Permalänk
Medlem

hjälp mej att köpa handdator.

har surfat runt lite på handdatorer nu,har hittat en hel del olika.
men ja vet inte riktigt vad de e man ska kolla efter om man ska ha en handdator.

hur funkar att dom att surfa med? går de bara knappa in aftonbladet.se i webläsaren? skalar bilden ner sej så den passar bra i fönstret då? elle måste man scrolla 2 meter i sidled? hur skriver man med dom? finns ju inget tangentbord?

nån som kan tipsa om nån bra modell så är jag mycket tacksam.

ett krav är att jag ska kunna surfa med den med mitt trådlösa nätverk här hemma. (något som Palm-handdatorerna inte kan?)

max gärna runt 4000.. plus minus nån tusing gör inget.

GPS är onödigt.

Permalänk
Medlem

Re: hjälp mej att köpa handdator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
men ja vet inte riktigt vad de e man ska kolla efter om man ska ha en handdator.

hur funkar att dom att surfa med? går de bara knappa in aftonbladet.se i webläsaren? skalar bilden ner sej så den passar bra i fönstret då? elle måste man scrolla 2 meter i sidled? hur skriver man med dom? finns ju inget tangentbord?

ett krav är att jag ska kunna surfa med den med mitt trådlösa nätverk här hemma. (något som Palm-handdatorerna inte kan?)

GPS är onödigt.

Jag har själv en Qtek S110 med 400Mhz processor, den funkar utmärkt men dock utan WLAN.
Dom finns till bra pris på blocket, runt 3000 kr. Om du vill ha mera tips osv så rekomenderar jag

http://www.handdator.com/

PocketLoox är coola med men då får du ingen mobiltelefon i enheten.
Har du andra frågor får du gärna sända ett privat PM, tror inte dom är så glada om man snackar handdatorer i ett forum för LapTops.

Mvh

Team_AMD

Permalänk
Avstängd

Re: hjälp mej att köpa handdator.

Citat:

GPS är onödigt.

Hejsan

Alla nya palm har inbyggt wlan så surfa trådlöst det klarar dom galant.
Frågan är bara om du vill göra det. Du kan inte jämföra det med att surfa vid en stationär eller bärbar dator.

Bilden på webbläsaren brukar man kunna välja hur man vill ha den, brukade själv köra mozilla som webbläsare. Om du brukar använda wap på din mobil så vet du hur det ser ut och tyvärr så upplevde inte jag att det var någon större förbättring med att surfa på handdatorn.

Visst, skrämen var större än på en mobil men det gick väldigt mycket långsammare än man var van från dator och alla banners och flashgrafik på internetsidor brukade strula som bara den.

Sen det här med att skriva med pennan det är inte speciellt smidigt, speciellt inte eftersom windows mobile inte fanns (finns kanske nu?) på svenska så man får trycka flera extra gånger för att få fram ÅÄÖ osv.

Har själv haft en Dell Axim x50v med vgaskärm för ett par år sen. Kan rekomendera att om du ska köpa handdator så bör den klarar vga alltså 640X480 då blir bilden väldigt bra annars är den mest sunkig på dem andra jag prövat (palm och acer).

Leta efter följande funktioner som jag lärde mig sakna med min egna:

USB-host funktion så du kan koppla in digitalkamera och externa hårddiskar.

Så mycket ramminne som möjligt, helst 128 annars känns handdatorn direkt seg om du försöker peta in lite flera program.

Widescreenskärm, ett måste i det lilla formatet - speciellt om du gillar att se på film.

Leta också efter en lite större skärm, det vanligaste är idag 3.5"-4" försök hålla dig kring 3.7"+ i alla fall.

För övrigt så finns det många häftiga spel och gratisprogram vet speciellt en bra filmspelare som man kan ladda ner som är ungefär som media player classic. Den är alltså helt gratis och funkar 1000 000x bättre än windows inbyggda som är laggig, långsam och har svårt att köra full screen med.

Vill du ha filmspelaren så skriv till mig lite senare så ska jag försöka leta upp den igen.

Rekommenderar följande märken: HP, DELL, FS
Lycka till!

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

tackar för svaret!

va tror du om en sån här?

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

edit: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp... den kanske duger? kostar bara 3000..

Permalänk
Avstängd
Citat:

tackar för svaret!

va tror du om en sån här?

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

edit: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp... den kanske duger? kostar bara 3000..

Du ska ta den övre (lite dyrare) annars går du miste om vgaskärm 16 mb inbyggt grafikkort och 100 mhz plus att den har mindre inbyggt minne.

Annars är den samma som min, enda skillnaden är mera inbyggt minne och nya windows mobile 5.0. Helt klart ett bra köp.

Du får med docka, skydd, och laddare med reseadapter så du slipper använda dockan för att ladda batterierna på köpet.

Fick min för 3700 inkl frakt och moms när dell hade rea. Men det ser verkligen bra ut även för dig. Kör hårt!

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Batteritiden är inte mycket att hänga i granen på x51v, köp minst 2 batterier

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

hur funkar de med nätverket? e de som på en bärbar, att den hittar massa nätverk och sen e de bara koppla upp sej dit?

Permalänk

det borde den kunna göra

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv