kort pipande ljud och svart skärm efter bios

Permalänk
Inaktiv

kort pipande ljud och svart skärm efter bios

Ok, det var såhär att jag startade steam för att spela lite och allt gick hur bra somhelst tills datorn började pipa, pipen var snabba och med mycket kort mellanrum. Rädd blev man så jag stängde av datorn fort som jag vet inte vad. Startade burken igen efter en stund och allt verkar bra tills pipet kommer igen bios texten rullar på men när windowsflaggan egentligen ska visas så blir skärmen svart men jag kan höra hur datorn fortfarande surrar.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2
Processor: Intel p4 2.67 GHZ
Processorkylare: Vet ej
Moderkort: osäker (kan vara QDI)
Minne: 2x 512MB
Grafikkort: Nvidia GeForce FX5200
Hårddisk: 2x 120 GiB
Nätaggregat: vet ej, 300W
Övrig kylning: Zalman kylning på grafikkortet, en på processorn + 1 eller 2 till
Övriga komponenter: DVD-brännare, creative ljudkort 5.1
Temperaturer: vet ej

Jag har ingen aning om detta kan vara till någon hjälp med jag spelade in ljudet och lägger upp det här. Filen är <50 KiB stor.

Snabba svar uppskattas då jag tidigare idag började skriva på ett arbete, inte hela världen om det försvinner egentligen men ändå.

tack på förhand Pärkka.

Jag vet, jag postade i fel forumdel, jag ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för bios i moderkortet? Sök på "bios beep codes" eller liknande med Google, så lär du få en hint om vad som kan var felet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Vad har du för bios i moderkortet? Sök på "bios beep codes" eller liknande med Google, så lär du få en hint om vad som kan var felet.

Med det menar du märket på moderkortet eller versionen av bioset?

Jag misstänker att jag har ett moderkort av märket QDI då det kommer fram en bild på en guldig medalj med denna text på när datorn startar upp.

Jag kan se en text där det står ungefär Bio********000 antar att detta är bios versionen? Kan tyvärr inte se hela texten då min skärm visar en ruta där vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Koderna är olika beroende på vilket "märke" det är på boiset. Award, Phoenix och AMI är dom vanligaste.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Koderna är olika beroende på vilket "märke" det är på boiset. Award, Phoenix och AMI är dom vanligaste.

Jag antar att det inte går att få reda på vilket märke man har på bioset utan att starta upp sin dator? Jag har alla papper inklusive böcker jag fick med till datorn någonstans. Kan det kanske stå något där?

Ok, jag läste något om Phenix i boken, så jag googlade på BIOS Beep Codes och hittade den här sidan. På sidan står det att om man har phenix ska man räkna pipen, ni som har tankat hem ljudfilen fårstår nog att det kan bli ett problem. Andra tips på vad som jag skulle kunna göra åt detta?

Permalänk
Medlem

I slutet av manualen till moderkortet brukar det så om biosintällningar mm. och där bör du kunna se vilken typ av bios du har. Det brukar äver sitta en etikett på själva bioskretsen på moderkortet.

Men datorn startade väl upp? Det första som kommer upp på skärmen när du startar brukar vara vilken typ och version av bios, eventuellt visas något om grafikkortet först.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
I slutet av manualen till moderkortet brukar det så om biosintällningar mm. och där bör du kunna se vilken typ av bios du har. Det brukar äver sitta en etikett på själva bioskretsen på moderkortet.

Men datorn startade väl upp? Det första som kommer upp på skärmen när du startar brukar vara vilken typ och version av bios, eventuellt visas något om grafikkortet först.

Jag bytte till en annan skärm nu och kunde då läsa texten, det stod Phoenix V2.5SLCP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Ingen som skulle kunna tänka sig att tanka hem ljudfilen och lyssna på den och sedan gå in på den hemsidan som No_Jah länkade till för jag hör verkligen inga pauser mellan pipen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Ingen som skulle kunna tänka sig att tanka hem ljudfilen och lyssna på den och sedan gå in på den hemsidan som No_Jah länkade till för jag hör verkligen inga pauser mellan pipen.

Det är bara ett pip ca. 15 sek. in i ljudfilen. Det andra ljudet låter mer som en trasig hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Det är bara ett pip ca. 15 sek. in i ljudfilen. Det andra ljudet låter mer som en trasig hårddisk.

Tack så jättemycket! Imorgon ska jag testa att ta ut någon utav hårddiskarna. Men de pipen i början av filen har aldrig funnits där innan, tror ni att de försvinner ifall jag fixar hårddisk problemet?

Permalänk
Medlem

långa pip med korta mellanrum burkar tyda på att det är nåt fel på grafikkkortet.. snurrar fläkten? kanske har blivit överhettat..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"