Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ATI Radeon HD 2900 XT prestandatestat

Permalänk
Avstängd

Det där ser inte ut som 30% vilket skulle krävas för att va godkänt.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk

Det verkar som om många här förväxlar HD 2900XT med HD 2900XTX, vilket gör mig irriterad.

Sluta klaga, det stora monstret HD 2900XTX har inte testats än.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Jepp, dem lägger ju den stora prestandan hos XTX, inte XT ... "HD 2900XT" ska mäta sig med "8800GTS", men jag tycker faktist att den borde va mycket bättre än 8800GTS för tiden det har tatt för dess release i alla fall =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Det verkar som om många här förväxlar HD 2900XT med HD 2900XTX, vilket gör mig irriterad.

Sluta klaga, det stora monstret HD 2900XTX har inte testats än.

Det är nog inte så många som förväxlar XT med XTX. Men med tanke på att detta kortet trots att det inte lanserats inom 6 månader från sin huvudkonkurrent, 8800GTS, presterar särskilt mycket bättre, så är det antagligen en besvikelse för dem som har väntat på det.

Att sedan de stora skillnaderna mellan XT och XTX främst är minnesmängd och frekvenser, så kan man nästan extrapolera fram trolig prestanda även på XTX, och då är det ännu mindre imponerande.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju trots allt bättre i alla tester och det lär ju dra betydligt mindre ström eftersom det är 65nm. Jag skulle ändå välja ett 2900XT även om det inte utklassar ett 8800GTS bara pga att det borde vara rätt mycket svalare. Sedan fattar jag inte varför de inte testade korten vid 1600x1200 istället, 1280*1024 är en bra ynklig upplösning för ett sådant kort.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Huga, detta skulle jag inte vilja ha i min burk... värmeutvecklingen på denna är inte att leka med.
Ingen övertygande prestanda heller =/
EDIT: -Langos, inte på långa vägar, jag har hört siffror (från IDG) på 230W vilket är ungefär det dubbla av vad mitt X1950XT levererar (Lita inte på detta dock då det inte var nyligt jag läste det, och vad jag har för mig så levererar väll ett X1950XT ca 120W? Jag kan ha enorma fel!)

Permalänk
Medlem

Applet, det var innan de gick från 90 nm till 65 nm så du kan mer eller mindre dra bort en tredjedel av den effekten för att närma dej den sanna siffran.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Tja, det är ju trots allt bättre i alla tester och det lär ju dra betydligt mindre ström eftersom det är 65nm. Jag skulle ändå välja ett 2900XT även om det inte utklassar ett 8800GTS bara pga att det borde vara rätt mycket svalare. Sedan fattar jag inte varför de inte testade korten vid 1600x1200 istället, 1280*1024 är en bra ynklig upplösning för ett sådant kort.

Grejen är väl att det inte är i 65nm.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoohoomoo
Sjukt dåligt då XT versionen kommer att kosta ca 399 euro+ att dom tar extra avgifter/moms så det kommer nog kosta 4500 i sverige. 8800GTS får du för 2500:-. Antar att XTX som kommer senare kommer kosta runt 5500 eller blir det som 8800Ultra att det kostar 1k dollar.

Vad gäller priset så tror jag knappast AMD/ATI är dummare än att priset vid lanseringen sätts utifrån 8800 kortens priser. AMD/ATI behöver dra in pengar så att sätta ett överpris torde vara omöjligt.

De 2 500 kr du talar är lägsta pris för ett 8800GTS 320MB. 2900XT med 512MB är utifrån testet jämfört med 8800GTS 640MB versionen, vilka lägst kostar omkring 3 400 kr.

Permalänk
Medlem

Herregud ett test har ju publicerats och ni ratar redan kortet? Jag väntar hellre till maj och blir glatt överraskad när det publiceras "riktiga" test så AMD/ATI är långt ifrån ute ur matchen tycker jag. Kommer ändå inte uppgradera förrens tidigast i höst för man vet ju fortfarande inte hur prestandan för något av dagens kort verkligen är i DirectX10 så det känns fortfarande som att man köper grisen i säcken

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Det var ju ingen höjdare med tanke på att det blir så dyrt. Då blir det nogt ett 8800GTS för mig..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Jag håller ändå på ATI dels för att jag tror att dom kommer klocka högre och på så vis kunna prestera bättre och att dom drar mindre ström än 8800GTX korten.

Men som sagt man vet inget förens man fått ut dem i butik...

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Applet, det var innan de gick från 90 nm till 65 nm så du kan mer eller mindre dra bort en tredjedel av den effekten för att närma dej den sanna siffran.

Ah, mycket möjligt (vore mer hoppfullt isf)
Det är iaf underbart att det kommer lite svar på Nvidias 8800-serie.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Faktiskt så är det så.. HD 2900XT är deras high-end från R600 serien. HD 2900XTX kommer vara deras nästa high-end från R650 serien som ska mätas mot G90.

När korten släpps är väl irrelevant vad som har betydelse är väl prestanda/pris/egenskaper jämfört med konkurenten, eller hur ?

Går ju en massa rykten om hur mycket r600 kommer att kosta vid lanseringen, den som lever lär väl se......

Lite fler roliga rykten

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39145

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Herregud ett test har ju publicerats och ni ratar redan kortet? Jag väntar hellre till maj och blir glatt överraskad när det publiceras "riktiga" test så AMD/ATI är långt ifrån ute ur matchen tycker jag.

Nja, Dailytech lägger väldigt sällan (aldrig?) upp något dom inte har testat. Att Anandtech eller Vi på SweC eller på Xbitlabs skulle testa spelet i dom upplösningarna och i dom spelen på ett annat sätt är väldigt tveksamt. Skillnaden är bara att Dailytech (förmodligen) fick ett exemplar i en viss tid som det alltid brukar va för att testa lite snabbt. Dailytech hade inte ens någon vettig skärm att prova kortet med och hade förmodligen inte med att skaffa någonheller.

Efter 6 månader så förväntar man sig mer. Om det nu är drivrutinerna som knasar så har alla all rätt i världen att rata prestandan då man gått ut med info att man har arbetat väldigt tidigt med drivrutiner för dessa R600~ kort och optimerat etc. Men det vet vi inte och det är som du skriver. Man ska inte rata än. Men jag är tveksam på att Dailytech visar upp några falska siffror och jag är tveksam på att Anandtech och dom övrigt stora testsidorna inkl oss själva visar mycket högre prestandasiffror i spelen som testades ovan.

Vi får la se. Jag hoppas att R600~ presterar som en gud. Om inte så är jag inte förvånad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Måste säga att jag hade hoppats på bättre.
Men jag tror att det kommer prestera bättre med nya drivrutiner.
Sen så vet man inte hur bra det klockar, eller hur det fungerar i dx10, eller i högre upplösningar/lägre.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Mummmma....det var ena smarriga rykten :p.
Jag gillar citatet "AMD promised extremely competitive pricing, and in many cases the HD2900XT will beat 8800GTX, yet alone 8800GTS."
Hoppas det stämmer då

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hur korten fungerar i DX10 spelar mindre roll. Det handlar förmodligen inte så mycket om Nvidia och AMD. Microsoft verkar ha betydligt mer problem med diverse parametrar i Vista än vad Nvidia och AMD har med sina drivrutiner.

När det är "inne" med DX10 spel är inte dom här korten speciellt intressanta tror jag. Varken G80 eller R600.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Hörde jag någon säga koppar och heatpipes...:p

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hur korten fungerar i DX10 spelar mindre roll. Det handlar förmodligen inte så mycket om Nvidia och AMD. Microsoft verkar ha betydligt mer problem med diverse parametrar i Vista än vad Nvidia och AMD har med sina drivrutiner.

När det är "inne" med DX10 spel är inte dom här korten speciellt intressanta tror jag. Varken G80 eller R600.

håller med!

Jag tycker inte kortet presterade så dåligt, om ati är smarta så sätter dom prislappen på ~2500:-, då blir förmodligen kortet riktigt populärt.

Permalänk
Medlem

Jag läser, tar in resultatet sen skiter jag högaktningsfullt i det tills "Teh real Shit" släppts. Att gnälla på produkten innan den är släppt tycker jag är onödigt. Visst, Dailytech kanske fått tag i ett tidigt ex men de tar jag alltid med en nypa salt.

Citat:

Som det ser ut i dagsläget så ser det mycket lovande ut då det slår Nvidias 8800 GTS i samtliga program och spel som de testat i.

Agreed. Det "Ser" bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag är då inte imponerad av "daamit" med tanke på att nvidia redan har funnits på marknaden ett bra tag. Borde vara större skillnad tycker jag.. men drivrutinerna är väl inte heller så bra anpassade än så länge, och hela serien har ju inte heller släppts ännu som sagt men det ska bli intressant med nya tester med alla korten, med nya drivisar och andra upplösningar

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hörde jag någon säga koppar och heatpipes...:p

http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/April/graphics/r6...

Damn. 65n plus den kylaren innebär förmodligen en bra klock. Eller vad säger du Nusse? Vi får hoppas.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Såg inte alltför imponerande ut, men detta är möjligen långt ifrån vad ATI kommer att kunna klara av inom en snart framtid iom XTX samt nya drivrutiner. Sedan finns det en stor risk att kortet drar ifrån på höga upplösningar.
Och i dual?

Lika bra att vänta på fler prestandatester innan man drar slutsatsen att det inte är imponerande.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Såg inte alltför imponerande ut, men detta är möjligen långt ifrån vad ATI kommer att kunna klara av inom en snart framtid iom XTX samt nya drivrutiner. Sedan finns det en stor risk att kortet drar ifrån på höga upplösningar.
Och i dual?

Lika bra att vänta på fler prestandatester innan man drar slutsatsen att det inte är imponerande.

Håller med..vi får vackert sitta och vänta på fler och mer utförligt gjorda tester...:)

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Jag skiter fullständigt i prestandan. Tycker bara att det är skönt att det äntligen händer någonting på grafikkortsmarknanden.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Skit allså, när det kortet är pajj är de bara att sälja de som metallskrot och få en redig summa tillbaka.
Synd att korten inte blir svalare för då blir även kylarna mindre vilket gör de billigare att tillverka och kanske även billigare för oss konsumenter.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Damn. 65n plus den kylaren innebär förmodligen en bra klock. Eller vad säger du Nusse? Vi får hoppas.

Troligen. Bara själva storleken på de heatpipesen gör mig lite rädd. De två i mitten se ut som mint 1cm i diameter. 0_o

Ända jag vill se är att X2x00 kommer ut snart och AMD kan få in lite pengar i kassan. AMD verkligen behöver pengar! Eftersom de släppar efter både på grafikmarknaden och processormarkaden när det kommer till nya konkuranskraftiga produkter.
AMD har inte kommit med något sedan sina A64 och nu behöver de nåt nytt, och ATI som är en del av AMD nu har haft ibland svajigt sedan X8x0 tiden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det är nog inte så många som förväxlar XT med XTX. Men med tanke på att detta kortet trots att det inte lanserats inom 6 månader från sin huvudkonkurrent, 8800GTS, presterar särskilt mycket bättre, så är det antagligen en besvikelse för dem som har väntat på det.

Att sedan de stora skillnaderna mellan XT och XTX främst är minnesmängd och frekvenser, så kan man nästan extrapolera fram trolig prestanda även på XTX, och då är det ännu mindre imponerande.

Jag tycker det presterar bra med tanke på vilket skick drivrutinerna är i.

Call of duty: +29.6%
Company of heroes: +2%
Fear: <1%
Oblivion: +21.2%

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Måste hålla med om att jag tror drivisarna kommer förbättra prestandan en del.

Någon sa förut att man borde testa i högre upplösning, en annan svarade något korkat om att det inte spelade någon roll.

Jo för att i så "låga" upplösningar får alla high end kort ungefär samma prestanda. Dvs skillnaden blir liten. Sedan att de flesta kör i 1280x1024 är en annan grej.