Permalänk
Medlem

snälla ni som kan.. hjälp

Hej

Jag skulle vara tacksam för hjälp:)
Ska köpa en spel dator... men kan inte bygga dator:( (en god vän hjälper mig sätta ihop grejjerna den här gången)

Jag har kollat runt pratat o försökt läsa mig till så mycket som möjligt.. men känner ändå att det är ett område som jag inte behärskar.

Läget är följande jag har igentligen inte råd.. men jag tänker köpa en bra dator ändå:) (pasta är inte så dyrt) Vill ha en snygg, tyst, snabb, grymm pc som kanske kommer att överklockas.. frammtides säker:P bra kvalitet osv..

detta är vad jag skrapat ihop

Chassi
Antec 182 gun black

Agg
Corsair Powersupply 620W

Mamma kort
Asus P5B-E PLUS eller Delux modellen?

Prossesor
Intel Core 2 Duo E6600

Grafik
Gainward GeForce 8800GTS 320MB eller XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB

Ram minne
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's (vecko erbjud kompllett 1295:-) finns linande på datorbutiken men då står det extreme osså:) & kostar 100:- mer, e de samma eller inte? bättre sämre??

Hårddisk
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

DVD
Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM

anar att det e skit samma vilken hårdisk & dvd men det fick så med ändå:)

Stort tack på förhand!!

Visa signatur

Abit Fatality FP-IN9 SLI/C2DUO E6600 2.4GHz/Corsair XMS2-6400 ddr 2 2x 1024 800MHz/Leadtek 8800GTS 320MB/Corsair HX 520W/Lian Lee pc6070b/Vista home premium 64bit/Habu Razer/+ mera så klart

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=456930&...

Denna konfiguration ska räcka till en ganska fin överklockning. Lätta lite på timingsen på minnan så ska dom gå tillräckligt snabbt. Eventuellt bättre kylning till processorn. Kanske en Schyte Ninja är lagom.

Hur mycket pengar vill du maximalt lägga? Vad kör du på för upplösning? Sådant kan vara bra att veta. Chassi är svårt att välja år någon annan så jag bara tog ett som exempel. Du kan ju ta det du hade valt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

tackar för svar:)

jag är ganska bestämd över 182án

har hört lite kritik på hiper aggen, verkar ha lite kvalitetskontoll problem:( & corsair aggen verkar ju vara oerhört uppskattade:)

kul med ett annat grafikkort.. trodde att jag skulle få höra att XFX GeForce 8800GTS var bättre än gainwards gts... hummm.. vill ju givetvis ha det bästa men det är viktigt att det är tyst oxå. Kan du motivera asus kortet lite?

moderkortet MSI P965 Platinum är asso ett bättre val än Asus P5B-E PLUS?? he jag har ingen aning inte min mening att ifrågasätta så mycket.. är bara så orolig att jag ska göra fel:/

detta är ett minne som jag hört ska vara prisvärt och ok att klocka med..

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Jag kan tänka mig minst 10 000:- men jag betallar gärna 12-13 tusen om det är värt det. Jag spelar mest Medal of huner & FEAR Call of duty 2 osv du fattar hehe.. andra spel kan ju bli intressanta med har inte spelat så länge men e tok torsk och villl inte att pc ska sätta stop för fina headshots:)

upplösning nu tror jag har standard värden nu när jag spelar men det rycker duktigt i FPS ibland:(

det som känns mest osäkert e val av minne, grafikkort & agg
anggående agget så tänker jag att det kan vara värt att ha ett bra om jag skulle vilja spegla grafikkort i frammtiden eller balla ur på något annat vis som jag inte kommit på än

tjoohoo va kul det e med data grejejr tror jag hittat en ny hobbi:)
jag använder en 19 tums samsung synkmaster 931BF

Visa signatur

Abit Fatality FP-IN9 SLI/C2DUO E6600 2.4GHz/Corsair XMS2-6400 ddr 2 2x 1024 800MHz/Leadtek 8800GTS 320MB/Corsair HX 520W/Lian Lee pc6070b/Vista home premium 64bit/Habu Razer/+ mera så klart

Permalänk
Medlem

Vad gäller grafikkort så ska det inte vara någon prestandaskillnad mellan olika tillverkare, såvida det inte är fabriksöverklockat. Asus var väl ett utav dom billigare så det motiverar det valet. Själva har jag bara goda erfarenheter av Hiper. Har ett själv och polaren har ett sådant jag valde åt dig. Det är mycket större skillnad mellan noname-agg och Hiper än mellan Hiper och Corsair. Men vill du gärna ha ett Corsair så ska du ha 520W.
PC5400-minnena kostar ett par hundringar mindre än PC6400-minnena och kan utan tvekan komma upp i tillräckliga hastigheter när man ska klocka en E6600 (förutsatt att man inte klockar extremt mycket)
MSI-moderkortet har jag hört är bra att klocka med och det är också rätt billigt, därför valde jag det. Du kan ta P5B-kortet istället om du vill det, det går nog lika bra. Om du vill lägga lite mer pengar så skulle du kunna skaffa dubbelt minne (4GB) och/eller ett 640MB 8800GTS. Kör du i upplösningar över 1600x1200 så bör du fundera på att ta ett 640MB-kort.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Avstängd

Hiper Type-R 580W ger vad du behöver och det ska vara väldigt stabilt, lite för högljutt enligt några är det enda minuset vad jag hört.....

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)