Permalänk
Robot

Pulse (HTPC)

Detta projektet ska bli en liten fin, nästan helt passivt kyld htpc.

CPU, nätagg och HD kommer att kylas passivt men som säkerhet kommer det också att vara en 80mm fläkt i lådan för att få lite luftflöde, inga andra fläktar kommer att finnas i chassit.

Har jobbat till och från med detta projektet ett bra tag nu och det kommer inte att bli färdigt snart, men det kan ju vara kul för er att följa utvecklingen

Besök albumet: Pulse (HTPC) av mwi

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det går bra för dig :D, kommer säkert bli kanon:),
dock har jag en liten fråga. Kan man inte tex ha något slags hål i metallen eller där du ska ha kylfänsarna och göra så att man kan köra vattenkyling. Inte så att det kommer bli jättekalt och bra kylning men kallare kommer det väl bli ?:)

Permalänk

snyggt, chassin men kylflensar som skelett är snyggast.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
dock har jag en liten fråga. Kan man inte tex ha något slags hål i metallen eller där du ska ha kylfänsarna och göra så att man kan köra vattenkyling. Inte så att det kommer bli jättekalt och bra kylning men kallare kommer det väl bli ?:)

Förstår inte riktigt vad du menar, klart man kan ha vattenkylning men det skulle bli mer komplicerat och framförallt dyrare.

Var skulle du sätta hålen och vad skulle du använda dom till?
Eller menar du att ha radiatorerna utanför chassit och dra slangar in i datorn?
Vill ha allt inbyggt så det skulle inte gå, men förklara gärna mer i detalj, är alltid kul att få nya vinklingar på mina projekt

Jag skissade på en lösning med vattenkylning i början men jag har gett upp den tanken i detta projektet.

Permalänk

ser perfekt ut! sätt igång och bygg, så vi kan njuta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwi
Förstår inte riktigt vad du menar, klart man kan ha vattenkylning men det skulle bli mer komplicerat och framförallt dyrare.

Var skulle du sätta hålen och vad skulle du använda dom till?
Eller menar du att ha radiatorerna utanför chassit och dra slangar in i datorn?
Vill ha allt inbyggt så det skulle inte gå, men förklara gärna mer i detalj, är alltid kul att få nya vinklingar på mina projekt

Jag skissade på en lösning med vattenkylning i början men jag har gett upp den tanken i detta projektet.

Som jag uppfattar det så menar ibrgha88 att man skulle kunna göra någon lösning där man kyler vattnet mot/i kylflänsarna du har med tex kanaler i dom, i övrigt ha en vanlig vattenkylning. En nackdel då är ju att man måste ha en pump som kan generera ljud.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Som jag uppfattar det så menar ibrgha88 att man skulle kunna göra någon lösning där man kyler vattnet mot/i kylflänsarna du har med tex kanaler i dom, i övrigt ha en vanlig vattenkylning. En nackdel då är ju att man måste ha en pump som kan generera ljud.

Ahhh, ok.
Det skulle bli svårt att göra kanaler eftersom jag bara har 5mm i "botten" på kylflänsarna. Skulle inte kunna göra mycket mer än 3mm tjocka kanaler. Jag skissade på en lösning där jag satte en plexiglasskiva bakom kylflänsarna och fräste ur 4mm för vattnet. Det skulle fungera men att få in pump och allt annat i lådan skulle bli trångt. Dessutom blir det dyrt eftersom jag bara kan använda pump och vatten block gjorda för småutrymmen.

Så jag kommer att använda heatpipes istället.

*Edit*
Hitta en gammal skiss jag gjorde på vattenkylning. Här kommer den.

Permalänk
Medlem

Lyckas du kommer den bli bra! Klar 10

Visa signatur

10tb++++

Permalänk
Medlem
Citat:

precis så mena jag fast hitta inte orden :P, nej men det skulle ha varit coolt om den var lite tjokare och bara ha nått hål i kylfäsnarna :), dyrt blir de men men....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ser riktigt sjysst ut (Y)(Y)

Permalänk
Medlem

ett tips till dig, Om du ska ha vanliga PCI kort isatta så kommer höjden inte räcka till, måste vara minst 13cm, har kollat upp det annars får du använda dig av en sak som lutar så man kopplar in PCI på sidan istället för ovan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DachmanX
ett tips till dig, Om du ska ha vanliga PCI kort isatta så kommer höjden inte räcka till, måste vara minst 13cm, har kollat upp det annars får du använda dig av en sak som lutar så man kopplar in PCI på sidan istället för ovan

Du menar en riser.
Jag hade inte precis tänkt att såga PCI korten i två delar

Permalänk
Citat:

Ahhh, ok.
Det skulle bli svårt att göra kanaler eftersom jag bara har 5mm i "botten" på kylflänsarna. Skulle inte kunna göra mycket mer än 3mm tjocka kanaler. Jag skissade på en lösning där jag satte en plexiglasskiva bakom kylflänsarna och fräste ur 4mm för vattnet. Det skulle fungera men att få in pump och allt annat i lådan skulle bli trångt. Dessutom blir det dyrt eftersom jag bara kan använda pump och vatten block gjorda för småutrymmen.

Så jag kommer att använda heatpipes istället.

Ja, precis, jag såg att det var lite lite utrymme att göra kanaler på, min tanke var också att göra nån form av plexibehållare mot kylflänsarna.
Men vattenkylning med standardprylar och lite 90 gradersböjar lär väl gå? Problemet är väl vart man ska placera pumpen då men sånt löser man med lite våld och vaselin

Jag har ingen koll på vad heatpipes och block till dom kostar, så jag ska inte bråka med dig om det.. så, ehm, vad kostar såna saker ?

Visa signatur

=)

Permalänk

det här ser ut som början på ett exklusivt och bra genomfört bygge... kommer säkert sluta mycket fint och tyst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, precis, jag såg att det var lite lite utrymme att göra kanaler på, min tanke var också att göra nån form av plexibehållare mot kylflänsarna.
Men vattenkylning med standardprylar och lite 90 gradersböjar lär väl gå? Problemet är väl vart man ska placera pumpen då men sånt löser man med lite våld och vaselin

Jag har ingen koll på vad heatpipes och block till dom kostar, så jag ska inte bråka med dig om det.. så, ehm, vad kostar såna saker ?

Heatpipes och block jag använder kostar ca 1500:-
(8 heatpipes, cpu block och en massa fästen)

Vattenkylning skulle gå på runt 2000:- (pump, cpublock, hdblock och div tillbehör). Att vattenkylning kostar så mycket är mest pga att jag är begränsad i valet av pump.

Permalänk
Medlem

Oj säger jag bara, den där kommer nog bli riktigt snygg.

Kommer bli kul att följa ditt projekt!

Permalänk
Medlem

du får en 6 av mig än så länge:) det är ju inte klart än, hur ska du spänna blocket på till cpu?,
det där chassit ser ju till och med bättre ut än dom man köper,mkt snyggt och proffsigt. tumme upp till dig

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
du får en 6 av mig än så länge:) det är ju inte klart än, hur ska du spänna blocket på till cpu?,
...

Det är ju därför det kallas för en bygglogg
Som det står i loggen så kommer detta projektet inte att bli färdigt på ett tag. Kanske efter sommaren.
Cpu blocket jag köpte kom med kompletta fästanordningar så det är redan löst.

Permalänk
Medlem

Du är ju pro för fan. Hoppas du lyckas.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair RM850x V3 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

Är det inte svårt att koppla in allting på rätta plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pimpimen_95
Är det inte svårt att koppla in allting på rätta plats

Hade det vartit lätt hade det ju inte varit kul

Permalänk
Avstängd

Ser mycket bra ut, önskar jag också kände folk som kunde fräsa.

Permalänk
Avstängd

Det är sådana här kreativa skapelser jag vill se i galleriet, 10p från mig lätt..

Permalänk
Inaktiv

Sånna här arbeten uppskattar alla... Dessa är seriösa, tycker att sweclockers galleri har blivit så oseriöst men detta är verkligen toppen, bättre än att folk ska lägga upp massa bilder på sin "datorhörna", pallar inte mer av sådana asså...

Permalänk
Medlem

Riktigt najs ^^, men för bred, ska max vara 30 cm för kompaktbyggen tycker jag, 7 om jag röstar, (hur röstar man?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Riktigt najs ^^, men för bred, ska max vara 30 cm för kompaktbyggen tycker jag, 7 om jag röstar, (hur röstar man?)

Skulle själv vilja ha den lite kortare men inte så lite som 30. Det blir inte snyggt, proportionerna blir fel. Dessutom så behöver jag utrymmet så det går inte att göra, skulle behöva köra med externt nätagg i så fall och det vill jag inte. 1-3cm är vad jag kan ta bort, men då får jag andra problem, får se vad jag gör inte kommit så långt ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle själv vilja ha den lite kortare men inte så lite som 30. Det blir inte snyggt, proportionerna blir fel. Dessutom så behöver jag utrymmet så det går inte att göra, skulle behöva köra med externt nätagg i så fall och det vill jag inte. 1-3cm är vad jag kan ta bort, men då får jag andra problem, får se vad jag gör inte kommit så långt ännu.

Jag tänkte lite på min anläggning, den bredaste saken är receivern om är 37 CM bred, resten är 30 cm. Skulle HTPC,n vara mer än 30 CM bred skulle den hamna under allt och få mycket tyngd på sig (DVD, VHS, Boxer, slutsteg till subwoofer)

Det skulle se mongo ut med den överst, (petig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag tänkte lite på min anläggning, den bredaste saken är receivern om är 37 CM bred, resten är 30 cm. Skulle HTPC,n vara mer än 30 CM bred skulle den hamna under allt och få mycket tyngd på sig (DVD, VHS, Boxer, slutsteg till subwoofer)

Det skulle se mongo ut med den överst, (petig)

Det är sant, allt beror ju på var man ska ha den. Jag kommer att ha min fristående så det är inget problem för min del, men skulle jag ha samma receiver som du så skulle jag också minskat bredden.

Permalänk

Oj vad fint, vad har du gjort 3D-skisserna i för program?

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraxelikruxeli
Oj vad fint, vad har du gjort 3D-skisserna i för program?

3ds max