Hjälp med nytt val av processor för mitt MSI K8N Mb

Permalänk

Hjälp med nytt val av processor för mitt MSI K8N Mb

Frågar detta mest för att jag blir skogstokig på att min gamla sugdator inte längre duger till att spela mitt älskade spel CS:S, och att koppla upp sig en kväll på glatt humör och sedan märka att det är nästan ospelbart är ingen trevlig sak att vara med om, i alla fall inte för mig.

Efter en hel del av Valves uppdateringar för spelet är alltså min fps (ja...det ständiga tjatet om fps) bortom allt hopp. Från att ha legat mellan 60-140 så är jag nu nere på konstanta 45. Det är inte dugligt för mig. Och jag kör med tweaks som funkat bra för mig tidigare. Skitsamma, eftersom jag inte är så värst haj på allt det tekniska så har jag en del frågor jag hoppas få svar på...

1: Jag har moderkortet MSI K8N Neo2 Platinum med en AMD Athlon 64, 2000 MHz, 3200+ på.
Jag antar att den ligger och fiser lite på gränsen till vad som dugligt för spelet så jag tänkte jag skulle uppgradera den. Frågan är nu bara vilken jag ska ta. I FAQ:en här i forumet står det att m-kortet stöder samtliga processorer (inklusive Opteron och X2) som släppts till socket 939. Vad menas med X2? Är det en annan benämning på dualprolle?

2: Stöder mitt m-kort en AMD OPTERON DUAL CORE 175 2.2GHZ 2MB? Denna är för sockeln 939. Jag själv har inbillat mig att en sån där prolle skulle bli som dag gentemot den mörka natt jag just nu befinner mig i.

3: Hur arbetar en sån där i spel? Bara för att den är dual betyder väl inte att den måste vara snabbare i spel, för den prioriterar väl arbetet på annorlunda sätt, men vad är det den skickar dual i så fall?

4: Från 2.0 till 2.2 GHz är väl i sig inte en sådan märkbar ökning om den hade vart singel, men kommer jag att märka en enorm skillnad med denna mot min gamla?

5: Måste jag också byta minnen om jag byter till den där prollen? Hörde av en vän att man bör hitta minnen som går bra ihop med ens processor, men vad är det man utgår från då?

Tips på annat val av processor och även minnen skulle uppskattas om det finns åsikter om den jag valt här.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte vad du frågar efter, men om det är spelprestanda du är ute efter kanske ett bättre grafikkort skulle göra mer nytta än en ny CPU?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Nu är det inte vad du frågar efter, men om det är spelprestanda du är ute efter kanske ett bättre grafikkort skulle göra mer nytta än en ny CPU?

Grafikkortet är det nog inget fel på då det är ett Radeon X850 XT och det ska duga mer än väl för CSS i alla fall.

Permalänk
Medlem

En 3200+ SKA duga klart och tydligt för CS:S. :/

Jag kör 3000+ (2.3GHz just nu, har även kört original på 1.8GHz), med likadant moderkort som du (MSI K8N Neo2 Platinum) helt laggfritt i CS:S när jag har testat det några gånger. :/ Har ett 6800LE 12/5, originalfrekvenser.

Har 1GB minne, hur mycket minne kör du med?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

För ögat ser det okey ut, på vissa ställen inte. Då den droppar ner till 30 fps är det en ren skräckupplevelse, men då den ligger runt 50 är det okey för ögat. Saken är den att även om det ser okey ut för ögat så är 50 fps inte dugligt i det spelet och detta märks då man möter någon som som ligger på det dubbla och lite till, speciellt om man ska ge sig in på klannivå. Jag kör också med 1GB minne.

Handlar det om trånga maps som utspelar sig i trånga utrymmen så är det ganska okey. Då når jag bra nivåer, men jag sedan kommer ut i lite mer öppna områden så är det adjöss så det bara smäller om det. Jag är som en liten fluga som klampar omkring i sirap. Det är därför jag för tillfället inte får komma in i den klan jag blivit erbjuden och eftersom jag älskar spelet så vill jag fixa till det:)

Kan tillägga att allt är orginal och inget är klockat.

Permalänk
Medlem

Helt klart att du ska upgradera cpu i förstahand för cs:s. Har man en snabb cpu kan du alltid sänka grafik inställningarna för att få bättre fps men är cpu:n för slö finns det inte mycket att göra. Cs:s är väldigt cpu krävande en athlon venice på 2.6 kan lätt droppa fps under 40 på servrar med 40personer. Jag tycker att du ska testa att överklocka och se om du tycker det blir okej. Annars så kan du vänta på att en dualcore patch släpps och skaffa en dualcore. Tyvärr ger inte dualcore något för cs än. En core2duo på över 3ghz är det som gäller för att ligga stabilt över 60fps för tillfället. Mer minne än 1gig hjälper inte mycket för cs fps men minskar load tiderna rejält.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Per_oxid
Annars så kan du vänta på att en dualcore patch släpps och skaffa en dualcore. Tyvärr ger inte dualcore något för cs än. En core2duo på över 3ghz är det som gäller för att ligga stabilt över 60fps för tillfället. Mer minne än 1gig hjälper inte mycket för cs fps men minskar load tiderna rejält.

Med andra ord är mitt moderkort inte tillräckligt dugligt för att hantera en processor som bör funka rätt så smärtfritt för spelet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska klocka datorn, borde klara 2,5ghz dvs 25% snabbare. Ditt moderkort tror jag ska vara bra för överklockning. Jag har försökt att öka fps:en genom att sänka grafik inställningarna i spelet men utan att lyckas. Jag laddade sedan ner en cfg fil som skulle ge bättre fps och det hjälpte en hel del. Har t.ex inga blad på palmerna längre då jag spelar. Kom inte ihåg vilken sida jag hitta cfg filen på tyvärr.

Permalänk

Jo, jag kör också på tweakad cfg... så mitt är så tweakat det går att ha det, plus att allt i inställningarna för spelet är neddraget. Tycker inte spelet blir fult för det, men det är en smaksak. Att klocka törs jag inte ge mig in på eftersom jag är fruktansvärt dålig på matte och räknar säkert fel en massa:)

Sedan är jag givetvis rädd att paja nåt eftersom jag förmodligen blir tvungen att kyla ner det bättre än nu.

Har dock hittat den här processorn
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309861

Den verkar ju funka till moderkortet, och det enda som behövs göras är att uppdatera bios. Skulle man kunna slå till på den?