Permalänk
Avstängd

Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Kommer en Noctua NH-U12F kunna monteras på ett EVGA nForce 680i SLI, Version-A1 (122-CK-NF68-A1) moderkort?

Är version A1 av detta mobot en ny version?

Förra versioner att detta mobo har haft problem med "transistorer" som finns på baksidan utav moderkortet. Hoppas de inte finns på denna A1 version.

Någon som vet? VÄLDIGT tacksam för svar...

Hoppas det går, är rätt orolig att det inte ska gå.

Tack på förhand.

//R.T.C

Visa signatur

CMS 831, Seasonic M12 700W, EVGA 680i SLI A1, C2D E6600, Noctua NH-U12F, Geforce 9800GTX+, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, WD Raptor 74GB, WD Caviar 500GB, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk

Re: Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R.T.C
Kommer en Noctua NH-U12F kunna monteras på ett EVGA nForce 680i SLI, Version-A1 (122-CK-NF68-A1) moderkort?

Är version A1 av detta mobot en ny version?

Förra versioner att detta mobo har haft problem med "transistorer" som finns på baksidan utav moderkortet. Hoppas de inte finns på denna A1 version.

Någon som vet? VÄLDIGT tacksam för svar...

Hoppas det går, är rätt orolig att det inte ska gå.

Tack på förhand.

//R.T.C

Om du redan beställt delarna så är det bara att vänta och se eller?
Om du inte har gjort det så plocka en annan kylare, scythe ninja eller tuniq tower kanske?

Ps. din signatur får bara vara max 3 rader

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Det ska gå och montera ändå,såg det någonstans.

Det är dom 4mm som räknas

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Noctuan passar men enbart på ett håll har jag för mig - rätt håll som tur är så att du kan köra push-pull med chassiefläkten

Visa signatur

Intel Core2Duo E4300@3550Mhz, Gigabyte GA-965P-DS4 Rev 3.3, 2x1024MB Crucial PC5300@1050Mhz (5-5-5-15), XFX 8800GTS 320MB, Raptor 74GB, Antec Solo, Scythe Infinity, FSP 400W

Permalänk
Medlem

Re: Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R.T.C
Kommer en Noctua NH-U12F kunna monteras på ett EVGA nForce 680i SLI, Version-A1 (122-CK-NF68-A1) moderkort?

Är version A1 av detta mobot en ny version?

Förra versioner att detta mobo har haft problem med "transistorer" som finns på baksidan utav moderkortet. Hoppas de inte finns på denna A1 version.

Någon som vet? VÄLDIGT tacksam för svar...

Hoppas det går, är rätt orolig att det inte ska gå.

Tack på förhand.

//R.T.C

det finns en ny uppdatering på evga,s hemsida som ska fixa alla problem
vilket ska göra den första versionen helt jämförbar med den nya

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Re: Re: Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
det finns en ny uppdatering på evga,s hemsida som ska fixa alla problem
vilket ska göra den första versionen helt jämförbar med den nya

Hur löser en uppdatering via en hemsida hårdvarurelaterade monteringsproblem och avlägsnar transistorer? Let me know and I'll be rich...

Visa signatur

Intel Core2Duo E4300@3550Mhz, Gigabyte GA-965P-DS4 Rev 3.3, 2x1024MB Crucial PC5300@1050Mhz (5-5-5-15), XFX 8800GTS 320MB, Raptor 74GB, Antec Solo, Scythe Infinity, FSP 400W

Permalänk

Re: Re: Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimatter
Ps. din signatur får bara vara max 3 rader

han signatur är bara tre rader. i alla fall om man kör 1680x1050. lite dum regel det där, eftersom det beror på skärmens upplösning...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Noctua CPU kylare + EVGA mobo frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Force
Hur löser en uppdatering via en hemsida hårdvarurelaterade monteringsproblem och avlägsnar transistorer? Let me know and I'll be rich...

hårdvarufel är det nu väldigt få kort som råkat ut för.
tyckte att om hårdvaran är förstörd så borde nog de flesta förstå det så jag slapp skriva om det, men men

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir det väldigt mkt offtopic och dumma svar! Håll er till ämnet. TACK!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_nh_u12f&lng=...

EVGA nForce 680i SLI Mod On earlier revisions of this mainboard, capacitors on the rear side of the socket interfere with the backplate. Installation is possible but not recommended and not officially supported by Noctua. Newer revisions don't seem to have these capacitors and hence are fully compatible.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd

Tacksam för eran svar, uppskattas som alltid.

Har även fått svar utav en på evga forumet som också har en EVGA version A1 moderkort, dvs (122-CK-NF68-A1) versionen. Som tur var...

Snacka om att bli glad när han skrev att det inte finns några transistorer på baksidan utav A1 versionen...

En sista fråga om jag får...

På ett utav Noctua's tester (reviews), så skrev dem att när de placerade kylaren så att den blåste uppåt mot chassitaket, så fick de höga temperaturer.
Dock så när de placerade kylaren så att den blåste neråt mot (8800GTX) grafikkortet, så fick de ner temperaturerna med allt från 10C till 50C.

Sen att skrev de att det går att sätta dit en till fläkt på kylaren.

Mina långaaaa fråga lyder då;

För bättre kylning ska fläkten placeras upp mot chassitaket så att den blåser ner igenom kyflänsarna, så att luften sen når grafikkortet i slutändan, eller?

Hur gör man för att montera dit en fläkt till? Av det jag sett så får man enbart med 2st metal clips som håller fast fläkten. Vart kan man då köpa 2st extra metal clips för andra fläkten? Sen, moderkortet har ju enbart en "CPU fan" kontakt, kan man då koppla in den andra fläkten i min Scythe Kama Meter?

Tacksam för svar.

//R.T.C

Visa signatur

CMS 831, Seasonic M12 700W, EVGA 680i SLI A1, C2D E6600, Noctua NH-U12F, Geforce 9800GTX+, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, WD Raptor 74GB, WD Caviar 500GB, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R.T.C
Tacksam för eran svar, uppskattas som alltid.

Har även fått svar utav en på evga forumet som också har en EVGA version A1 moderkort, dvs (122-CK-NF68-A1) versionen. Som tur var...

Snacka om att bli glad när han skrev att det inte finns några transistorer på baksidan utav A1 versionen...

En sista fråga om jag får...

På ett utav Noctua's tester (reviews), så skrev dem att när de placerade kylaren så att den blåste uppåt mot chassitaket, så fick de höga temperaturer.
Dock så när de placerade kylaren så att den blåste neråt mot (8800GTX) grafikkortet, så fick de ner temperaturerna med allt från 10C till 50C.

Sen att skrev de att det går att sätta dit en till fläkt på kylaren.

Mina långaaaa fråga lyder då;

För bättre kylning ska fläkten placeras upp mot chassitaket så att den blåser ner igenom kyflänsarna, så att luften sen når grafikkortet i slutändan, eller?

Hur gör man för att montera dit en fläkt till? Av det jag sett så får man enbart med 2st metal clips som håller fast fläkten. Vart kan man då köpa 2st extra metal clips för andra fläkten? Sen, moderkortet har ju enbart en "CPU fan" kontakt, kan man då koppla in den andra fläkten i min Scythe Kama Meter?

Tacksam för svar.

//R.T.C

Vad jag har förstått så är det helt fel att sätta kylaren både så att fläkten "pekar uppåt" och "pekar nedåt" utan kylaren skall vara vänd så att fläkten sitter på sidan mot fronten på chassit och därigenom blåser bakåt mot tex en chassifläkt.

Sen kan man även sätta dit en till 120mm fläkt ja (om man köpt en NH-U12F alltså, NH-U9F har ju 90mm fläktar så då blir det en till 90mm istället) och nej du måste inte köpa två till extra metallclips till kylaren eftersom det ingår fyra clips med kylaren när man köper den.

Och den andra fläkten kan du koppla in i vilken fläktkontakt du vill (du kan tom koppla prollefläkten var du vill, att kontakten heter cpufan är mest för att moderkortet ska kunna läsa av rätt varv på cpufläkten)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Som vanligt blir det väldigt mkt offtopic och dumma svar! Håll er till ämnet. TACK!

va moderatorn

Visa signatur

Evga, q9650