Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera?!

Sitter just nu på en X2 3800+ prolle..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323805

men undrar om det e värt att lägga ut 1295:- på en X2 4800+ 2.5GHz?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331492

..lr om jag ska köpa en ny processorkylare för runt 500:-, o klocka den jag redan har?

snabba svar uppskattas..!
/Jonny

Visa signatur

AMD PhenomII X6 1090T | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 4gb | ASUS GTX570 1280Mb | OCZ SSD Agility 3 120Gb + Samsung 1Tb | Fractal Design Define R3 | Antec VP550P

Permalänk
Medlem

jag skulle ha bytt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Fan vad billiga X2 processorerna är till AM2. Typiskt att man sitter på 939.

Jag skulle bytt med. Du får säkert minst en tusenlapp för din begagnade med.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte bytt. Inte om det inte var nödvändigt för att min favoritspel skulle bli spelbart förståss. Men jag tvivlar på att du märker någon skillnad i spelglädjen på dom två processorerna. Fast det beror ju också på hur bra ekonomi du har.

Permalänk
Medlem

datorn används väl mest till att spela bil-spel men även till "multi tasking".
så det kanske vore bättre om man la ut pengarna på 2gig ram.. lr?

(målet e att kunna tabba mellan spel/film/mp3/webläsaren UTAN att det hackar)

så kom gärna med lite förslag för hur jag ska lyckas med det, utan att nödvändigtvis behöva köpa ny processor..

/Jonny

Visa signatur

AMD PhenomII X6 1090T | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 4gb | ASUS GTX570 1280Mb | OCZ SSD Agility 3 120Gb + Samsung 1Tb | Fractal Design Define R3 | Antec VP550P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Fan vad billiga X2 processorerna är till AM2. Typiskt att man sitter på 939.

Jag skulle bytt med. Du får säkert minst en tusenlapp för din begagnade med.

när den kostar 800:- ny?:S

Jag skulle inte ha bytt

Permalänk
Medlem

Finns mycket folk på tradera som betalar bra. Men jag visste inte att den bara kostade 800:- ny.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd

Skulle satsa mer på ram om jag bara hade en Gb, klocka lite om du inte gjort det med.
Det är snarare rammängden som avgör hur smärtfritt man kan tabba.

Permalänk
Medlem

byyt tkr jag :), ska nog också göra det innan AMD går helt i konkurs !

Visa signatur

*AMD Sempron 3400+ - *DFI LP nForce 3
*120 GB HDD - *1 GB Ram
*ATI X850XT

Permalänk

Byt inte, vänta på K10.
Sålänge kan du satsa på mer ramminne, och en mustig CPU-kylare om du nu är tvungen att lägga lite pengar på dator

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idlarn
byyt tkr jag :), ska nog också göra det innan AMD går helt i konkurs !

-.-. Nu tog du i lite =/.

Permalänk
Avstängd

Det ska inte vara några problem att klocka en 3800 till en 4600 med lite arbete och på de två är det bara klockfrekvensen som skiljer (samma mängd cacheminne).

Jag skulle absolut satsa på mere minne om jag skulle uppgradera min dator om jag var du då de flesta spel inte använder så mycket CPU-kraft.

Permalänk
Medlem

mer ram samt processorkylare lät intressant.. men då e ju frågan vilken kylare/minne jag borde köpa?
ska jag dubbla upp med dom minnena jag redan har: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322818&s=sc

vet ju inte riktigt heller vad det e som krävs för att klocka en x2:a... e multipeln låst? för isf måste man väl skaffa snabbare minnen... right? :S

sen har jag lite funderingar över en annan sak... kör OS på en 6år gammal IDE hdd, o det kan väl oxå va en bidragande faktor till att det laggar..
då ere kanske idé att lägga pengar på en WD Raptor 74Gb (1400kr) lr räcker det med en Samsung 160Gb (550kr)?

får lönen idag.. så snabba svar tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raptor gör faktist ganska mycket tro det eller ej!
Jag skulle personligen rekomendera att du säljer dina gammla ram minnen om du har tex 2x512 och köpa 2x1024 istället, om du ska klocka så är det bäst med 2 ramminnen istället för 4.
Jag vet ju inte om du kör med DDR1 eller DDR2 men om du kör med DDR2 och ska klocka en x2:a så rekomenderar jag DDR2 PC5300 minnen för att klocka lite och DDR2 PC6400 för att klocka mycket
Ska själv köpa ny cpu då jag nu sitter på en äcklig sempron, jag har själv erfarenhet av raptor och jag kan säga att det är en jävla skillnad på en 6 år gammal IDE samt en raptor
Hoppas du fick svar på dina frågor
MVH Radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

kör ddr2 (kolla sign)
så det asså bättre med 2x1gb stickor än 4x512Mb stickor, när man ska oc'a?

o sen va väl frågan lite mer hur stor skillnad det skulle va mellan en Raptor 74Gb o en NY samsung 160Gb, som OS hdd.. (ber om ursäkt om jag va lite oklar i förra inlägget)

Visa signatur

Permalänk

Två stycken 1024Mb klockar i regel bättre än fyra stycken 512Mb.

Själv hade jag en raptor på 36Gb och visst var det snäppet snabbare, men jag valde att byta ut den mot en vanlig disk med mer utrymme. Tycker inte det var värt pengarna, men det är ju jag.