Permalänk
Medlem

Fel på datorn/grafikkortet?

Sen jag startade om datorn innan idag så verkar det som att mitt grafikkort har blivit konstigt elr möjligvis gått sönder. Jag kan inte spela spel som t.ex. CS för då laggar det satan plus att grafiken är helt cp. Det är en massa streck här och där etc. Sen dessutom när jag är inne på internet och ska scrolla ner på en sida så ser det ut som att det blir vågigt och allmänt konstigt, när jag sen ska flytta runt nått objekt på skrivbordet så är det allmänt segt och inget funkar som det brukar.

Har aldrig förr haft några direkta fel med datorn. Har funkat precis som den ska kan man säga fram tills nu då! Jag skulle tro att det kan har någonting med värmen att göra, pga att den var inte direkt kall (ca 75C), mitt GPU då!

Jag är inte heller något datorproffs så jag vet inte så mycket vad jag kan göra åt saken så är tacksam för svar/hjälp!´

Permalänk

artefakter kallas de där strecken på skärmen...

ladda hem temperaturprogram och kolla var felet ligger, grafikkort eller cpu.
testa att rensa datorn från damm, kanske hjälper direkt...annars får du skaffa bättre kylning i datorn.

olika temp-program kan du söka på här i forumet, är för trött för att komma på nåt ur huvudet (kör inte med något själv, har TAT)

Tillägg: TAT = Intels program för att mäta tempteraturen på processorn, vet ej om det funkar på nåt annat än på 775 som jag har...

Permalänk

Om den är 75° idle i windows så kan jag tänka mig att den rusar upp i ganska bra värden när du drar igång tex. ett spel
så chansen finns ju att något har gått sönder fysiskt på kortet, speciellt om den har levt i dom här temperaturerna under en längre tid.

Det du beskriver när du scrollar och bilden blir "vågig" låter precis som när man inte har några grafikdrivrutiner installerade.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Du verkar ha glömt drivrutiner och lite dålig kylning i din dator..

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |