Permalänk
Medlem

Har inte orkat/hunnit redigera än, men hoppas det duger ändå! ska nog sätta mig i helgen och gå igenom bilderna lite, och leka med PS.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. Lite kul optisk effekt...

8. Det var helt kolsvart här under! 6 sekunder slutartid med ett mini-stativ från clas ohlson XD Kan bli riktigt schysst om man skär bort den nedre delen av bilden tänkte jag, och skriver ut som en panorama-bild

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Har inte orkat/hunnit redigera än, men hoppas det duger ändå! ska nog sätta mig i helgen och gå igenom bilderna lite, och leka med PS.

1.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

2.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

3.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

4.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

5.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

6.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

7. Lite kul optisk effekt...
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

8. Det var helt kolsvart här under! 6 sekunder slutartid med ett mini-stativ från clas ohlson XD Kan bli riktigt schysst om man skär bort den nedre delen av bilden tänkte jag, och skriver ut som en panorama-bild
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

Gillade 1,3,4. Första bilden ligger dock spåret efter det andra planet och drar ut blicken åt helt fel håll, hade varit perfekt om det var spår efter planet på bilden.

Bild 3 och 4 skulle bli riktigt bra om du tar bort spåren från andra plan på himlen.

Andra bilden är sned och blir för rörig med så mycket bakgrund. Porträtt gör sig bättre med kortare skärpedjup.

edit: Fixa till de lite i Photoshop så är saken biff.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Min första diptyk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har en liten fråga... kör me kompaktkamera nu men ska skaffa en system...

jag har kikat lite på canon eos 30d å den verkar riktigt prsvärd!
Finns det några andra bra modeller som kan rekommenderas men inte går över 10 000 kronor?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
har en liten fråga... kör me kompaktkamera nu men ska skaffa en system...

jag har kikat lite på canon eos 30d å den verkar riktigt prsvärd!
Finns det några andra bra modeller som kan rekommenderas men inte går över 10 000 kronor?

Jag använder 30d, gillar den skarpt.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
har en liten fråga... kör me kompaktkamera nu men ska skaffa en system...

jag har kikat lite på canon eos 30d å den verkar riktigt prsvärd!
Finns det några andra bra modeller som kan rekommenderas men inte går över 10 000 kronor?

Nikon D70s
Nikon D50
Canon 350D
Canon 400D (är inte hundra på om man kan få den under 10k, troligtvis inte)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Nikon D70s
Nikon D50
Canon 350D
Canon 400D (är inte hundra på om man kan få den under 10k, troligtvis inte)

Samt Canon EOS-1D Mark I ifall sport är intressant.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Canon 400D (är inte hundra på om man kan få den under 10k, troligtvis inte)

400D finns ju under 10 tusen överallt, tex. http://se.pricerunner.com/pl/29-689452/Digitalkameror/Canon-E... och det är med kitobjektivet inklusive frakt.

Pentax K10D är enligt mig bäst under 10 tusen för övrigt.

Permalänk

Var ett väldigt tjat om den där butiken, hittade inget som fick mig att höja på ögonbrynen när jag tittade in där, egenreklam månne?

kolla www.prisjakt.nu ... en Canon 400D får du lätt under 10k

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
Var ett väldigt tjat om den där butiken, hittade inget som fick mig att höja på ögonbrynen när jag tittade in där, egenreklam månne?

kolla www.prisjakt.nu ... en Canon 400D får du lätt under 10k

Ta då hellre någon billigare modell och satsa på bättre optik. Klarar man att leva med storleken på en 350D/400D så skulle jag tagit en begagnad 350D eller ännu bättre, en begagnad 20D.

Ingen post utan bild!

Permalänk
Medlem

Tagna med Canon PowerShot A610 i somras och jag är nybörjare på fotografering, så jag vill gärna ha kommentarer på bilderna.

Bilderna är INTE redigerade i photoshop eller liknande, har bara resizeat dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Ta då hellre någon billigare modell och satsa på bättre optik. Klarar man att leva med storleken på en 350D/400D så skulle jag tagit en begagnad 350D eller ännu bättre, en begagnad 20D.

Ingen post utan bild!http://pici.se/pictures/mPFZQh.jpg

Va haru för skor!? Najs va dem iaf och snygg bild Gillar djupet.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
har en liten fråga... kör me kompaktkamera nu men ska skaffa en system...

jag har kikat lite på canon eos 30d å den verkar riktigt prsvärd!
Finns det några andra bra modeller som kan rekommenderas men inte går över 10 000 kronor?

Om du ska gå från kompakt till system, så satsa på konsumentkamera istället... Skaffa en 350D/400D, Eller D40/50/70(s)... Köp en lite billigare kamera och du lär knappast behöva ett annat objektiv än kitobjektivet.

Vad någon än tror så blir det inte bättre bilder bara för att man har häftigaste objektivet och häftigaste kameran. Satsa på en billigare kamera och lägg resten på en extern hdd så du har någonstans att förvara bilderna. Eller lägg pengarna i en pott så du kan köpa bättre grejer när du har växt ur din kamera, eller känner att du vill ha ett till objektiv. Och om du märker att du inte vill/orkar/har tid att satsa på foto, så kan du använda pengarna på något annat.

Jag har en klasskompis (Jag går på fotoskolan på Mullsjö Folkhögskola) som skrivit ut en jättesnygg bild i A1 format (2*A4=A3, 2*A3=A2 osv) som är tagen med en 350D och 18-55mm f/3.5-5.6...

Så börja inte med det värsta, utan köp en billigare kamera och lägg pengarna på godis eller nåt.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Dagens

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

vad är igentligen skillnaden på Nikon D70 och D70s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
vad är igentligen skillnaden på Nikon D70 och D70s?

Större skärm (2" istället för 1.8"), ett annat batteri och möjlighet att ha en trådutlösare (D70 stöder bara trådlös). Som jag förstod, så var det inga fler skillnader...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Större skärm (2" istället för 1.8"), ett annat batteri och möjlighet att ha en trådutlösare (D70 stöder bara trådlös). Som jag förstod, så var det inga fler skillnader...

tror även att den har snäppet bättre inbyggd blixt, har för mig jag läste det någonstans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bild 1. Var låg focuspunkten?! Det jag menar är focusen ligger på 2-3 ställen.
Bild 3. stör mig lite på blomman i övre vänstra hörnet. Croppa bilden, eller så borde hela blomman varit på bilden.
Det är de vad jag tycker.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Nikon D70s
Nikon D50
Canon 350D
Canon 400D (är inte hundra på om man kan få den under 10k, troligtvis inte)

Tjenare tjenare, kanske inte är bäst lämpat för forumssnack detta men det är fotorelaterat

Tänkte dra igång en ny fotorunda typ under påsklovet som nu kommer.
Så har du intersse säg till, kom gärna med förslag också vart man kan göra en dagsutflykt.

Så alla ni stockholmare som kan avvara en dag under nästa vecka, helst tors-sön och inte mån-ons nästa vecka då jag inte kan då. Så kanske vi kan dra iväg och fota. På något lite mer roligare ställe.

Jag tänkte mig inte något speciellt direkt som jag vill fota då jag är ganska öppen för all sorts fotografering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
vad är igentligen skillnaden på Nikon D70 och D70s?

Saxat från cyberfoto:

Citat:

+ Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
+ Förbättrad autofokus
+ Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek. Ska klara 2500 bilder på en laddning.
+ Uttag för kabelfjärrkontroll MC-DC1
+ Förbättrade menyer
+ Inbyggda blixten slår ut 18mm mot 20mm
- Vikten ökat från 595g till 600g.

Första bilderna med min D70.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Tjenare tjenare, kanske inte är bäst lämpat för forumssnack detta men det är fotorelaterat

Tänkte dra igång en ny fotorunda typ under påsklovet som nu kommer.
Så har du intersse säg till, kom gärna med förslag också vart man kan göra en dagsutflykt.

Så alla ni stockholmare som kan avvara en dag under nästa vecka, helst tors-sön och inte mån-ons nästa vecka då jag inte kan då. Så kanske vi kan dra iväg och fota. På något lite mer roligare ställe.

Jag tänkte mig inte något speciellt direkt som jag vill fota då jag är ganska öppen för all sorts fotografering.

Om det blir på fredag borde jag kunna hänga med.

Permalänk

Visst, såsom det ser ut ska jag åka på en tur med familjen+mormor nån dag, annars är det tomt

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Tack för infon Gillade fågelbilden och den där bilden på rostiga saken väldigt mycket Nu måste jag fråga en till grej; vilken av D70orna är den med större display och det andra? Är det S versionen? Förresten så upptäckte jag precis att jag har stavat fel på egentligen i den förra posten

Permalänk
Medlem

Fågelbilden va riktigt najs förutom det suddiga på vingspetsarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Fågelbilden va riktigt najs förutom det suddiga på vingspetsarna.

Det suddiga överallt menar du väl

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Tjenare tjenare, kanske inte är bäst lämpat för forumssnack detta men det är fotorelaterat

Tänkte dra igång en ny fotorunda typ under påsklovet som nu kommer.
Så har du intersse säg till, kom gärna med förslag också vart man kan göra en dagsutflykt.

Så alla ni stockholmare som kan avvara en dag under nästa vecka, helst tors-sön och inte mån-ons nästa vecka då jag inte kan då. Så kanske vi kan dra iväg och fota. På något lite mer roligare ställe.

Jag tänkte mig inte något speciellt direkt som jag vill fota då jag är ganska öppen för all sorts fotografering.

Jag hänger gärna med, har köpt min första digitalsystemkamera. Så jag är helt färsk Men vill alltid utvecklas

Permalänk
Medlem

Fredag låter inte dumt för min del, vi kanske kan samlas på IRC och fototrådens kanal och diskutera det där ?
#fototraden@Quakenet

Är det inte långfredagen nästa vecka, och är inte det den dagen man typ åker iväg och käkar god middag och liknande hos släktingar? Jag är inte så insatt men vet att jag inte vill missa det Kanske är på påskafton också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Tack för infon Gillade fågelbilden och den där bilden på rostiga saken väldigt mycket Nu måste jag fråga en till grej; vilken av D70orna är den med större display och det andra? Är det S versionen? Förresten så upptäckte jag precis att jag har stavat fel på egentligen i den förra posten

Tack så mycket.

S-versionen är den nyare och har alla de små förbättringarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Fågelbilden va riktigt najs förutom det suddiga på vingspetsarna.

Tack. Det blev ett väldigt snabbt kort. Såg hur fåglarna kom mot mig, drog upp kameran och sen försökte fokusera lite snabbt.
*swisch*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
Det suddiga överallt menar du väl

Jag är ändå rätt nöjd med bilden, för de gick så pass fort. Fokus ligger väl egentligen på fågeln bakom.

EDIT:

Ingen post utan bild. bilden hade kanske blivit bra om snubben var i fokus helt.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk

Varför kommer alla fotorundorna när jag inte är hemma =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Vet du vad du skulle gjort? Kört gassuian blur på lager masken, då blir kanterna lite lagom softade och inte så onaturligt hårda (:

Fotofolk! Lyssna!
Ge mig länkar till era bästa PS tutorials. Eller er favorit sida där ni hittar PS tutorials. Detta är till den "nya" Fototråden som kommer snart (Oskar har bestämt att denna e lååång nog nu.)

Jag har fått det här tipset från den här tråden, men whatthehey
radiantVista.com (videotutorials)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar