Permalänk

Speedfan 4.31 verkar supporta ASUS P5B

Hittade denna länk i min jakt på att få Speedfan att funka på mitt P5B-VM.
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=481425

4.31 change log :
- added full support for W83627DHG
- added full support for VIA VT8237A

Now the W83627DHG sensor/IO chip is supported which is used by P5B-Deluxe and other new Asus board as well. Prior to this version, SpeedFan could not detect cpu and control fan properly in this mobo.

Jag har testat och det verkar som att jag också har W83627DHG enl Speedfan.
Den läser också temperaturer och fläkthastigheter.

Tyvärr kan jag inte styra fläktarna trots att jag disablat Q-fan i BIOS'et.
Troligen är det mest skit bakom tangentbordet IOM att jag aldrig testat Speedfan förut.

Någon som har liknande kort och fått det att lira?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Intressant, hör av dig om du får det att fungera... Får inte mycket att funka själv som har med fläktsyrning att göra som till ex AIgear, funkar det för dig?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Hmm, ja en viss förbättring var det väl. Från att inte ha kunnat läsa nånting kan nu Speedfan avläsa processorfläktens hastighet, en av chassifläktarna och tempen på moderkort, CPU och hårddisk. På "AUX" har jag en skum temp, 122 grader Tror jag inte har så mycket med verkligheten att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Hmm, ja en viss förbättring var det väl. Från att inte ha kunnat läsa nånting kan nu Speedfan avläsa processorfläktens hastighet, en av chassifläktarna och tempen på moderkort, CPU och hårddisk. På "AUX" har jag en skum temp, 122 grader Tror jag inte har så mycket med verkligheten att göra.

Jag får i princip samma. Verkar läsa samma temperaturer som Probe.

Någon som fått reglering av fläktar att funka?
Jag ställde alla fläktar (Speed01 - Speed04) till 0% men fälktarna snurrar på som vanligt..
Skall man göra något annat för att reglera? Skall man mappa Fläktar mot Speed?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att ändra PWM X mode till Software Controlled och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Du kan ju testa att ändra PWM X mode till Software Controlled och se om det blir någon skillnad.

Testat, dock finns inte "Software Controlled" som val. Jag kollade i manualen och det är samma input ställe..

Fungerar fortfarande inte att justera...
Skall kolla med Speedfan..

Någon annan som fått det att lira på P5B(-VM)?

Det står i manualen för SpeedFan att "Only temperatures are relevant and SpeedFan will lose no functionality even if you've got a two-wired fan that doesn't report its speed."

Innebär detta / Fungerar det för er, att det funkar att reglera även spänningsstyrda fläktar med endast två sladdar trots att RPM står på 0 i SpeedFan?

(Någon som vet om man kan styra två sladdars i Q-Fan?)

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Jag har också ett p5b-vm, men lyckas inte styra fläktarna.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Lite off-topic, men jag kör ändå.

Förr i tiden kunde man ladda ner en zipfil med Speedfan. Man packade upp filen till valfri mapp och körde igång programmet. Det är så småprogram ska fungera! Numera är det installationsprogram och en massa trams. Finns det någon enkel zipfil att ladda ner, där man slipper installera en massa trams?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slangaren

Innebär detta / Fungerar det för er, att det funkar att reglera även spänningsstyrda fläktar med endast två sladdar trots att RPM står på 0 i SpeedFan?

Ja det kan man (Manuellt iaf). Jag kör med en gammal 92mm fläkt som blåser som satan som bara har 2 sladdar, kör den normalt på 70-80% när jag sitter vid datorn och 60% när jag sover (om jag är tvungen att ha igång burken). Är så gott som knäpptyst vid 60%

/Letrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Jag har också ett p5b-vm, men lyckas inte styra fläktarna.

Du menar med Speedfan? Jag kan iofs styra stock-CPU fläkten med Q-fan..

Jag skall skicka in en förfrågan till Speedfan..

Hörde idag också att speciellt P5B-VM bara stöder controll av 4-pinnars fläktar via MB.
Detta kan vara anledningen till att SpeedFan inte funkar (vad vet jag). Måste tydligen pulsa strömmen genom den 4'e tråden.

Detta skapar ytterliggare funderingar.
Eftersom jag vill styra mina två chassifläktar via 4-pinnars CPU-fan kontakten (vilken är den enda som kan styras på MB tror jag) så behöver jag en splitter:
4-pin till (4-pin och 3-pin) alt
4-pin till två 4-pin (ej molex)

Jag tror bara att man kan köra RPM från ena fläkten, men man kan ju klippa den ena om den splittrar till två 4-pinnars.

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk

Om jag kopplar min tuniq till cpu-kontakten, dvs. den 4:a pinnars, så kan inte jag heller kontrollera den med speedfan. Dock funkar det om jag kopplar den till en vanlig 3-pinnars kontrollerbar kontakt på moderkortet.

Ett jobbigt problem är dock att speed04 styr alla tre kontakter på moderkortet. Dom andra speed* styr ingenting :/ Har snart provat med det mesta, o lyckas fan inte dela dem åt.

Iofs har jag bara en chassifläkt just nu som överhuvudtaget är styrbar, så är det ändå lite jobbigt att den går i samma rytm som tuniq:en så att säga :/

EDIT: P5B-dlx-wifi

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag styr just nu CPU- och GPU-fläktarna på mitt P5B med Speedfan. CPU är kopplad till CPU_FAN (Speed 2) och GPU är kopplad till CHA_FAN1 (Speed 1). För att få det att funka måste man koppla ur alla Q-funktioner i BIOS, annars händer inget.

Nu letar jag bara efter ett sätt att få Speedfan att starta med förinställda speedvärden...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Jag styr just nu CPU- och GPU-fläktarna på mitt P5B med Speedfan. CPU är kopplad till CPU_FAN (Speed 2) och GPU är kopplad till CHA_FAN1 (Speed 1). För att få det att funka måste man koppla ur alla Q-funktioner i BIOS, annars händer inget.

Nu letar jag bara efter ett sätt att få Speedfan att starta med förinställda speedvärden...

Säg till om du hittar något sätt att starta med förinställda värden..!

Jag kan däremot bara styra Sys Fan (chassifläkt där fram och cpu_fan..

CHA_FAN1 kan jag inte styra och inte heller PWR Fan, varför är det så?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk

Jag kan inte använda CPU_FAN kontakten för att styra då mina kontakter är bara på 3 pins.
Dock så verkar det som om CHA_FAN1-CHA_FAN-3 styrs tillsammans för mig :/

Ska kolla om det andra kontakter går att styra. Fick för mig att de inte gick, men nu när jag läser manualen så ser jag att det står att CHA_FAN1-CHA_FAN3 är det enda som stöder q-fan, och ingenting om deras styrbarhet överhuvudtaget så att säga.

Senda:
Vilken är din sysfan kopplat på ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Stöder dom Q-fan så borde borde dom ju gå att reglera manuellt, iaf i 3 steg minst?

Min Sys_Fan är kopplad till chassifläkten fram och det är en som sitter original i ett Cooler master mystique 631 chassi.
Chassifläkten bak är som sagt kopplad till cha_fan 1 och den kan jag inte heller styra, den är också original i mitt chassi.

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk

Jag har kollat lite och det verkar som att P5B och dlx fungerar. Det har jag testat .
Dock verkar det fortfarande som att P5B-VM inte går att reglera endast läsa ut temp och rpm etc... Har varit i kontakt med Alfredo på Speedfan flera gånger för några månader sedan utan att ha fått något klart svar förutom att BIOS'et verkar hårdlåst på att det är PWM styrning som gäller..
Hoppas på support av Speedfan..
Bomba gärna honom ang support på -VM..

Ingen som hittat någon annan mjukvara som gör samma sak som Speedfan?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk

Slangaren:

Mina CHA_FAN1 - CHA_FAN3 styrs tillsammans. Kan du styra dem individuellt från speedfan med en dlx ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Slangaren:

Mina CHA_FAN1 - CHA_FAN3 styrs tillsammans. Kan du styra dem individuellt från speedfan med en dlx ?

Jag testade tyvärr bara snabbt att styra från en P5B på en polares MB och kollade inte så noga..
Själv har jag P5B-VM som jag vill kunna styra....

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Jag kör Speedfan och kan bara kontrollera chassifläktarna på mobot. CPU och PWR kan man inte ändra på P5B Deluxe. Funkar kalas för mig då jag bara har utblåset på baksidan och 2 fläktar på Infinityn som jag inte kan styra på annat sätt. Speedfan funkar också bra från autostart så jag är jättenöjd även om Speedfan inte verkar vara anpassat för P5B.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p