Permalänk
Avstängd

Intel förlorade

Enligt denna test så är AMD bättre köp om man ser till energiförbrukning och prestanda. Detta trotts att de jämför en amd processor som är 90 nm och Intels 65 nm

http://www.tomshardware.com/2007/05/04/which_is_the_best_main...

Intels moderkort brukar väl ligga något högre i pris med?

Finns det någon anledning och köpa Intel?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

C2D spöar X2 i nästan alla prestandatester, sen om du märker någon skillnad när den väl står på (eller under för den sakens skull) ditt skrivbord är ju en annan sak. Själv kör jag AMD för det har alltid varit så ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
C2D spöar X2 i nästan alla prestandatester, sen om du märker någon skillnad när den väl står på (eller under för den sakens skull) ditt skrivbord är ju en annan sak. Själv kör jag AMD för det har alltid varit så ..

Nu när AMD sänkt priserna så klår de ju C2D både vad gäller strömförbrukning (mycket lägre idle) samt mer kraft för billigare peng. Personligen värdesätter jag att AMD fortfarande drar mindre ström, speciellt om man har igång flera datorer igång.
Är ju extremt sällan någon kör en dator med full kraft

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Mer kraft för billigare peng är ju sisådär då en C2D E4300 kostar runt 1100kr. Som kan mätas med x2 4600+ som kostar ungefär samma?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Mer kraft för billigare peng är ju sisådär då en C2D E4300 kostar runt 1100kr. Som kan mätas med x2 4600+ som kostar ungefär samma?

Ok, intel har en processor som kan mäta sig med en annan i samma prissegment om den klockas något.
varför inte köpa en AMD 3600+ som nu finns för under 600 kronor och klocka den istället?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

vart finns den prollen??? asså 3600+ x2???

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_ninja
vart finns den prollen??? asså 3600+ x2???

överallt t.ex. här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331451

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ja 3600+ "prollen" borde vara skrämmande energisnål

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fördelen med Intel är att deras processorer kan klockas väldigt lätt och högt och slår då vilken AMD processor som helst. High end är det Intel som gäller, oklockat kan AMD i många fall vara ett bättre val. Framför allt då moderkorten är billigare.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördelen med Intel är att deras processorer kan klockas väldigt lätt och högt

Vilket är helt förskräckligt för den som vill ha en energisnål dator ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En av fördelarna med att köpa AMD är att dom överlever - om inte så får Intel monopol och då kommer priserna att rusa i höjden.

Konkurrens främjar oxå utvecklingen och mångfalden.

Permalänk
Medlem

Ja, måtte alla Swecare bli Silent-PC-nördar NU. Åtminstone tills Agena/Kuma kommer(för dem finns det väl ingen som inte drömmer om att klocka sk*ten ur).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

står i val o kval nu, antingen am2(moderkort,ddr2,cpu 6000+) nu och bara köpa en k10 sen eller köpa moderkort, ddr2 och en core 2 duo. vet inte alls, känns jobbigt. kanske är så att k10 presterar sämre än c2d. vem vet.
Tänkte beväpna mig tills crysis och alan wake, dx10 kort köper jag när spelen är släppta.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
står i val o kval nu, antingen am2(moderkort,ddr2,cpu 6000+) nu och bara köpa en k10 sen eller köpa moderkort, ddr2 och en core 2 duo. vet inte alls, känns jobbigt. kanske är så att k10 presterar sämre än c2d. vem vet.

risken att k10 skulle prestera sämre än c2d är oerhört liten (läs: finns inte). AMD har bättre teknik nu, vad intel är duktiga på är tillverkning. Deras sätt och få en snabbare processor är och ösa in mer cacheminne med mindre transistorer. AMD har större problem med fabriker för att tillverka men de leder fortfarande designmässigt samt att de är på G med deras nästa generation.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
risken att k10 skulle prestera sämre än c2d är oerhört liten (läs: finns inte). AMD har bättre teknik nu, vad intel är duktiga på är tillverkning. Deras sätt och få en snabbare processor är och ösa in mer cacheminne med mindre transistorer. AMD har större problem med fabriker för att tillverka men de leder fortfarande designmässigt samt att de är på G med deras nästa generation.

AMD har som vanligt problem med att få sina chip att gå fort. Inte så att de inte kan göra en effektiv cpu av K10, men som det ser ut verkar det onekligen som om de har vissa problem med att få ut den i produktionsmängder, som är konkurenskraftigt klockade. Är väll deras SOI sås som spökar, som vanligt.
(Oxå det som vanligt, kommer jag att få skit för att jag skriver någonting negativt om SOI, och AMD, och i efterhand när det bekräftas från AMD, är det ingen som låtsas om det i alla fall.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_ninja
vart finns den prollen??? asså 3600+ x2???

Sitter en i min server under skrivbordet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
risken att k10 skulle prestera sämre än c2d är oerhört liten (läs: finns inte). AMD har bättre teknik nu, vad intel är duktiga på är tillverkning. Deras sätt och få en snabbare processor är och ösa in mer cacheminne med mindre transistorer. AMD har större problem med fabriker för att tillverka men de leder fortfarande designmässigt samt att de är på G med deras nästa generation.

Dessutom (eller det handar genetligen om överlägsen teknik) är AMD:s nya proppar riktiga quad core processorer. Intels är enbart ihoplödda tvåkärninga proppar.
Vad detta i realiteten kommer att ge i form av prestanda återstår dock att se.

Men någonting som jag tycker är intressant är att denna generation proppar är de första som även vänder sig till entusiaster. AMD har till och med gått ut och sagt att förmågan att klocka kärnorna individuellt kommer att tilltala entusiaster (som vi kallas).

Intels motdrag kommer troligen att bli att lansera åttakärniga proppar men hur bra detta är kommer vara då det knappt finns programm skrivna för dual core.

Jag ska vara modig och påstå att AMD väldigt länge varit överlägsna intel teknikmässigt. Inovation är dock någonting som krävs då intels är ett groteskt stort företag och AMD "bara" är stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Dessutom (eller det handar genetligen om överlägsen teknik) är AMD:s nya proppar riktiga quad core processorer. Intels är enbart ihoplödda tvåkärninga proppar.
Vad detta i realiteten kommer att ge i form av prestanda återstår dock att se.

Död käpphäst du rider på min vän. Prestanda är något bättre med en så kallat äkta quad, medan ekonomin är grymt mycket bättre med två chip med 2 cores var. Intel har för närvarande ett prestanda övertag, och tar samtidigt ett smart ekonomiskt grepp, behövs det, kan de fortsätta prisdumpa ut AMD, då AMD's produktionskostnad blir mycket högre per färdig produkt.

För att inte nämna den fördel det är att bara ha en produktionstyp, och fortfarande kunna sälja både dual, och quads.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Men någonting som jag tycker är intressant är att denna generation proppar är de första som även vänder sig till entusiaster. AMD har till och med gått ut och sagt att förmågan att klocka kärnorna individuellt kommer att tilltala entusiaster (som vi kallas).

"Jaaaaa. Vi har alltid velat kunna klocka en kärna lite medan de andra idlar."
Nä. Ovanpå det, har AMD flaggat för att deras nya cpuer ska ha system inbyggda som gör att de kan se om du överklockat din cpu, och i så fall har du ingen garanti längre. Hade de flirtat med överklockare, hade de sagt "lugnt, vår produkt är så bra, så du får reklamera den om den dör av överklockning. (hanterbart då cpåu'er ytterst sällsynt dör av överklockning, utan istället blir instabila)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Död käpphäst du rider på min vän. Prestanda är något bättre med en så kallat äkta quad, medan ekonomin är grymt mycket bättre med två chip med 2 cores var. Intel har för närvarande ett prestanda övertag, och tar samtidigt ett smart ekonomiskt grepp, behövs det, kan de fortsätta prisdumpa ut AMD, då AMD's produktionskostnad blir mycket högre per färdig produkt.

För att inte nämna den fördel det är att bara ha en produktionstyp, och fortfarande kunna sälja både dual, och quads.

Sant, att ekonomiskt sett är Intels ett smartare drag, men samtidigt är AMD´s sätt bättre presterande det kommer man inte ifrån ... men men nu är inte max prestanda allt här i världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

"Jaaaaa. Vi har alltid velat kunna klocka en kärna lite medan de andra idlar."
Nä. Ovanpå det, har AMD flaggat för att deras nya cpuer ska ha system inbyggda som gör att de kan se om du överklockat din cpu, och i så fall har du ingen garanti längre. Hade de flirtat med överklockare, hade de sagt "lugnt, vår produkt är så bra, så du får reklamera den om den dör av överklockning. (hanterbart då cpåu'er ytterst sällsynt dör av överklockning, utan istället blir instabila)

B!

Hmm har inte Intel flaggat för en "logger" i proppen med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sant, att ekonomiskt sett är Intels ett smartare drag, men samtidigt är AMD´s sätt bättre presterande det kommer man inte ifrån ... men men nu är inte max prestanda allt här i världen.

I dagsläget är sanningen den att max prestanda, och bäst ekonomi gör Intels strategi till ett vinnande koncept. Jag tvivlar på att de lägger sig ner o dör om AMD lyckas producera rimligt klockade cpu'er någon gång snart. Eventuellt för det till resultat att Intel tar fram sin 8-way tidigare, men troligast är att de helt enkelt lägger prisnivån på en nivå AMD inte riktigt kan konkurrera med. Det värsta är att i det läget får nog alla vi entusiaster gå in och köpa vars en av deras dyrare cpu'er, för att AMD ska överleva, annars sitter Intel ensamma på spelplanen. Förhoppningsvis går det inte så långt, jag har inte råd med någon ny värsting cpu i det närmsta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm har inte Intel flaggat för en "logger" i proppen med?

Jo, men inte fanken flaggar ser du mig påstå att Intel flörtar med överklockare.

(Det ska kanske tilläggas, jag tycker funktionen är bra. Har folk överklockat ska de inte ha någon garanti.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.