Permalänk
Medlem

ny dator som segar ihop till och från

Hej på er!

Mitt system består av följande:
- Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail - Nyköpt!
- Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB - Nyköpt!
- MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 - Nyköpt!
- Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt - Nyköpt!
- Sapphire Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, Ultimate Edition, HDCP - Nyköpt!
- Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 2xSATA, ATX/EPS, 20/24pin
- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Som synes så är stora delar av systemet nytt och i samband med detta så har jag installerat Windows Vista home premium msde version.

Mitt första problem kom när jag skulle installer vista, det första installationsprogrammet gör är att ladda alla filer som behövs, sedan så kommer en bakgrundsbild upp och då fryser sig datorn. Muspekare finsn och funkar fint men i övrigt är allt dött:-( Efter massa krångel lyckas jag göra en installation genom att gå in i felsäkert läge innan installationen startar. Installationen funkar fint förutom att vissa, i mina tycken slumpmässigt, avsnitt tar sjukt långt tid. Det verkar som allt fryser och sedan efter 2-5 minuter kommer igång igen. Installationen avslutas utan problem iallafall och jag slänger in de senaste drivrutinerna jag kan hitta och allt känns okej.

När jag nu använder datorn så händer det en del problem som återkommer emellanåt. Dels så när jag spelar musik m,ed mediaplayer så fryser mediaplayer och musiken tystnar då och då, efter ngn minuter kommer allt igång igen. Under tiden så kan jag använda andra program även ifall det känns lite skakigt. Detta återkommer mer eller mindre relativt frekvent.
Det uppstår även problem när jag kopierar filer och då verkar allt stanna när vista skall räkna ut hur lång tid kopieringen tar. Efter ett tag så avslutas kopieringen utan att ngt har kopierats och gör man om kopieringen så kan den funka finfint direkt efter.
Jag spelar även Total War en del och detta program krashar till och från. Dock inte samma beteende vilket gör att jag tror att det är relaterat till sunkiga drivrutiner.
Jag har även fått en blåskärm och krasch men det har bara hänt en gång och i vilket samband detta skedde kom jag tyvärr inte ihåg.
Dock är det problemet med att datorn fryser sig som oroar mig. det har även hänt att uppstart av VISTA tar väldigt lång tid men ibland funkar det finfint.

Vista har vid ngt tillfälle när media player kraschat hävisat till minnesproblem men jag har kört minnesstresstester utan att några problem hittas.
Jag har även uppdaterat bios till senaste version.

Jag förstår att detta är väldigt komplext att se vad för fel det är men vart skall jag börja? Jag har plockat ihop datorn själv så det funkar inte att bara gå tillbaka och klaga utan jag måste hitta vart felet ligger för att kunna klaga hos ngn specifik leverantör.

Kanske skall detta in i Vista-tråden men jag är tveksam till att det är ett Vista-problem eftersom problemen redan börjat i ett väldigt tidigt stadie av installation av Vista. En lösning kan ju givetvis vara att avvakta bättre drivrutiner och hoppas att problemet löser sig efter ett tag men jag är lite skeptisk.

Givetvis är jag grymt tacksam för all hjälp man kan få!

Permalänk
Vila i frid

Ditt nätaggregat är i klenaste laget. Prova att plocka i ett gammalt stenålderskort du har liggandes och prova om datorn blir stabilare - isf, byt kraften.

Permalänk
Medlem

För klent nättagg!? Tror du verkligen det? Enligt alla uträknare som man kan kolla hur kraftigt nätagg man behöver så skall jag klara mig med råge. Dessutom har jag ett agg som är kännt för att vara ritigt bra (inbillar jag mig iallafall;-)) Skapar ett klent nätagg denna typ av fel? Jag hade för mig att ett klent nätagg helt enkelt lägger av om det blir överbelastat. Du får gärna utveckla dit påstående så jag förstår vad du grundar din bedömning på. Jag menar inte att ditt påstående är fel men enligt mina patetiska datakunskaper så tycker jag inte det är ett tecken på klent nätagg.

Permalänk

Frysningar brukar bero på moderkortet eller nätagget. I det är fallet tror jag inte att det är nätagget som är för klent. Seasonic S12 430W ska räcka gott och väl för din dator. Men du kan ju alltid testa att koppla bort dvd, ljudkort och fläktar för att se om det hjälper. Jag skulle tro på moderkortet men det låter lite konstigt eftersom det är nyköpt men man vet ju aldrig.
Värmeproblem låter det inte heller som då det inte brukar resultera i frysningar.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

Testade att koppla ut så många delar som möjligt i början när jag inte lyckades att installera Vista men det hade ingen effekt. Om det nu skulle kunna vara moderkortet, finns det program jag kan köra för att hitta fel på moderkortet eller får man förlita sig på antaganden bara?

Permalänk
Medlem

låter som mjukvara eller drivrutiner som behöver uppdateras. testa att installera om igen/ eller i annan ordning