Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Har datorn i sign i 3.3 Ghz.

Vad kan det vara som stoppar min klock? Cpu, minne eller moderkort? Tänkte byta ut det som stoppar, borde vara minnet?

Har samma minnen, pallar 480fsb alltså 960mhz. Borde inte vara dem. Moderkortet är ju också bra. Cpun borde det inte heller vara...var skumt faktiskt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Har samma minnen, pallar 480fsb alltså 960mhz. Borde inte vara dem. Moderkortet är ju också bra. Cpun borde det inte heller vara...var skumt faktiskt.

Ja eller hur.. funkar inte att höja fsb från 413*8 men funkar med ca 450*7 men inte högre..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta moderkort? kommer de funka bra till en E6600 att överklocka den till 5ghz?

Asus - Socket 775 - ATX nForce 680i (STRIKER EXTREME) - SLI / 3xPCI-E / Audio / SATA

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit lite längre. 400*7 och minnet på 1000 mhz. Datorn blev ostabil så jag höjde vdimm till ca 1.2 eller vad det är. Så nu funkar den. Har inte testat orthos men mycket bättre med mer vdimm iaf Den vill inte funka med 460 fsb. 450 funkar om ja drar på med FSB termination voltage, NB vcore, SBvcore och ich chipset v. Nån som vill hjälpa mig ?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Hiper agget kanske inte klarar att leverera rätt strömstyka för stabil klock?

Om du haft strömavbrott kan det vara en faktor men vad som skett är omöjligt att säga.

kan du köra 3.2ghz?

K_Brs
Skulle rekomendera en E4300 cpu i stället, högre multipel och lättare att klocka utan att moderkortet sätter stopp.
Men en 6400 är också ett riktigt bra köp.

Dom där 5 pipen har jag också hör någon gång men oftast så körs bara fläktarna på max en stund och datorn startar om.. Detta händer om jag bara höjjer några fsb utöver en helt stabil klock... Kan det vara så att det är något med hiper aggen? Jag kommer inte över 360... Ibland startar den inte på 360 men om den gör det så är den helt stabil sen...

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Mycket snält av dig att ha skrivit allt detta, du kommer hjälpa många!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Mycket snält av dig att ha skrivit allt detta, du kommer hjälpa många!

?

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor om överklockning och den här tråden lämpade sig perfekt för det ändamålet så jag frågar här.
Jag tänker köpa följande:
Asus P5B Deluxe
Intel E6400
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Tuniq Tower 120
Och planerar att ta upp cpun till 3.2(400fsb) nånstans och försöka köra 1:1 där men jag är lite osäker på tillvägagångssättet. Guiden är bra men jag har ändå frågor.

1. Är det här ett korrekt tillvägagånssätt?
. öka fsb (inte allt på en gång utan stegvis)
. kolla stabilitet med superpi 1mb
. om ostabilt öka vcore
. repetera eller om framme köra superpi lite mer utförligt
2. Eftersom jag inte kommer gå över vad ramminnet säger sig klara så borde jag väl inte behöva öka vdimm från det specade 1.9v stämmer det?
3. Vissa guider på nätet ger intrycket att man ska öka vcore och vdimm till nått högt när man klockar och sedan antar jag att man ska försöka sänka det efteråt. Är det bättre?
4. Måste jag tänka på något mer än fsb vcore och vdimm, till exempel nordbryggan mm eller är det när man klockar mer extremt?

jag är tacksam för vad hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reiwn
Jag har några frågor om överklockning och den här tråden lämpade sig perfekt för det ändamålet så jag frågar här.
Jag tänker köpa följande:
Asus P5B Deluxe
Intel E6400
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Tuniq Tower 120
Och planerar att ta upp cpun till 3.2(400fsb) nånstans och försöka köra 1:1 där men jag är lite osäker på tillvägagångssättet. Guiden är bra men jag har ändå frågor.

1. Är det här ett korrekt tillvägagånssätt?
. öka fsb (inte allt på en gång utan stegvis)
. kolla stabilitet med superpi 1mb
. om ostabilt öka vcore
. repetera eller om framme köra superpi lite mer utförligt
2. Eftersom jag inte kommer gå över vad ramminnet säger sig klara så borde jag väl inte behöva öka vdimm från det specade 1.9v stämmer det?
3. Vissa guider på nätet ger intrycket att man ska öka vcore och vdimm till nått högt när man klockar och sedan antar jag att man ska försöka sänka det efteråt. Är det bättre?
4. Måste jag tänka på något mer än fsb vcore och vdimm, till exempel nordbryggan mm eller är det när man klockar mer extremt?

jag är tacksam för vad hjälp jag kan få.

Jag har ungefär samma set-up som du har. Tillvägagångssättet är ungefär som du säger men jag skulle kolla stabilitet med orthos eller prime. SuperPi säger inget vidare om stabilitet då jag kan köra det i 3.9Ghz och tro mig, där är det inte stabilt. Kolla även temperaturer med TAT i load efter 10min så får du en humm om den går lagom varmt eller inte. Målet är att ha så låg vcore smo möjligt och fortfarande ha den stabil. I fsb 400 brukar folk behöva vcore mellan 1.30 och 1.35 i bios. Dina minnen klarar sig gott på 1.90v iom att du bara kör dem som de är specade. Jag kör likadana minnen på 1.90 och jag kör de dessutom i 4-4-4-12.

Resten av inställningarna kan du ha på auto om du inte ska klocka hårdare än fsb 400.

Hoppas det hjälpte lite iaf.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

jodå, det hjälper, tackar
Oavsätt hur utförliga guider är så tycker man sällan man fattar det innan man fått chansen att fråga någon som kan.
Okej så jag ska kolla med TAT och orthos istället. Och TAT innan jag börjar också antar jag för att se så jag inte fått en värdelös processor. Vad är ett lämpligt steg för en fsb-höjning då? 50MHz i tre steg låter väl bra?

Permalänk
Medlem

Steg för steg är för all del bra men de flesta klarar sig till 3.2 utan problem och utan någon jätte-vcore. Skulle jag köra idag med de grejjerna jag har så skulle jag helt enkelt höja vcore till 1.35v, sätta 1.90v på minnen och sätta timings till 4-4-4-12. Om det funkar utan problem och är stabilt så skulle jag sänka vcoren sakta till minimum där den är stabil och sedan vara nöjd. Jag är tveksam till att du skulle stöta på problem med de grejjerna även om man aldrig kan ta ngt för givet när det kommer till överklockning. Att öka med små steg är alltid rätt väg men jag ger dig ett vanligtvis fullt fungerande facit till de grejjer som du har. Med lite osis kanske du måste ha lite mer volt på cpu:n för att få den helt stabil men jag tror det jag säger borde räcka.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju enkelt. Nu gäller det bara att överleva väntan på komponenterna.
Tack igen.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har försökt att få upp min i 3.4 ghz oxå men den vill inte boota med 8 x 425 men om jag ändrar till 9 x 378 så funkar det fint...vad kan felet vara? Vad har ni som klockat eran prolle till 3.4 för vcore osv?

Mina specs:

[*]Moderkort: ASUS P5W DH DELUXE 975X S-775 2X WLAN GBLAN ATX

[*]Ramminne: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

[*]CPU: INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775

[*]CPU KYLARE: TUNIQ TOWER 120

Permalänk
Medlem

när ja ska ändra fsb me datorn i sign så kan ja bara ändra från 800Mhz och d såtr det att mina minnen körs i 400Mhz DDR så då kan ja ju inte klocka mycket

EDIT: så hittade det man skulle tydligen ha på sync istället på 1:1 av nån konstig anledning xD

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

jag har en e6300 1,86 och pc5300 1024 minnen på 667mhz..hur ska ja ställa in de så att ja klockar båda? eller bara processorn?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dani_89
jag har en e6300 1,86 och pc5300 1024 minnen på 667mhz..hur ska ja ställa in de så att ja klockar båda? eller bara processorn?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk

Minnen på vilken hastighet som helst?

Har en noob fråga, visst kan man köra minnen på vilken hastighet som helst (under max spec vill säga)?

Anledningen är att jag har haft riktiga problem nu när jag försökt klocka med mitt GS4, E6400 och PC6400 minnen (Corsairx2, OCZx2). Försökte följa guiden.

Trots upprepade olika försök kom jag inte över 310FSB, oberoende av volt, multipel etc. Datorn bootade men låste sig direkt. Körde minnen 1:1. Drog då slutsaten max FSB på brädan till usla 310.

Men sedan när jag försökte pressa minnerna och köra osynkat krashar den direkt, bootar inte ens, även när jag kör lägre än spec?. Dock bootar den på default när minnerna går osynkat i 800 samt 1:1 när FSB är 266. Men, visst ska man kunna köra vilken hastighet som helst, dvs 1:1 på alla FSB under 400?

Hursomhelt, här kommer twisten, pga dessa konstigheter satte jag bara på skoj FSB till 400, minnena på 1:1 och multipeln 8, dvs 3.2ghz vilket var "målet" för mig. Går hur fint som helst. Har höjt alla spänningar 0,1 och cpu på 1.35000. Helt stabilt, men sänker jag FSB till allt mellan 320 och 399, bootar den som sagt inte. Hur hänger detta ihop?

Kör bios F6 btw.

Permalänk
Avstängd

Re: Minnen på vilken hastighet som helst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twallsten
Har en noob fråga, visst kan man köra minnen på vilken hastighet som helst (under max spec vill säga)?

Anledningen är att jag har haft riktiga problem nu när jag försökt klocka med mitt GS4, E6400 och PC6400 minnen (Corsairx2, OCZx2). Försökte följa guiden.

Trots upprepade olika försök kom jag inte över 310FSB, oberoende av volt, multipel etc. Datorn bootade men låste sig direkt. Körde minnen 1:1. Drog då slutsaten max FSB på brädan till usla 310.

Men sedan när jag försökte pressa minnerna och köra osynkat krashar den direkt, bootar inte ens, även när jag kör lägre än spec?. Dock bootar den på default när minnerna går osynkat i 800 samt 1:1 när FSB är 266. Men, visst ska man kunna köra vilken hastighet som helst, dvs 1:1 på alla FSB under 400?

Hursomhelt, här kommer twisten, pga dessa konstigheter satte jag bara på skoj FSB till 400, minnena på 1:1 och multipeln 8, dvs 3.2ghz vilket var "målet" för mig. Går hur fint som helst. Har höjt alla spänningar 0,1 och cpu på 1.35000. Helt stabilt, men sänker jag FSB till allt mellan 320 och 399, bootar den som sagt inte. Hur hänger detta ihop?

Kör bios F6 btw.

När det gäller datorer är alla lite olika.
En kompis grafikkort slutade funka, hans tjej sa, flasha "bios" på moderkortet.
Han följde hennes råd, och det funkade!
Hon sa "de gör så ibland"....

Kör memtest för att kolla att dina minnen är ok.

Gigabyte kör två olika bios.
Mina erarenheter med Gigabyte är blandade, har haft 3 olika moderkort och de har alla funkar mycket bra förutom en del konstighter med uppstart och fsb.

Har idagsläget ett S3 som funkar bra med en liten egenhet, dens täller om mina minnen i bios så ibland startar den upp i 2.13ghz, med justering i bios så startar den upp felfritt i 3.2ghz.
Går sedan 24/7 utan besvär med allt jag har lastat på.

Vad man kan och ska kunna med minnena är beroende av flera faktorer, minnen, moderkort, bios, cpu inställningar i bios dvs lite av varje kan strula beroende på stöd till olika former av minnen och timings.

Jag letar efter vad som funkar, sedan kan man testa om det finns konstigheter men är datorn stabil brukar jag sällan messa runt i den då detta brukar medföra en dags felletande

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

jo, tänker inte lägga mer tid på detta nu även om man skulle vilja veta varför. Bara för att... Största sannolikheten sätter jag nog på strul med timings eftersom minnerna är blandade, hade varit kul att ta ut ett par, bara föra att...

Nåja, har ju en HTPC att bråka med också så det här får väl vila så länge

Permalänk
Medlem

lawl, kör med 2400 och sänkt vcore! Original pendlar ju mellan 1.21 till 1.28 nu kör den 1.22 till 1.24

Pressat lite med rendering i 3ds, far cry ett par timmar och Flight sim x ett par timmar till... inget fel hittills.

PS. Det enda jag utöver fsb och vcore ändrade var pci hastigheterna. Annars så har jag eist, c1e, spread sprectrum etc oändrade

EDIT - vilket är konstigt egentligen eftersom jag angav 1.2875 i bios...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
johan78, prövat att höja vdimm på minnet?

hade liknande och då var det minnet som tjärvade.

sedan kan man behöva höja syd samt nordbryggas volt också.

Mina minnen är specade i 1.9vdimm kör dem i 2.05vdimm där super pi nu funkar.
instabilt kan vara lite av varje.
gäller att felsöka.

Jag planerar att bygga en dator med:

ASUS P5W DH DELUXE 975X

INTEL CORE 2 DUO E6600

CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

SCYTHE NINJA PLUS REV.B HEATPIPE CPU-KYLARE

ARCTIC SILVER KYLPASTA 5 (3.5 GRAM)

(ANTEC MIDITOWER SONATA II PIANO BLACK 450W SILENT - Lådan)

Hur högt tror du jag kan klocka datorn utan att slita för mycket på komponenter (dvs. köra för hög vCore osv)?

Va kör du för luftkylning? Va jag förstått så ska SCYTHE NINJA PLUS REV.B vara jäkligt bra?

Tack på förhand =)!

Permalänk
Medlem

Efter några försök med min P5B vanlig (vanilla) kunde jag inte ändra CPU frekvensen i biosen (0809).Det stanna bara att 266. Trotts att jag kunde ju ändra på allt annat.
Help

bilden-
[img="http://img249.imageshack.us/img249/6004/dscn4413hn3.th.jpg"]

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Efter några försök med min P5B vanlig (vanilla) kunde jag inte ändra CPU frekvensen i biosen (0809).Det stanna bara att 266. Trotts att jag kunde ju ändra på allt annat.
Help

bilden-
[img="http://img249.imageshack.us/img249/6004/dscn4413hn3.th.jpg"]

rätt så common för mig. bara starta om så funkar det.. samma sak med att F-tangenterna lägger av.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte alls klocka från början när jag köpte min dator, jag trodde att klockning var lika med rymdforskning...
men nu börjar man ju bli grymt sugen, dock så har jag "bara" 266MHz minnen..
vet att det finns mycket som spelar roll så det kanske är enklast att testa sig fram eller någon som har bra erfarenhet av lite mindre snabba minnen?

(http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312091&view=detailed)

(nej, jag har inte läst alla 14 sidor)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle H
Hur högt tror du jag kan klocka datorn utan att slita för mycket på komponenter (dvs. köra för hög vCore osv)?

De flesta med e6600 vkerar nöja sig med 3200 MHz (400x8) och 1.30/1.325 vCore upp till 3400 (425x8) med 1.45v vCore. Idle ca 32 grader och load ca 55 grader vid 3.4 Ghz.

Permalänk
Medlem

Når inte 3,1ghz + stabilt, men tror det beror mest på min hårdvara just nu får jag ut 350mhz av mina minnen, har alltid trott att jag haft 2st pc5300 men visade sig att en var pc4200 också men dom arbetar bra på i 350mhz.. Vet inte om jag måste höja min vcore, hur högt kan man komma med vanlig vcore?
Kör unlinked med minnet på 725 och cpu på 1500 orginal vcore.

Ska jag vara nöjd med 3000mhz på min e6400 och en sticka pc4200 och en sticka pc5300?

Permalänk
Medlem

väldigt nöjd i mitt tycke

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Då sätter jag ribban på 3ghz. ^^

Permalänk
Medlem

klockning med E6300 och Gigabyte P965 DS3

jag har följt alla basic inställningar man ska göra i bios och det man ska sätta på disable osv men när jag klockat den, som nu då jag kör på 425fsb alltså 2,93ghz och minnena på 1:1 så startar datorn då jag precis ställt in inställningarna, tempen ligger på 42C i idle med min infinity fläkt.
Men såfort jag startar om datorn eller stänger av den, sen ska sätta på igen så vill skärmen hänga med utan den är svart men datorn startar.
då får jag stänga av på nätagget och vänta så den ställer in standard inställningar..

vad kan vara problemet?
jag kan ju köra en hel dag om datorn står på utan problem, det är endast vid uppstart de sker, och det spelar ingen roll om jag kör 425fsb eller 333fsb, samma sak sker,

Ni pratar om att låsa klockningen för pcie sloten, gör den de själv eller nått man måste ställa in, om det har nått med de att göra.

Tack för svar

ps.

Har en E6300 och Gigabyte P965 DS3
Och OCZ Gold pc6400 2048mb
och en Infinity fläkt.
Geforce 6600gt 256mb

Permalänk
Avstängd

Hur ska jag överklocka denna manick?

Min mors dator ser ut så här:

Asus P5B - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781

Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL4 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322259

Seagate Barracuda 7200.10 320GB 16MB 7200RPM - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320713

Gainward GeForce 7300GS 256MB - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324729

Cooler Master Mystique 632, Silver - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326575

Thermaltake BigWater 745 Vattenkylningssystem - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419

NorthQ 4001AT, ATX 400W - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011

Så nu undrar jag vad jag ska ändra och hur mycket jag kan ändra på allt...jag är super noob inom överklockning så jag behöver all hjälp jag kan få ! tack på förhand! och om det är nått mer ni vill veta så skriv tillbaka...ochom jag lagt denna påost ellerom det är en post ...jag fattar inte riktigt forumet...inte mkt jag attar här inte...men då kan väll typ admin flytta denna o mejla tack!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w