Lura datorn att jag har ett bättre grafikkort

Permalänk

Lura datorn att jag har ett bättre grafikkort

Hej! Jag vill lura datorn att den har ett bättre grafikkort. Tanken är att jag ska kunna spela bf2 på den, och som läget är nu går det inte att starta. Tips och idéer? Mvh //Axel

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

Säg att du köpt ett GF 8800GTX så plockar du ut de du har i nu och sätte rin det igen så får vi se om han går på att du satt i ditt "köpta" GF 8800GTX

HAHA! kunde inte låta bli

Visa signatur

Framtida Uppgraderingar:
2gb minne
Grafikkort för runt 3000 kr

Permalänk

Jag har en bärbar dator, kan inte sätta in något grafikkort, vill bara kunna få igång bf2.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du kan lura datorn. Dessutom blir nog inte BF2 något att ha om du inte har något GFX som uppfyller kraven.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk

okej, det går alltså inte?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Jo, det finns ett hack för geforce 4 kort om det är ett sådant du råkar ha i datorn.

Permalänk

nje

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Men var inte elaka nu pojkar

Allså, ett grafikkort är vad det är.. Kan gå att lura den.. Men det spelar ingen roll, för även om du skulle lyckas få datorn att säga att du har ett 8800GTX så kan det ju inte göra så du får ett sådant.. eller hur? Och det är trots allt HÅRDVARAN som bestämmer, och inte MJUKVARAN..

För att göra det logiskt..

Om du tar en kartong.. Och skriver Pentium 4, 2gb Minne, 8800GTX på den.. sen skriver + Skärm så kan du om du intalar dig jättemycket, lyckas lura dig själv att det är en dator.. Men det förvandlas inte till en sådan hur mycket du än vill.. eller hur?

Iofs har jag aldrig provat.. Så testa först ifall kartongen blir en dator, skriv här sen igen

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk

måste lolá lita LOL, sorry grabbs o gubbs

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

sluta med lol alla på min skola säger så jävla fjortis snack de låter så jävla fult

Permalänk
Medlem

För att återgå till själva problemet så borde det finnas någon inställningsfil som man kan mecka i för att få det att gå igång eller tvinga spelet att köra en lägre version av DirectX, inget säkert men testa går ju alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
sluta med lol alla på min skola säger så jävla fjortis snack de låter så jävla fult

Jag antar att fullebulle är en fjortis.

Permalänk

Fortfarande ingen med någon superidé? Om det funkar så kan jag bli kompis med dej och lägga till dej på kontakter

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Men.. Oj vilken tråd.
Vad är det för dator du har? Jag menar vilken hårdvara har den?
CPU?
Grafikkort?
Minne?

Det finns ju spel som går att lura, dvs köra en lägre version av DirectX.
Om det går med BF2 har jag ingen aning om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Fortfarande ingen med någon superidé? Om det funkar så kan jag bli kompis med dej och lägga till dej på kontakter

Jag har en idé men den är inte super, fast den löser ditt problem. Köp en ny dator.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett borde det gå utmärkt att "lura" datorn. Men om programmet ber datorn använda Pixelshader 3.0 så ska den också göra det, annars krashar programmet. Så man kommer helt enkelt att få lassa över bördan på CPUn istället, vilket inte är gjort för det massiva dataflödet och kommer storkna direkt.

Det du får göra är att skriva egna drivrutiner till högpresterande grafikkort som skiter i att använda grafikkortet. Däremot kommer det fortfarande inte att bli spelbart, då frameraten kommer bli extremt låg.

Permalänk
Hedersmedlem

Var väl någon typ av shader (pixelshader?) 1.5 som BF2 kräver. Som sagt ska gå att lura det med GF4 kort med program som översätter det, jag testade det på demot för länge sen, fungerade inte för mig och såg skärmbilder från andra där det startade men grafiken var helt konstig.

Mnc, ett grafikkort är just ett grafikkort som har vissa instruktioner det kan göra. En CPU är ju en general purposeprocessor som är turingkomplett.
Man kan implementera funktioner likväl i hårdvara som mjukvara, bara att i hårdvara blir det så komplext men snabbt medans mjukvaran är det enklare men inte så snabbt.
Som Don_Tomaso skrev, det är nog möjligt men man måste göra en specialdrivrutin som utnyttjar CPU:n istället, det är inte gjort i en handvändning att snara ihop det. Sen som sagt kommer nog inte CPU:n orka med så mycket.

Edit:
1.4 som Nuukeer skriver nedan klingar mer bekant.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

men jag har hört om folk som spelar bf2 på ett ati 9200 finns väl hack/crack/whatever

dt är väl sm 1.4 bf2 kräver

Permalänk
Medlem

9200 och även 5200 kan köra bf2, inte gf4, utan fixen då. Sen att det är i det närmaste ospelbart med dessa kort är en annan sak.

Vill du spela bf2 får du helt enkelt skaffa en annan dator.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Vill du spela bf2 får du helt enkelt skaffa en annan dator.

Nog lättare för Kaktusagent att lura sig själv att han sitter o lirar BF2, än att få hårdvara att göra saker det inte är byggt för.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
måste lolá lita LOL, sorry grabbs o gubbs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
sluta med lol alla på min skola säger så jävla fjortis snack de låter så jävla fult

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag antar att fullebulle är en fjortis.

Posta inte såna här helt onödiga skräpinlägg i forumet. Skriv inlägg som tillför tråden något, eller inga alls. Skärpning krävs om ni vill slippa varningar framöver.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har ingen säker lösning men dock några tips som jag hittat under ett forum för Neverwinter Nights 2.

Det första tipset gäller nyttan att köra DX9 installationen igen även om man har DX9c;
http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewtopic.html?topic=518...

Det andra handlar om hur man lurar datorn till att tro att grafikminnet är större än det är;
http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewtopic.html?topic=517...

Detta kan också användas om inte Direct X kunnat detektera storleken på grafikminnet.

Det tredje är att lura spelet att starta även om inte grafikkortet uppfyller minimikraven;

http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewtopic.html?topic=518...

Här startar man sitt spel från ett program som kan konfigureras till att uppfylla kraven om jag förstått saken rätt.

Lycka till och låt oss veta om du lyckas få i gång spelet.

Per

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tack för ett seriöst och moget inlägg Ratatosk
Provade det tredje alternivet, men programmet ville inte starta den, är möjligt att jag har gjort fel inställningar någonstans, men det sa inte ens att skivan inte satt i, det kom inte upp något. Idéer någon?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Start -> kör -> skriv "change :002#: to 8800GTX" enter. Sen har du ett fungerande 8800GTX... du bör få 11k poäng i 3Dmark06...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

Det funkade inte

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
Men var inte elaka nu pojkar

Allså, ett grafikkort är vad det är.. Kan gå att lura den.. Men det spelar ingen roll, för även om du skulle lyckas få datorn att säga att du har ett 8800GTX så kan det ju inte göra så du får ett sådant.. eller hur? Och det är trots allt HÅRDVARAN som bestämmer, och inte MJUKVARAN..

För att göra det logiskt..

Om du tar en kartong.. Och skriver Pentium 4, 2gb Minne, 8800GTX på den.. sen skriver + Skärm så kan du om du intalar dig jättemycket, lyckas lura dig själv att det är en dator.. Men det förvandlas inte till en sådan hur mycket du än vill.. eller hur?

Iofs har jag aldrig provat.. Så testa först ifall kartongen blir en dator, skriv här sen igen

Jo nu tror jag faktiskt att det råkar vara en mjukvaru grej i bf2.
Det är säkert någon dx9 effekt eller sm shader som inte går att stänga av i "Options" som sabbar för de med äkdre grafikkort. Ska gå att gå runt det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
För att återgå till själva problemet så borde det finnas någon inställningsfil som man kan mecka i för att få det att gå igång eller tvinga spelet att köra en lägre version av DirectX, inget säkert men testa går ju alltid.

Spelet är uppbyggt med SM 1.4/2.0.
Om det hade gått att fixat kompabiliteten på det sättet hade det redan upptäckts.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hjälpsam

Här är ett annat tips som jag hittade, det gäller GF4 men kan kanske funka för ditt grafikkort.

http://www.forumplanet.com/planetbattlefield/topic.asp?fid=13...

Jag håller tummarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Seriöst... menar du vad du skriver "kaktusagent"?.....

Jamenar.. du vill förmodligen spela spelet. Och du får inte igång det för ditt grafikkort är för dåligt och klarar inte kraven. Då går det ju inte. Då får du ju köpa en ny dator.

Det är som att du vill ha en jättesnabb bil fast du har en gammal bubbla men slänger på en Ferrari Enzo kaross på skiten och tror att den blir snabbare.

Hårdvara är teknisk lödda saker med funktioner.. Behöver programmet i fråga utnyttja en sak som inte finns monterat på ditt kort går det ju inte.

Eftersom du inte skriver vad du har för saker ens så vet jag inte.

Detta verkar vara en liten skämt tråd.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns åtminstone tre orsaker att försöka "lura" datorn.

1) Även om ditt grafikkort klarar att spela spelet på lägsta grafikinställningar, hindras du från att starta det genom att spelet hindrar dig efter en kontroll av ditt grafikkort.

2) Spelet kräver ett visst hårdvarustöd som kan emuleras tex, genom att starta spelet via ett program typ 3Danalyze eller Dxtweaker.

3) För att se om det går

Det handlar alltså inte om att få ett långsamt grafikkort att gå lika fort som ett snabbare genom att lura det (vore förståss bra om det gick)

Man kan tex vilja spela ett visst spel som på sin bärbara under resan eller på hotellrummet, visserligen med mycket sämre grafik än på sin hemmadator men dock spelbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |