Permalänk

Vilken 22" skärm?

Hej allihop!

Jag har suttit och läst på forumet i några dagars tid nu om skärmar. Jag kan dock fortfarande inte bestämma mig för vad jag skall köpa.

Det jag kommer använda skärmen till mest är film. För övrigt kommer jag arbeta i icke-krävande program. Jag sysslar dock en del med lätt grafikredigering. Jag spelar inte spel. Jag vill att alla tecken skall vara detaljerade så man lätt kan läsa stora textstycken på skärmen.

Innan jag läste på forumet var jag inställd på en 22" Viewsonic VG2230wm (http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVG223...). Dock står det väldigt lite på forumet om denna skärm. Är den bra?

Finns det inga 22" skärmar i en rimlig prisklass som har en riktig 8-bitars panel? Behöver jag en 8-bitars panel för mitt behov?

Det är väldigt många på forumet som lovordar Samsung 225BW (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327274). Vad är det som skiljer den skärmen mot min Viewsonic VG2230wm (http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVG223...)?

Jag har en fabless för Viewsonic och tycker Samsungs skärm är ganska ful =). Är samsungen så pass bra att man skall gå på talesättet "insidan som räknas". Elle r är det samma insida så man tar Viewsonic?

Väl mött!

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd

Permalänk
Medlem

så som jag har förstått är det samma bildrör i alla "billigare" 22" om vi snackar widescreen ...

jag köpte en Videoseven 22" wide från komplett, dels för priset var bra, dels för den hade inbyggda högtalare och den såg inte så pjåkig ut ... dock gick skärmen sönder efter 1 dygn, förmodligen fabriktionsfel, men det jag han testa av skärmen så var jag nöjd, provade spela WoW med den, så som jag såg det var det inga fel alls, satt i photoshop ngn timme och kollade en film, faktiskt hel nöjd förutom det faktum att den gick sönder X_x

det är svårt att veta vad man ska rekommendera till folk när man har olika smak och olika prioriteringar, samma sak när det gäller om det är in eller utsidan som räknas, personligen spelar det inte mycket roll, hade jag spelat FPS spel där hög fps är en viktig faktor hade utsidan inte spelat ngn roll ... men såsom du beskrev det skulle jag väll ta 50/50 insida/utsida, du kanske får fråga dig om du endast vill ha ett snyggt skrivbord eller om du vill ha en bra skärm också

Viewsonicen verkar vara ett bra val, har dock inga personliga erfarenheter av den :/

lycka till med ditt skärm köp.

EDIT: har du en tjock plånbok kanske du skulle kika lite på Eizo skärmarna med dom har riktig 8-bitars panel(vad jag vet) och 5års fabriksgaranti

Permalänk
Medlem

Kyroz, det heter panel när man talar om lcd skärmar och bildrör när man talar om crt skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Kyroz, det heter panel när man talar om lcd skärmar och bildrör när man talar om crt skärmar.

mm?

Permalänk

Jo har kollat på Eizo men min plånbok är inte så stor

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd