Vista hemma-nätverk fungerar inte

Permalänk

Vista hemma-nätverk fungerar inte

Den bärbara datorn, Acer 5024 med Vista Business OEM och stationära med XP Pro, har inte ett fungerande hemma-nätverk. Datorerna hittar inte varandra. Allting fungerande gallant när båda datorer hade Win XP (laptopen hade Home OEM). Är det någon som har fått hemmanätverket fungera i Vista?

Finns det något enkelt 3:e parts program som kan fixa ett enkelt nätverk med LAN-hastighet?

Permalänk

Japp, har fått det att funka. Vista använder sig av ett speciellt protokoll för nätverk, LLTD. Om du inte redan har gjort det så tanka ner uppgraderingen till XP-burken:

Link Layer Topology Discovery (LLTD) Responder (KB922120):
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4f01...

Permalänk

Ah... okay! Ska genast testa!

EDIT: Det fungerar! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

En sak bör påpekas är att windows vista använder ipv6 mendans xp ipv4, Vissa routrar kan ha problem med den nya standarden och därför sänker hastigheten.

Det går att inaktivera ipv6 och köra ipv4 i windows vista också. Poängen med ipv6 är att man kan ha flera ip nr men det är väll ingen vits med det i vanligt lan?

Permalänk

Hm... ett annat problem har dykt upp. Datorerna syns i nätverket, men, när jag försöker ansluta till datorn, klagar den att den inte hittar datorerna: sökvägen finns inte! Har någon fått samma problem?

EDIT: Fått den att funka. Firewallen blockerar anslutningen. Stängde av brandväggen på Vista-datorn och tillät Netbios-anslutningar på Agnitum Outpost på den andra. Innebär inte Netbios en säkerhetsrisk egentligen?

EDIT2: Upptäckte ett 3:e problem. Har ni ADSL med en 10/1-lina eller liknande och har CfosSpeed. Välj "Calibrate Line" så att den "frigör" allting (vet inte hur jag ska förklarar det rent tekniskt).

Det var så att när jag kopierade filer över nätverket, låste sig hastigheten på ~100KB/s (uppladdningshastigheten på bredbandet). Efter att jag att körde "Calibrate line", ordnade allting sig och jag kunde kopiera i Gbit-hastighet.

Permalänk

Kan så vara, men i de flesta mjukvarubrandväggar kan du väl konfigurera undantagsportarna för endast nätverks-trafik och inte helt öppet mot internet?

Permalänk
Medlem

tycker nätverket fungerar exemplariskt i vista. Har vista på bärbara och XP på stationära. Var bara att plugga in och välja rätt arbetsgrupp och tuta och köra. Hade betydligt större problem med XP.

DiAMONDBlacK, riktigt bra att du editerar med en förklaring vad som löste problemet, alltför ofta man bara ser "EDIT: Fixat!".

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chucknorris
Kan så vara, men i de flesta mjukvarubrandväggar kan du väl konfigurera undantagsportarna för endast nätverks-trafik och inte helt öppet mot internet?

Ingen anning. Har inte 100% koll hur Outpost dirigerar trafik internt och extern med alla protokoll och allt vad de nu heter