänk
Medlem

För det första, har ditt grafikkort video-in? Om det har det så borde det gå att läsa om i manualen och det kanske följde med något program med grafikkortet.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Jag vet inte själv och kan inte utläsa av specifikationen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305051
Någon som vet?
Kabeln jag pratar om är rund och har ett antal små piggar i en cirkel ungefär. Ser ungefär likadana ut hona och hane.

Permalänk
Medlem

du har bara TV-ut på det kortet.
om du inte vill köpa nytt grafikkort så får du koppla DVD direkt till skärmen, men jag antar att det inte var det som var tanken

har du ingen DVD spelare i datorn då?

vad är din tanke?

Permalänk
Medlem

tanken var att snappa upp bilden från en extern dvd spelare på datorskärmen. jag har en dvd spelare i datorn ja, men när jag brände dvd skivor så kom det upp varningar om att skivan kanske skulle vara ospelbar och jag ville då testa detta i en extern dvd spelare. eftersom vi inte har den senaste modellen av tv så går det inte att koppla in till den, varför jag ville kolla om det gick att koppla till skärmen. hur kopplar jag direkt till skärmen?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för koppling på skärmen.
D-SUB eller DVI, men i villket fall så behöver du en omvandlare.
Titta runt i de stora datorbutikernas sortiment.
Det du söker hittar du säkert under kablar/adapters.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

för att förtydliga det hela lite.
om du kopplar DVD direkt till skärmen så kommer inte datorn ha nån kontakt med filmen.
förstår jag dig rätt att du inte kan koppla din DVD till TV?
hänger inte riktigt med på vad du skriver

Permalänk
Medlem

dvdn går i dagsläget inte att koppla till tvn, det är ingen riktig dvd spelare utan en stereo som också kan spela dvd filmer. jag ville koppla den till datorskärmen för att kontrollera om min nybrända dvd film fungerade i externa dvd spelare. stereon har två olika typer av utgångar, en rund kontakt med små piggar i en cirkel (s-video?) och sedan en tredelad kabel som ska in i scart på tvn. den jag kallar s-video ovan går att plugga in i grafikkortet men det kommer ju som tidigare skrivet inte fungera.

måste jag införskaffa någon extra kabel som tidigare skrivet för att det ska gå att koppla dvd spelaren direkt till bildskärmen? det finns bara en utgång på bildskärmen och det är den normala som går till datorn.

Permalänk
Medlem

aha! nu fatta jag.
det du behöver är komposit -> D-sub (eller DVI?)

det var verkligen ingen lätt match att hitta...
men en sån här:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=813395

och sen en omvandlare från scart-> komposit.
hittade tyvärr ingen länk på internet men jag är 100% säker på att dessa omvandlare finns.
så från spelaren kommer det se ut så här:

spelare -> komposit<>scart omvandlare -> scart<>D-sub omvandlare ->skärm.

men personligen skulle nog jag hellre gå hem till nån kompis med skivan och prova. eller till en affär för att "titta" på ny TV eller spelare. LOL

Permalänk
Medlem

okej, tack för visat intresse iallafall !