Server vs. Vanligt windows

Permalänk
Hedersmedlem

Server vs. Vanligt windows

Tjenare

Hade tänkt slänga upp en server och har lite funderingar.
Vilka är fördelarna med att köpa t.ex. windows SBS 2003 jämfört med ett vanligt windows (t.ex. XP) om man inte tänker på prislappen?

Hade tänkt köra den som http/ftp/mail server, men även som fil-server mm.
Hade inte tänkt använda IIS eller vad det heter utan Apache.

Tack på förhand

/hilton

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

i ditt fall som du beskriver finns det inga fördelar att kör 2003 om du INTE ska använda IIS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
i ditt fall som du beskriver finns det inga fördelar att kör 2003 om du INTE ska använda IIS

okey, för jag kommer väl ihåg rätt när jag säger att IIS är apaches motsvarighet, bara att den har asp istället?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
okey, för jag kommer väl ihåg rätt när jag säger att IIS är apaches motsvarighet, bara att den har asp istället?

Stämmer bra det, inkl asp.net

Sen en skillnad mellan t.ex Windows XP och Windows Server 2003 är att server versionen har stöd för fler anslutningar (besökare). Windows XP som är ett klient-OS är ju inte tänkt som serveroperativ och har därmed endast stöd för runt 10 anslutningar samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Stämmer bra det, inkl asp.net

Sen en skillnad mellan t.ex Windows XP och Windows Server 2003 är att server versionen har stöd för fler anslutningar (besökare). Windows XP som är ett klient-OS är ju inte tänkt som serveroperativ och har därmed endast stöd för runt 10 anslutningar samtidigt.

Anslutningar, som i hur många som kan kolla på hemsidan/ftp/mailen samtidigt eller? Hur definierar ni användare i detta fallet?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Anslutningar, som i hur många som kan kolla på hemsidan/ftp/mailen samtidigt eller? Hur definierar ni användare i detta fallet?

1 dator = 1 anslutning

Det råder lite förvirring där för windows användare då det inte räknas på applikations-sessioner (det är exempelvis fortfarande en "anslutnings-session" angående dessa 10 anslutningar om man surfar till en server och samtidigt skickar på en utskrift och spelar SQL mot burken)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

OK, så säg du har elva datorer hemma. Du kan alltså koppla upp övriga tio mot en med XP, för t.ex. utdelade mappar, remote desktop osv samtidigt?
Alternativt kan du ha en XP-dator hemma, som tio pers kan koppla upp sig mot på motsvarande sätt, dvs remote desktop, utdelade resurser, ftpserver? Och då menar jag över nätet, inte LAN (som är det första exemplet).

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Anslutningar, som i hur många som kan kolla på hemsidan/ftp/mailen samtidigt eller? Hur definierar ni användare i detta fallet?

ja men detta gäller bara IIS inte 3eparts mjukvaror

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
OK, så säg du har elva datorer hemma. Du kan alltså koppla upp övriga tio mot en med XP, för t.ex. utdelade mappar, remote desktop osv samtidigt?
Alternativt kan du ha en XP-dator hemma, som tio pers kan koppla upp sig mot på motsvarande sätt, dvs remote desktop, utdelade resurser, ftpserver? Och då menar jag över nätet, inte LAN (som är det första exemplet).

Korrekt uppfattat och det har inget med LAN/WAN att göra.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja men detta gäller bara IIS inte 3eparts mjukvaror

Windows XP har en maxgräns på 10 samtidiga uppkopplingar, det har inget med IIS att göra.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Förutsatt att man då inte vill ha en publik websida eller ftp för mer än några polare finns det alltså ingen egentlig anleding till att välja win2003server framför XP?
(Eller vista, hur ligger det till där med uppkopplade användare?)

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, nu har jag blivit lite förvirrad här. Om jag har en vanlig XP-license och har en http-server (Apache), kan fler än 10 personer samtidigt kolla på hemsidan?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Hmm, nu har jag blivit lite förvirrad här. Om jag har en vanlig XP-license och har en http-server (Apache), kan fler än 10 personer samtidigt kolla på hemsidan?

Lazys svar är helt korrekt men lite förvirrande för att han inte nämner att IIS:en jobbar med ett användarkonto om det är det som gör dig förvirrad?

Licensen på XP har inget med diskutionen att göra.
Servertjänsten sedan NT3.5 klarar av 10 anslutningar från lika många datorer, den egna inkluderat.

Den enkla versionen är 10 datorer = 10 sessioner, glöm licenser och människor och program.

Vidare läsning, plocka valfri: http://www.google.se/search?hl=sv&q=inbound+10+sessions+xp+li...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Hmm, nu har jag blivit lite förvirrad här. Om jag har en vanlig XP-license och har en http-server (Apache), kan fler än 10 personer samtidigt kolla på hemsidan?

Ja!
Begränsningen gäller endast IIS, fil och print-server tjänsterna i windows.

Om det bara varit max 10 connections så skulle ex. inte bittorren klienter fungera på XP vilket dom uppenbarligen gör.

Men varför SBS räcker inte standardversion?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Ja!
Begränsningen gäller endast IIS, fil och print-server tjänsterna i windows.

Om det bara varit max 10 connections så skulle ex. inte bittorren klienter fungera på XP vilket dom uppenbarligen gör.

Jag gillar hur du tänker, men du har fel:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=389...

http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;314882

Speciellt detta inlägg som jag la ner lite tid och ork på en gång i tiden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=390...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Rätt mig gärna, men är det inte 10 anslutningar per IP?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Rätt mig gärna, men är det inte 10 anslutningar per IP?

The connection limit refers to the number of redirector-based connections and is enforced for any file, print, named pipe, or mail slot session. The TCP connection limit is not enforced, but it may be bound by legal agreement to not permit more than 10 clients.

Du tänker väl inte på 10 icke avslutade handshakes per sekund? (det har inte med detta att göra)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm okey, tack alla, tror jag har fattat det nu! För min del blir det nog en vanlig license då, eftersom jag inte tjänar något på att ha en server-license som jag fattar det

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Stämmer bra det, inkl asp.net

Sen en skillnad mellan t.ex Windows XP och Windows Server 2003 är att server versionen har stöd för fler anslutningar (besökare). Windows XP som är ett klient-OS är ju inte tänkt som serveroperativ och har därmed endast stöd för runt 10 anslutningar samtidigt.

fel fel windows xp pro har stöd för 10-20 datorer

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Jaha, då får du väl utveckla detta?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

som tidigare skrivits i tråden är windows xp ett klientsystem. Visst kan du använda det som server, men det har sina begränsningar. Inte minst när det senare gäller updateringar. Du bör använda en serverversion. I ditt fall förstår jag dock inte varför du tvunget ska ha windows. Just det uppsättningen du använder (mail/ftp/http/filserver) fungerar utmärkt med andra operativsystem (läs linux)