Permalänk
Medlem

Noctua NH

Jag har precis köpt en ny burk o undrar om den inte e för varm..
intel core 2 duo e6600 ej klockad, processorfläkten är en Noctua NH-U12F
min idle cpu temp är ca 58c och system är 46c. har också 2 st chassi fläktar som kom me lådan. så det jag undar nu är va kan de va för fel??

övriga specs:
2x1gb corsair
320gb seagate
hiper type-R nätagg
HIS x1950xt radeon
asus p5w dh deluxe

Permalänk
Medlem

nästan 60c med den stora Noctua'n... så ska det inte vara...
testa montera om den... du har inte alldeles för mycket pasta eldyl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
nästan 60c med den stora Noctua'n... så ska det inte vara...
testa montera om den... du har inte alldeles för mycket pasta eldyl?

det var en vän till min som montera hela burken o de såg ut att va lagom me pasta. trodde först att de va fläkten som låg felvänd på noctua så ja vände på den men fortfarande ligger cpu temp på 58-60 idle.

Permalänk
Medlem

60c i idle ska du INTE ha... jag får 60c i load med min zalman 9500 utan fläkt
kylaren sitter garanterat felmonterad... för sådana temps ska du inte ha

jag får 40c i med min zalman (den e sämmte än Noctua'n) och du lär väll ha speedstep på dessutom (drar ner tempen några grader pga lägre clock)

men förresten vad mäter du tempen med? mät via TAT eller core temp för korrekta temperaturer

Permalänk
Medlem

mäter me asus AI booster och me speedfan. tog bort ena sidan av chassi nu o då hamnar den på 51c idle. vad är TAT för nåt? hur tror du den är fel monterad? nån som har en bild på hur den ska sitta på ett ungefär?
tack för svaren.

Permalänk
Medlem

detta är TAT:
http://www.techpowerup.com/downloads/392
i det så kan du kolla om processorn är stabil (om du clockat) samt se idle temp och om du kör det så ser du load tempen

Permalänk
Medlem

ok tack, ska prova den

Permalänk
Medlem

AM... kolla faq *Själv* inte nån kompis till dig.. om hur man går till väga när man byter kylpasta. Alltid bra att veta det :).
Sen monterar du om kylaren och kollar Även hur din IHS ser ut.
Den får varken vara konkav eller konvex.
Rätta mig om jag har fel Du som läser detta men conroe har väl IHS den med som AMD 64?
//Syntan

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

vad är IHS? jag provade TAT o där va temp 65c idle med en sida av på chasi. speedfan visar 51c, alltså TAT säger att den e 14c mer :/

Permalänk

jag har denna noctua, den stora varianten med deras 800rpm fläkt, jag idlar på runt 33-34, nu har du lite konkret att jämföra med:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AM
vad är IHS? jag provade TAT o där va temp 65c idle med en sida av på chasi. speedfan visar 51c, alltså TAT säger att den e 14c mer :/

1. IHS (Integreated Heat Spreader) är den metallplatta som sitter över kärnan på cpu'n. Skyddar mot belastning av tunga kylare, som din Nuctua T.ex, samt det namnet säger.
Lägg ett rakblad eller något annat som är Riktigt rakt för att se att ytan är helt rak och inte konkav eller konvex inåt/utåt buktad.

2. TAT visar den mest korrekta tempen då den mäter från själva kärnan.
Vad kan man säga.. Om du har en Idle temp på 65 är ju något heeelt galet.

3. Montera om och gör det me' en gång.

//Syntan

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Kylfläns

Kolla så att skyddsplasten inte sitter kvar på kylflänsen...

// P

Permalänk
Medlem

Ja, nånting är uppenbart fel. Har också en Noctua NH-U12F. Kör den förvisso med två NF-S12-1200 fläktar (1200 varv) vilket kanske ger 1-2°C mindre temperaturer. Har även lappat min E6600.

Hade själv lite problem med tempen tidigare men efter en del åtgärder kör jag nu min E6600@3Ghz med en temp på 37° idle / 45° load. Och det är mätt i TAT. Oklockat har jag 33°C idle / 45°C load i temps.

Allt jag gjort kan du läsa här:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?p=585659

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Ja, nånting är uppenbart fel. Har också en Noctua NH-U12F. Kör den förvisso med två NF-S12-1200 fläktar (1200 varv) vilket kanske ger 1-2°C mindre temperaturer. Har även lappat min E6600.

Hade själv lite problem med tempen tidigare men efter en del åtgärder kör jag nu min E6600@3Ghz med en temp på 37° idle / 45° load. Och det är mätt i TAT. Oklockat har jag 33°C idle / 45°C load i temps.

Allt jag gjort kan du läsa här:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?p=585659

du tycker det är dåliga temps med 45 i load @ 3ghz? då e man lite bortskämd
förvisso får jag liknande temps med min moddade zalman (vid 2,6ghz... 45/47 för att vara exakt) men fläkten på max... så visst kanske du borde få lite bättre temps men dom är ju fortfarande bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
1. IHS (Integreated Heat Spreader) är den metallplatta som sitter över kärnan på cpu'n. Skyddar mot belastning av tunga kylare, som din Nuctua T.ex, samt det namnet säger.
Lägg ett rakblad eller något annat som är Riktigt rakt för att se att ytan är helt rak och inte konkav eller konvex inåt/utåt buktad.

2. TAT visar den mest korrekta tempen då den mäter från själva kärnan.
Vad kan man säga.. Om du har en Idle temp på 65 är ju något heeelt galet.

3. Montera om och gör det me' en gång.

//Syntan

o fan är den så viktig? börjde min vid monteringen och det är kanske därför jag har lite förhöga temp med den boxade nämligen 66 i load? med en D 805 ??

till trådskaparen :

säkert att du spännt fast kylaren ordentligt? jag vet folk som bara spänt i ena hörnet så den mer eller mindre bara hängt löst emot

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

men kan det verkligen vara så stor skillnad på de här me IHS?
om den nu inte är helt plan kommer ja att kunna se de? vet inte om de spelar nån roll men ja köpte box varianten.. ska prova att kolla IHS o montera om fläkten. tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
du tycker det är dåliga temps med 45 i load @ 3ghz? då e man lite bortskämd
förvisso får jag liknande temps med min moddade zalman (vid 2,6ghz... 45/47 för att vara exakt) men fläkten på max... så visst kanske du borde få lite bättre temps men dom är ju fortfarande bra

Nej, nej. 45 i load @ 3ghz är helt ok. Det är dom temps jag har nu och dom är jag rätt nöjd med.

Men innan lappning av CPU'n, byte av kylare från Zalman CNPS9500AT till en NH-U12F samt byte av chassi till Antec P180 hade jag en temp på 44°C idle och 58°C i load vid E6600@2.4Ghz (Stock). Och det var jag ju absolut inte nöjd med.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W