Permalänk
Medlem

12", Toshiba lr FS

Hej!

Har letat efter en bärbar dator ett tag och tillslut kommit fram till två olika modeller, nu behöver jag hjälp!

Toshiba Satellite Pro U200-198 fast med 1GB ram istället för 512 mb som är standard
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=133994

Fujitsu Siemens Amilo Si1520
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=127446

Ganska precis samma hårdvara i dessa, men jag tror att batteritiden är bättre hos Toshiban och skärmen är bättre hos FS, men jag vet egentligen inte...Finns det några här som har erfarenheter av dessa dator ?

Vilken skulle ni välja? Finns det några andra datorer i samma storlek och prisklass som är bättre?

Tacksam för svar

/Odmark

Permalänk
Hedersmedlem

Är själv lite sugen på FS:en och en klar fördel till den är att den har DVI ut.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

hur mycket förlorar man på den äldre cpu:n?

dvi ut är klart en bra sak... hmmm...

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt en Toshiba u200-121. Har dock inte fått den ännu, borde bli nästa vecka... Tyckte att den verkade vara den mest prisvärda efter att ha letat och läst om den på nätet. Betalade strax under 9000 på Inwarehouse. Jag tror inte att man förlorar alltför mycket på den äldre CPU:n, men lite är det nog. Här är den på Toshibas hemsida;

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Själv har jag beställt en Toshiba u200-121. Har dock inte fått den ännu, borde bli nästa vecka... Tyckte att den verkade vara den mest prisvärda efter att ha letat och läst om den på nätet. Betalade strax under 9000 på Inwarehouse. Jag tror inte att man förlorar alltför mycket på den äldre CPU:n, men lite är det nog. Här är den på Toshibas hemsida;

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Du är välkommen att komma med en kort recension

Permalänk
Medlem

Har för mig att den FJ är nästan samma modell som amilo pro V3204. Den senare nämnda modellen har jag varit och klämt på och ger ett väldigt gott intryck när det gäller det yttre. Att min kompis därtill har en FJ budgetmodell som ändå har en grym skärm tyder iaf på att skärmen borde vara bra.

Edit: Var batteritiden på FJ som gjorde att jag inte var riktigt intresserad.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Odmark - ska bli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Har för mig att den FJ är nästan samma modell som amilo pro V3204. Den senare nämnda modellen har jag varit och klämt på och ger ett väldigt gott intryck när det gäller det yttre. Att min kompis därtill har en FJ budgetmodell som ändå har en grym skärm tyder iaf på att skärmen borde vara bra.

Edit: Var batteritiden på FJ som gjorde att jag inte var riktigt intresserad.

Skärmen har jag hört skall vara bra, men frågan är om den är tillräckligt bra för att väga upp för batterietiden.. Nån som vet om man kan köpa ett större batteri till den?

Permalänk
Medlem

Jag kollade också mycket på FS Si1520, men den föll på batteritiden, och jag har inte kunnat hitta något större batteri tyvärr, annars hade det nog blivit FS:en. Har redan en FS Xi1546 och gillar både byggkvalitén och prestandan på den, och skärmen är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Jag kollade också mycket på FS Si1520, men den föll på batteritiden, och jag har inte kunnat hitta något större batteri tyvärr, annars hade det nog blivit FS:en. Har redan en FS Xi1546 och gillar både byggkvalitén och prestandan på den, och skärmen är riktigt bra.

Kan tänka mig det, men jag har redan en stationär dator

Permalänk
Medlem

Stationär? FS Xi1546 är bärbar (för mig iaf, men den är inte den lättaste med sina cirka 4kg). Den har dock värdelös batteritid, därför ska jag ha en till, för att dels ha något lite lättare att bära på samt att kunna ha den utan nätström i 4-5 timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Stationär? FS Xi1546 är bärbar (för mig iaf, men den är inte den lättaste med sina cirka 4kg). Den har dock värdelös batteritid, därför ska jag ha en till, för att dels ha något lite lättare att bära på samt att kunna ha den utan nätström i 4-5 timmar.

Det börjar faktiskt luta åt Toshiban nu för min del... batteri är faktiskt väldigt viktigt på en bärbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Odmark - ska bli

Ja, en liten recension på den datorn skulle uppskattas mycket

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Vad jag har kunnat läsa mig till ska Toshiban ha en batteritid som ligger hyggligt nära den angivna på deras hemsida, givetvis beroende på vad man gör med den. Enligt vissa har de fått ut ungefär 4,5 timmar av den, med låg ljusstyrka på skärmen och med inte alltför kraftslösande processer igång. Vad jag har kunnat läsa annars ska LG vara bra. De har t.ex. sin LW-25anhv som ligger på mellan 5-6 timmars batteritid, men då kostar den cirka 11.500kr. Hur som helst, som jag skrev tidigare, så känns Toshiban som den mest prisvärda för mig.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket Dell XPS M1210 väger med 9 cells batteriet? Den kostar ju faktiskt inte så mycket mer än dom andra jag tittat på!(Utan allt lull-lull så klart)

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension på notebookreview ska den väga cirka 5 pounds (cirka 2.25kg) med 9-cells batteriet. Batteritiden ska då ligga på lätt över 4 timmar, eller det är i alla fall vad recensenten har skrivit, med inställningarna på "normal", vad nu det innebär.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3466

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Enligt denna recension på notebookreview ska den väga cirka 5 pounds (cirka 2.25kg) med 9-cells batteriet. Batteritiden ska då ligga på lätt över 4 timmar, eller det är i alla fall vad recensenten har skrivit, med inställningarna på "normal", vad nu det innebär.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3466

oh tackar tackar... ser ju inte så dumt ut... lite tungt kanske... svårt det här med datorköp!

Permalänk
Medlem

Jag var helt inne på att köpa en Dell XPS M1210 och skulle precis ta och beställa en när dom höjde priset med >1kkr.
Så för ett par dagar sedan såg jag att Datorbutiken nu har ett riktigt bra erbjudande på Toshiba Satellite Pro U200-199 (<12kkr) och den är ju mycket bätre en Dell om man ska ha GMA950 grafik. Mindre, lättare och billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133995

Min sambo har i prinsip samma fast med 15.4" som hon köpte i sep. 06 och den är hon mycket nöjd med. Hoppas jag får min i nästa vecka så ska jag skriva en recension åt er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
Jag var helt inne på att köpa en Dell XPS M1210 och skulle precis ta och beställa en när dom höjde priset med >1kkr.
Så för ett par dagar sedan såg jag att Datorbutiken nu har ett riktigt bra erbjudande på Toshiba Satellite Pro U200-199 (<12kkr) och den är ju mycket bätre en Dell om man ska ha GMA950 grafik. Mindre, lättare och billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133995

Min sambo har i prinsip samma fast med 15.4" som hon köpte i sep. 06 och den är hon mycket nöjd med. Hoppas jag får min i nästa vecka så ska jag skriva en recension åt er.

Fast fördelen med M1210 är ju att man kan ha 9cells batteri vilket ger sjukt bra battertid!

Permalänk
Medlem

jag tror jag gillar Fs mer, jag har själv en 2 år gammal Lifebook p7010 funkar utmärkt och är portabel 10.6 tumskärm

Permalänk
Medlem

Oj oj! Såg precis att det inte är tv ut på Toshiban! Det var nått jag hade missat! Då var nog saken klar... blir en M1210 för min del.
Om inget annat dyker upp

Permalänk
Medlem

Det bidde ingen toshiba u200-121 för mig heller, den hann utgå ur sortimentet innan Inwarehouse hann få hem min... så nu blev det nästa modell istället, u200-198, till rabatterat pris

Har dock inte hunnit få den heller, utan bör få den i början av nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Ja men 9-cells batteriet får inte plats i datorn och gör den redan stora 12"arn enormt stor och tung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odmark
Oj oj! Såg precis att det inte är tv ut på Toshiban! Det var nått jag hade missat! Då var nog saken klar... blir en M1210 för min del.
Om inget annat dyker upp

Hoppas du vet att Dellen är typ den största och tyngsta 12" som finns Tar bort meningen med att köpa en "ultraportable"

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hoppas du vet att Dellen är typ den största och tyngsta 12" som finns Tar bort meningen med att köpa en "ultraportable"

Jo jag vet att den är en klumpig 12"are, men Toshiban är inte så liten heller om jag fattat saken rätt. Och den förlorar ju lite portabilitetspoäng på den sämre batteritiden. Sen saknar den ju tv-ut, ett stort minus i min bok.

Det känns som valet för mig står mellan Si1520 och xps 1210, eftersom jag vill ha tv-ut! Men Si1520 har inte tillräckligt batteri.. så det ända som verkar finnas kvar är 1210

Edit:
Toshiba: 299x34x225mm 1,9 kg
Dell: 297x31x221mm 2.25 kg

Dell är mindre, men tyngre... 9 cells batteriet sticker ju ut en del, men vf.. tror det är värt att slippa sitta vid ett vägguttag hela tiden.

Permalänk
Medlem

Odmark - har du helt avskrivit LG? Annars har de ett par lätta modeller som verkar ha bra batteritid. Bland annat en som heter LW 25 ANHV. Verkar dock ha en singelcore processor, men väger cirka 1,9kg och ger en batteritid på cirka 5-6 timmar med originalbatterit. Bör gå att få för ungefär 12-12.500kr (ex. hos dustinhome kostar den 12.500kr).
Direktlänk: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098127

De har också en som heter TX PM på dustinhome. Själva datorn väger strax över kilot, och den har en extern DVD-brännare som medföljer. Går att köpa till ett batteri som totalt ger upp emot 8 timmars batteritid. Bör hamna på cirka 15.000kr med extrabatteri. Den har dock "bara" en 1,2Ghz processor, för att spara ström...
Direktlänk: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093916

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Odmark - har du helt avskrivit LG?

Jo det har väl blivit så att jag varit inne på dual core, främst core 2 duo, men måste säga att dom ser intressanta ut. Problemet är att priset går mer och mer över min budget Känns som Dell ger mer dator för pengarna...

Hur skulle t.ex. dessa datorer köra Windows Vista om jag nu vill uppgradera till det?

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=88030

LW20 ligger ju fint till prismässigt bland de ultraportabla. Ganska klen i utrustningen dock, saknar bluetooth och har "bara" GMA900 grafik.

TX-serien är ganska läcker i mina ögon, de enda gångerna jag använt mina inbyggda cd-enheter är när jag bränt recoveryskivor ändå.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har en Si1520. Ganska nöjd med den. Batteritiden tycker jag är bra, mellan tre timmar och tre timmar + 20 minuter. Den låter ingenting (ibland går fläkten igång, inte ofta). Datorn stöder även 667MHz minnen, undrar varför den har 533 monterat? Skärmen är OK, men jag använder extern skärm hemma.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB