Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
har surfat runt lite på handdatorer nu,har hittat en hel del olika.
men ja vet inte riktigt vad de e man ska kolla efter om man ska ha en handdator.
hur funkar att dom att surfa med? går de bara knappa in aftonbladet.se i webläsaren? skalar bilden ner sej så den passar bra i fönstret då? elle måste man scrolla 2 meter i sidled? hur skriver man med dom? finns ju inget tangentbord?
nån som kan tipsa om nån bra modell så är jag mycket tacksam.
ett krav är att jag ska kunna surfa med den med mitt trådlösa nätverk här hemma. (något som Palm-handdatorerna inte kan?)
max gärna runt 4000.. plus minus nån tusing gör inget.
GPS är onödigt.
Hejsan
Alla nya palm har inbyggt wlan så surfa trådlöst det klarar dom galant.
Frågan är bara om du vill göra det. Du kan inte jämföra det med att surfa vid en stationär eller bärbar dator.
Bilden på webbläsaren brukar man kunna välja hur man vill ha den, brukade själv köra mozilla som webbläsare. Om du brukar använda wap på din mobil så vet du hur det ser ut och tyvärr så upplevde inte jag att det var någon större förbättring med att surfa på handdatorn.
Visst, skrämen var större än på en mobil men det gick väldigt mycket långsammare än man var van från dator och alla banners och flashgrafik på internetsidor brukade strula som bara den.
Sen det här med att skriva med pennan det är inte speciellt smidigt, speciellt inte eftersom windows mobile inte fanns (finns kanske nu?) på svenska så man får trycka flera extra gånger för att få fram ÅÄÖ osv.
Har själv haft en Dell Axim x50v med vgaskärm för ett par år sen. Kan rekomendera att om du ska köpa handdator så bör den klarar vga alltså 640X480 då blir bilden väldigt bra annars är den mest sunkig på dem andra jag prövat (palm och acer).
Leta efter följande funktioner som jag lärde mig sakna med min egna:
USB-host funktion så du kan koppla in digitalkamera och externa hårddiskar.
Så mycket ramminne som möjligt, helst 128 annars känns handdatorn direkt seg om du försöker peta in lite flera program.
Widescreenskärm, ett måste i det lilla formatet - speciellt om du gillar att se på film.
Leta också efter en lite större skärm, det vanligaste är idag 3.5"-4" försök hålla dig kring 3.7"+ i alla fall.
För övrigt så finns det många häftiga spel och gratisprogram vet speciellt en bra filmspelare som man kan ladda ner som är ungefär som media player classic. Den är alltså helt gratis och funkar 1000 000x bättre än windows inbyggda som är laggig, långsam och har svårt att köra full screen med.
Vill du ha filmspelaren så skriv till mig lite senare så ska jag försöka leta upp den igen.
Rekommenderar följande märken: HP, DELL, FS
Lycka till!