Permalänk
Medlem

Tappar uppkoppling med Telia ADSL

Har telias 24 Mbit-tjänst. Den har fungerat bra i flera månader fram tills för ett par dagar sedan. DSL-lampan på modemet bara slocknar, jag tappar uppkopplingen i ett par minuter, sedan börjar det fungera ett tag igen. Sedan upprepas allt. Vansinnigt irriterande är det, speciellt när man spelar onlinespel.

Jag har pratat med telia och de säger att de behandlat min felanmälan, på telestationen, och att mitt bredband nu skall fungera. Det gör det ju uppenbarligen inte. Nästa steg är att en tekniker kommer hem till mig och gör en felsökning men det kostar flera hundra i halvtimmen. Eftersom lampan slocknar på modemet tyder väl det ändå på att antingen modemet är kass eller att telia är det? Nästan alla jag känner har Comhem så det blir lite svårt att pröva mitt modem hemma hos någon annan men det kan man väl ordna.

Har någon haft samma problem? Vad skall jag göra? Tack!

Visa signatur

Signatur...

Permalänk

Du tappar alltså synken..? antingen fel på kopparn (kan vara dålig kvalite) eller så är det som du säger modemet.. kan även var sladden mellan modemet & jacket i väggen kolla att det inte är glapp där...!

Annars får du be telia att sänka hastigheten... funkar det stabilt då så är det troligen fel på kopparn.. = bita i det sura äpplet o köra med lägre hastigehet eller ut med telia tekniker o fixa.

Om jag blev tvungen o sattsa pengar på vad om är fel skulle jag sattsa på Kopparn vid detta fel. Alt kabeln mellan modem o Jacket.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat in någon ny telefon eller så.

Steg 1 i all adsl felsökning är: bort med all annan teleutrustning och sätt adsl modemet i första jacket. Det ksa inte spela någon roll om de före är tomma men det kan göra det om det är taskig kontakt någonstans så ta första och provkör

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

ok, men det som är konstigt är att det har fungerat så länge tidigare. Har haft ADSL i flera år, först 0,5 mbit, efter det 8 mbit och nu 24 mbit. 24 mbit-linan har fungerat i ett par månader utan problem. Iof så pratade de om att jag bara stod på ADSL2 och inte på ADSL2+. De kanske har höjt fast så funkade det inte? Men å andra sidan hade problemet redan uppstått när de sa det... Aja, förbannad blir man iaf och inte blir det bättre av att man varit utan rinnande vatten hela dagen...

Visa signatur

Signatur...

Permalänk
Medlem

Det kan vara att linan inte klarar av det ju. Finns många exempel där folk kan köra med tex 2 mbit utan problem men får sådana här problem när de byter upp sig till 8mbit.

Permalänk
Medlem

Låter lite som du inte har modemet i förstajacket. Dubbelkolla det.

Ett vanligt trick är annars att byta poler på kontakterna i första jacket. Helt ologiskt att det skulle göra någon skillnad, men enligt mina kompisar som har varit teliatekniker så kan det göra susen ibland.

I värsta fall kan du köpa ett modem på öppetköp i en teliabutik (eller annan butik) och testa med det. Man brukar också kunna ta med modemet till teliabutiker så kan dom testa det direkt i butiken. Glöm inte ta med filtret också om du gör det, ganska ofta det är fel där.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok... Nu har jag testat att byta jack, byta ordning på dosor, skippa förlängningssladden till första jacket men problemet kvarstod. Jag gick upp på vinden och rotade fram mitt gamla 8mbps-modem jag hade innan. Vips! Det fungerar utmärkt, jag får ju dock ut max 8mbps men betalar för 24 vilket ju är lite onödigt då... Får ta och ringa Telia om detta. Vad tror ni att detta beror på? Är det att det mina linor inte klarar snabba hastigeter och att det gamla modemets fysiska begränsning råder bot på detta? Tack för alla svar!

Visa signatur

Signatur...

Permalänk
Medlem

HEJ!

Jag har exakt samma problem! först hade jag telia 8 mibt sen bytte jag till 24 så började internet tapppa kontakten hela tiden. sen när jag bytte tillbaks till 8 voila perfect. Har ringt till telia och sagt att lampan slocknar och allt.
Sen sa dom att dom skulle kolla upp anslutningen i några dagar. efter att dom gjort det kom dom fram till att vårt internet fungerade felfritt.
Felfritt att tappa kontakten minst 5 ggr i timmen sjukt

Permalänk
Medlem

som sagt, det är linan som inte klarar av den snabbare hastigheten, så de har ju delvis rätt när de säger att det inte är fel på internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hains
Ok... Nu har jag testat att byta jack, byta ordning på dosor, skippa förlängningssladden till första jacket men problemet kvarstod. Jag gick upp på vinden och rotade fram mitt gamla 8mbps-modem jag hade innan. Vips! Det fungerar utmärkt, jag får ju dock ut max 8mbps men betalar för 24 vilket ju är lite onödigt då... Får ta och ringa Telia om detta. Vad tror ni att detta beror på? Är det att det mina linor inte klarar snabba hastigeter och att det gamla modemets fysiska begränsning råder bot på detta? Tack för alla svar!

Det kan ju troligen vara ditt modem.. behöver inte vara linan, jag skulle sätta mina potatisar på modemet!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! har telia adsl 0.5mbit ibland går det i en vecka utan att tappa anslutningen å i bland kan jag tappa det flera gånger om dagen ! men ska nog tro att de är kopparn för bor ungefär 8km från telestationen

Visa signatur

CPU: AMD Athlon fx 3,0GHz |Grafik: Geforce 7950 gx2 |Ram minne: 4096MB |hårddisk:150gb raptor 300gb WD

Permalänk
Medlem

Testat att uppgradera mjukvaran i modemet?
Hade mycket nerkopplingar jag också med 0,25.
Men efter mitt samtal med telia och deras koll på när jag surfade fixad visst allt.
Fast jag inte var på internet ett dug efter jag snackade tills dom hade kollat färdigt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt ett sådant problem som du beskriver. Efter månadsvis tjat på TELIA kom en tekniker och hittade ett jordfel i teleboxen i väggen utanför lägenheten. Sen dess har det fungerat till 100%. Troligtvis har ett blixnedslag då brännt kablarna.
8mbit fungerade oxå smärtfritt på min uppkoppling, teknikern sade att 24 mbit är otroligt känsligt för minsta fel jämfört med "traditionell" 8mbit telia.

Jag vet hur du känner, otroligt irriterande. Heins. Det mest irriterande för mig var att ringa TELIAS support och förklara för dem femtioelva gånger att man inte har varken telefon eller andra jack ikopplade.

Om du är säker på att felet inte ligger hos dig så be dem skicka tekniker på studs. Om det nu visar sig att felet beror på din utrustning och dylikt så får du själv betala för teknikern.
MVH Pantheus

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1