Permalänk
Medlem

Bygga eget bevattningssystem

Sitter och funderar på hur svårt det kan vara att bygga frigående system som vattnar växterna där hemma.

Det jag behöver är en mätare som mäter fuktigheten i jorden, en temperaturmätare, samt ett relä som styr lampan(av och på) och ett som styr en 220v vattenpump

Jag har redan en temperaturmätare som sitter på serialporten, borde inte vara helt omöjligt att kunna sätta resten där med?

Tanken med detta systemet är att man ska genom programvaran ställa hur mycket man vill att lampan ska lysa samt att programmet ska läsa av fuktigheten och sen vattna en lagom mängd när det är för torrt.

Någon som har några tankar eller förslag?

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

Re: Bygga eget bevattningssystem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DezzeZ
en temperaturmätare, samt ett relä som styr lampan(av och på)

Ska du starta en garderobsodling?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bygga eget bevattningssystem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FirstAID
Ska du starta en garderobsodling?

\:D/

Om du kan tänka dig ngt annat än ett relä vet jag att vissa har en timer till sina växt lampor som är tänt 12h sen släckt 12h

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag vet vad ni syftar på men det är absolut inte de jag tänker använda det till, så lägg av med sånt snack, hjälp mig eller skit att skriva

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

Men hur skulle vi veta? D;

Kort sagt vill du kunna styra bevattningen via datorn?
Eller missade jag helt delen ang. serialporten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du fattade helt korrekt!
Eller det kanske finns någon bättre lösning än den jag har i tankarna, fler förslag eller idéer mottages gärna (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna tråd hör någ mer hemma i egna modefikationer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Denna tråd hör någ mer hemma i egna modefikationer...

Är det inte där vi är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha är Sweclockers det nya Flashback eller

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på något liknande. Fast jag tänkte använda mig av en PIC så det blir helt fristående från datorn. Det är inte alltid man vill ha datorn igång om man åker bort och då kan det vara extra smidigt med ett sådant här system.

Det jag funderade på var hur man gör lösningen med vattnet. Att styra en magnetventil och mäta temp/fuktighet tycker inte jag var det svåra.
Ska man ha ett system där man får fylla på en "säkerhets hink" eller ska man ta direkt ur en kran? Finns lite olika för och nackdelar man kan tänka lite på där. Vore ju inte så skoj om man fick en läcka och den fortsätter pumpa vatten. Samtidigt är det ju coolare med ett system man aldrig behöver fylla på.

Mitt tips är iaf att tänka igenom allt noga först. Brukar bli bäst så

Permalänk
Medlem

Någon moderator som känner för att tabort tråden? Denna verkar ju inte bli speciellt givande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

såg en snubbe som andvände sig av sin gamla c64 som fick sköta om hans växter när han var bortrest, tror det var ett teknikprogram på svt1 eller något sådant, fast det finns säkert att hitta på nätet med.
klarar en gamal c64 så klarar dagens datorer det med, fast igentligen behövs inte ens en dator...
finns att köpa betvattnings system byggsats kommer ej ihåg var dock.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
...

Jag skulle nog inte våga koppla mitt hemmabygge direkt på kran :D. Tänk om pic:en hänger sig, kul överraskning när man kommer hem

Iofs kanske man skulle kunna tillämpa ett fristående säkerhetssystem som stryper vattentillförseln om nått händer

Visa signatur

--

Permalänk

Såg något liknande på tv för runt 10 år sedan på programet sajber .. synd att det inte finns kvar

men där hade någon nisse byggt ihop att den fick vatten då o då ... vi pratar om en vanlig blomma o inget annat

det det bör igentligen gå med en pump-vattenbehållare-slang- några relä- o några andra kretsar en irc 555 krets bör kunna duga...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade planer på något liknande. Fast jag tänkte använda mig av en PIC så det blir helt fristående från datorn. Det är inte alltid man vill ha datorn igång om man åker bort och då kan det vara extra smidigt med ett sådant här system.

Det jag funderade på var hur man gör lösningen med vattnet. Att styra en magnetventil och mäta temp/fuktighet tycker inte jag var det svåra.
Ska man ha ett system där man får fylla på en "säkerhets hink" eller ska man ta direkt ur en kran? Finns lite olika för och nackdelar man kan tänka lite på där. Vore ju inte så skoj om man fick en läcka och den fortsätter pumpa vatten. Samtidigt är det ju coolare med ett system man aldrig behöver fylla på.

Mitt tips är iaf att tänka igenom allt noga först. Brukar bli bäst så

Jag hade nog valt att ha en behållare med vatten som pumpen hämtar vattnet ifrån.. Som sagt tänk om skiten hänger sig och den fortsätter pumpa (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En vattenpump från vindrutetorkare på en bil bör funka bra, den är 12v och kan pumpa vatten från en hink eller nåt och styras från parallellporten. Fuktighetsmätaren är bara 2 sladdar nerstoppade i krukan kopplade till gameporten på datorn, där kan man mäta resistansen i krukan, ju högre resistans ju torrare jord. Lampan kan ju oxå vara kopplad till paralellporten. Det fins labboxar med DI/DO och AI/AO som man kopplar till usb porten, men de kostar en tusing ungefär. Det finns även reläkort man kopplar till seriell eller usb mm. Koppla ett fottomotstånd till gameporten med så kan du se till att växten får optimalt med ljusblandning dagsljus/belysning. Kul projekt Hoppas det blir något av det, lycka till

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DezzeZ
Jag hade nog valt att ha en behållare med vatten som pumpen hämtar vattnet ifrån.. Som sagt tänk om skiten hänger sig och den fortsätter pumpa (:

En annan grej jag funderade lite på, som kanske är lite omständig. Det är att man har ett system där vattnet går i en kretslopp. Tänk dig hur en fontän fungerar, vattnet pumpas upp och rinner sen ner för att pumpas upp igen. Skillnaden är att vi tar vatten från kranen och pumpar det till ett kärl, låter det rinna ut i lagom mängd till krukan och om det rinner över (vilket det inte borde) så rinner det ner i kärlet igen. Kärlet får ha en avrinnings slang till ett avlopp vid en nivå. Så om kärlet fylls mer än 90% så rinner det av till avloppet. Det blir som sagt lite väl omständigt kanske men fasen vad coolt!

Annars kan man ju gå på den lite enklare, ta vatten från kranen, ner igenom krukan i lagom mängd och resten ner i avloppet. Problemet blir om den hänger sig så kostar det en del... fast man lär ju sig av sina misstag.

EDIT: En annan grej jag funderade på, det finns ju två (för mig) självklara lösningar. Den ena är att pumpa vattnet i rätt mängd, alltså köra pumpen så länge som det behövs. Det andra är att med hjälp av fysikens lagar få ett system med magnetventil (eller liknande) där man istället för att pumpa, släpper på lagom mängd. Har inte funderat på för och nackdelar mest utan brainstormar bara lite. Vet inte hur svår en pump är att styra exakt men en magnetventil borde ju gå väldigt enkelt att öppna och stänga i väldigt exakta rörelser.

Permalänk
Medlem

*Om det enda verktyg man har är en hammare, ser man varje problem som en spik*

7 sekunders googlande tog mig fram till denna helt analoga metoden, funkar även under strömavbrott.

http://tradgardsmassan.stofair.se/common/press/ListPublishedP...

Min farmor använde en metod med en hink vatten och ett bommulsrep i grön plast. hon doppade ner hela repet i spannen så det blev genomblött, sedan la hon ena änden i spannen och andra i jorden. om krukan blev torr så vandrade vatten från spannen till krukan ungefär som rötterna på ett träd förser löven med vatten. Funkade jättebra när hon kom och passade mig och min lillebror på sommarloven på 70 talet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
*Om det enda verktyg man har är en hammare, ser man varje problem som en spik*

7 sekunders googlande tog mig fram till denna helt analoga metoden, funkar även under strömavbrott.

http://tradgardsmassan.stofair.se/common/press/ListPublishedP...

Min farmor använde en metod med en hink vatten och ett bommulsrep i grön plast. hon doppade ner hela repet i spannen så det blev genomblött, sedan la hon ena änden i spannen och andra i jorden. om krukan blev torr så vandrade vatten från spannen till krukan ungefär som rötterna på ett träd förser löven med vatten. Funkade jättebra när hon kom och passade mig och min lillebror på sommarloven på 70 talet.

Det går men det är inte rätt.

Poängen med en sådant här bygge är ju att få något unikt och tekniskt roligt. Att lösa "problemet" på enklaste sätt med några husmodersknep är inte aktuellt...

Permalänk

Är mycket intresserad av fortsättningen på detta projekt.
Har för mig att jag läst om något labbkort man kan koppla i com-porten för att få till liknande lösningar.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går men det är inte rätt.

Poängen med en sådant här bygge är ju att få något unikt och tekniskt roligt. Att lösa "problemet" på enklaste sätt med några husmodersknep är inte aktuellt...

I så fall föreslår jag en lösning där man ställer krukan på en våg. När krukan blir för torr så minskar vikten och vågen skickar ett SMS till en bildbehandlingsserver som loggar in på en webbkamera som filmar krukan och kollar hur det står till. Den samkör dessa uppgifter mot SMHIs beräknade solmängd och om det är fara å färde så larmar den, via SMS, en mottagare som styr om en pump och skickar vatten till den kran som är kopplad till krukan via en hydro-optisk kabel (slang). När sedan rätt vikt är uppnådd skickar vågen ett SMS att stänga av påfyllnaden. Servern skickar samtidigt ett MMS till ägaren med en bild på krukan samt en graf på förväntad tillväxt, vattenförbrukning och mängd vissna blad.

Jätteenkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

I så fall föreslår jag en lösning där man ställer krukan på en våg. När krukan blir för torr så minskar vikten och vågen skickar ett SMS till en bildbehandlingsserver som loggar in på en webbkamera som filmar krukan och kollar hur det står till. Den samkör dessa uppgifter mot SMHIs beräknade solmängd och om det är fara å färde så larmar den, via SMS, en mottagare som styr om en pump och skickar vatten till den kran som är kopplad till krukan via en hydro-optisk kabel (slang). När sedan rätt vikt är uppnådd skickar vågen ett SMS att stänga av påfyllnaden. Servern skickar samtidigt ett MMS till ägaren med en bild på krukan samt en graf på förväntad tillväxt, vattenförbrukning och mängd vissna blad.

Jätteenkelt

Klockren ide

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk

en lättare ide är annars detta
altsombehöva är vatten och et PET-flaska

fyll PET-flaskan med vatten och vänd den upponer och stoppa ner i krukan så kommer plan... ehm blomman ta den mängd vatten den vill ha.. enklast är oftast bäst ochså

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
en lättare ide är annars detta
altsombehöva är vatten och et PET-flaska

fyll PET-flaskan med vatten och vänd den upponer och stoppa ner i krukan så kommer plan... ehm blomman ta den mängd vatten den vill ha.. enklast är oftast bäst ochså

Hehe.. snälla prova. glöm inte att filma det hela för jag vill se!

Jag kan föreställa mig 2 resultat.

Antingen har krukan ett hål undertill och allt vattnet rinner ner på golvet, med jord och allt,

eller

så fyller du hela krukan med vatten så att jorden bara blir en enda gegga och blomman dör av övervattning.

Din idé är dock jättebra som julgransbevattning. den använder jag varje jul. En gran drar utanvidare i sig 2 liter vatten om dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En vattenpump från vindrutetorkare på en bil bör funka bra, den är 12v och kan pumpa vatten från en hink eller nåt och styras från parallellporten. Fuktighetsmätaren är bara 2 sladdar nerstoppade i krukan kopplade till gameporten på datorn, där kan man mäta resistansen i krukan, ju högre resistans ju torrare jord. Lampan kan ju oxå vara kopplad till paralellporten. Det fins labboxar med DI/DO och AI/AO som man kopplar till usb porten, men de kostar en tusing ungefär. Det finns även reläkort man kopplar till seriell eller usb mm. Koppla ett fottomotstånd till gameporten med så kan du se till att växten får optimalt med ljusblandning dagsljus/belysning. Kul projekt Hoppas det blir något av det, lycka till

Det lät ju rätt enkelt när du skrev det så ! (:
Var många år sedan jag programerade något så det är väl det som kommer bli den jobbigaste delen antar jag..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Snacka med blomsterhandeln, fick rådet själv att köpa garntråd med plasthölje.
Blöta ner tråden och sticka ner ena änden i jorden i krukan och andra i en vattenfyld glasburk, genom locket så klart och locket på.
Efter 2 veckor på tenerife så levde blommorna fortfarande.

Kostnad? 5kr har jag för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Snacka med blomsterhandeln, fick rådet själv att köpa garntråd med plasthölje.
Blöta ner tråden och sticka ner ena änden i jorden i krukan och andra i en vattenfyld glasburk, genom locket så klart och locket på.
Efter 2 veckor på tenerife så levde blommorna fortfarande.

Kostnad? 5kr har jag för mig

Farmors metod håller fortfarande..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe.. snälla prova. glöm inte att filma det hela för jag vill se!

Jag kan föreställa mig 2 resultat.

Antingen har krukan ett hål undertill och allt vattnet rinner ner på golvet, med jord och allt,

eller

så fyller du hela krukan med vatten så att jorden bara blir en enda gegga och blomman dör av övervattning.

Din idé är dock jättebra som julgransbevattning. den använder jag varje jul. En gran drar utanvidare i sig 2 liter vatten om dagen.

Det funkar.. testa vet ja

Många grannar använder det tricket i blomkrukor utomhus på sommaren ..

det är ju ett vist motstånd i jorden och sen så bildas det vakom längst upp i flaskan så det sipprar ut i lagom mängd vill säga..

Visa signatur

I am Extrazz.