Permalänk

Bra eller dåligt system?

Ska flytta till Korea och får inte ha kvar min statligt subventionerade Volvo dator (ingen skatt ingen dator) så nu är det dax för en ny. Har byggt lite datorer förr men man märker verkligen hur fort kunskapen blir ut daterad.

Följande komponenter är det jag funderat på:

Skärm: Samsung SyncMaster 226BW
Låda: Antec Performance One P180
Processorfläkt: Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe
PSU: Zalman Power supply 600W Silent PSU
Grafik: Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066
Moderkort: Asus P5N32-E SLI, nForce-680i SLI
HDD: Western Digital Raptor 150GB
Minnen: Kingston 2x1024 CL4 (sli cert) PC6400 (köper 2gig av dessa)
Alt. Minnen: Kingston 2x1024, PC5300 CL5 (köper 4gig av dessa)
Alt. Minnen: Kingston 2x1024, PC4200 CL4 (köper 4gig av dessa)

Ser det vettigt ut? Kommer det harmonera ok?

Men när det kommer till minnen undrar jag om jag ska välja
2gig Pc6400 CL4
eller
4gig Pc4200 CL4
eller
4gig Pc5300 CL5
????

Permalänk
Medlem

nu ska vi se nästan allt ser bra ut tycker jag men jag skulle nog bytaut Nätagget och minnerna till dessa:
Nätagg:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327671 mycket tyst och bra kvalitetsagg
Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325570 köp dessa lite snabbare minnen nu och så köper du till ett par lika danna sen
och sen funderar jag på om du inte skulle ta en 74 gb raptor och en "vanlig" hdd istället
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320144 den raptorn för att ha tex lite spel och windpws på och så denna: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329044 för att ha bilder och document på m.m har nästan den layouten sj och det funkar jättebra!
så där har du min lilla kompletering till bygget;) lyckatill med flytten å allt nu !

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med 2gig Pc6400 CL4 iaf...

Visa signatur

| Intel Core2Duo 6420 : 4GB DDR2 PC5400 : 730 GB HDD : C3D 8800GTS 320MB : Soundblaster X-FI ExtremeGamer | XFX Nforce 680i SLI | Scythe Infinity Fanless | Windows Vista Ultimate x64 | 3DMark05 Score: ._._._._.

Permalänk

Tack för svar...
Ozoom - minnena som du länkade till är CL5 är det inte bättre med CL4?

Glömmde säga att jag har en 300 gigiare liggandes hemma som ska i burken. Raptorn blir spel/windows medan den stora blir övrigt junk. (men Vista ska ta 40gig så behöver 150gigaren)

Men är hastighet på minnenna (800Mhz) och CL så pass viktigt att det är bättre än dubbel så mycket?

Hela datorn med extra saker som en Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe och en DVD osv går på:

16274:- (måste köpa från två butiker dock, detta för att få ner priset)

Permalänk
Medlem

det är aldrig fel att ha snabba minnen det har du igen senare för 6400 minnen tycker jag personlgen börjar bli lite slöa bättre att sattsa på snabbare
okej om du har en 300 giggare hemma så tycker jag du kan köra på 150 gigs raptorn men köp allt från samma bytik ifall något skulle pajja och så men det är bara vad jag tycker ska du köpa Cosiar nät agget jag länkade eller inte ? för jag tyckte det verkar som du vill ha en tyst dator efter som du köper en Noctua och då för att matcha tystheten med den så är Cosiar nätagget välldigt tyst .. jag har ett välldigt tyst system men det är mn nätaggsfläkt som drar upp ljudnivån

Visa signatur

Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
det är aldrig fel att ha snabba minnen det har du igen senare för 6400 minnen tycker jag personlgen börjar bli lite slöa bättre att sattsa på snabbare
okej om du har en 300 giggare hemma så tycker jag du kan köra på 150 gigs raptorn men köp allt från samma bytik ifall något skulle pajja och så men det är bara vad jag tycker ska du köpa Cosiar nät agget jag länkade eller inte ? för jag tyckte det verkar som du vill ha en tyst dator efter som du köper en Noctua och då för att matcha tystheten med den så är Cosiar nätagget välldigt tyst .. jag har ett välldigt tyst system men det är mn nätaggsfläkt som drar upp ljudnivån

Har läst en hel del om Zalmans nätagg och recensionerna är toppen. Har en polare som köpte ett för någon månad sedan och hans har ännu inte ens börjat varva = 0db Lägre ljud än så blir det inte...

Men en tyst dator är viktigt... tror att antec chasit och zalman agget och min p.fläkt kommer hjälpa till.

Men det moderkortet jag valt kan bara köra 800mhz i dual chanel. ska jag skaffa 1066Mhz minnen 2 gig och köra dom utan dualchanel då?

Permalänk
Medlem

Där vågar jag inte riktigt utala mig för jag har unte gfull koll just där ... minnerna är värkligen ne djungel tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du tjänar väldigt lite, med betoning på väldigt på att köpa snabbare minnen. Om du tänkte överklocka så är det en nödvändighet med minnen som klarar den högre hastigheten. Timingsen spelar heller inte någon större roll just med intels core2duo-processorer.

Om du köper 4gig minne kommer ett vanligt 32-bitar OS inte att kunna utnyttja allt. ca 1gig kommer du ha köpt i onödan. Över 2gig gör ingen skillnad ifall du inte arbetar med tunga renderingsprocesser eller har väldigt många processer igång samtidigt. Om din minnesanvänding ligger på låt oss säga 900MB så kommer dom resterande MB inte göra någon nytta, förren du använder mer minne. Men det är bra att ha marginaler, för tar minnet slut så blir datorn oanvändbar, finns inget som segar ner lika mycket. Windows Vista har en funktion som lagrar program du använder ofta i minnet, för snabb åtkomst. Då tjänar du på mer mängd minne.

Jag skulle köpa 2GB PC6400minne om du inte tänkt överklocka extremt. De är garanterade att köra synkat med CPUn i 400 Fsb, E6600 går ju 266fsb så det är den del mariginal. CL4 är att föredra före CL5 men som sagt inga större skillnader. Om prisskillnaden är liten köp CL4.

Nu kör du en 680i-bräda och där ska det vara möjligt att ställa FSB och minnes-hastighetasynkront. Så köp snabbare minne om du har råd och det inte är så mycket dyrare. Har hört att en core2 duo går bästa med minne synkat med FSBn dvs att PC4200 dvs 533 = 266x2 skulle vara det bästa om du inte tänkt att överklocka, men får någon som testat bekräfta eller dementera.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Tack för svaren... Håller med Ozoom om att det är en riktig djungel.

men 2x1024 MB DDR2, PC4200 CL4 kostar 662:- så 4 gig = 1124
och 2x1024 MB DDR2, PC5400 CL5 kostar 715:- så 4 gig = 1430
och 2x1024 MB DDR2, PC6400 CL4 kostar 1216:- så 4 gig = 2432

Emil_fh hur resonerar man i detta fall, visst dyrare är bättre men tjänar jag verkligen in dom där 1300:- som skiljer från PC4200 till PC6400?

Jag ska köra 64bitars Vista så jag har nytta av mer än tre gig. Svårt att besluta sig

Kommer inte överklocka till en början, kanske lite senare men vet verkligen inte.

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Välj hellre ett moderkort med i965 chipset än 680i.

Finns egentligen bara ett skäl till att välja nvidia, och det är om du vet att du kommer köra SLi. I alla andra avseenden är intel chipset att föredra, men nu verkar nvidia och intel vara buddies så SLi-möjlighet kanske kommer på intel chipset, och då finns det inte något skäl kvar att välja nvidia.
Den är 13 sidor långa tråden säger mer om nvidia chipset än just Asus moderkort http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka så finns det ingen anledning att köpa annat än PC4200-minnen. Men mycket av grejen med just Core2Duo är att det är så förlåtande att överklocka. Väldigt många kör 50% överklock 24/7 utan att höja vcore nämnvärt.

Om du vet HELT säkert att du aldrig kommer öveklocka den datorn så kanske du vill köpa PC4200. Jag tror dock att du kommer upptäcka hur lätt det är, och vilja öka din dators prestanda med många procent utan att betala nämnvärt för det.

Om du jämför en E6600 och en E6700 eller X6800 går priset snabbt upp Många tusenlappar för liten prestandaökning. Du kan klocka vilken E6600 som helst så den slår en X6800 och spara 7000 kronor. Så i det avseendet är 1300 för 4GB snabbare minne ingenting.

Du får med lite överklck en dator som slår en X6800, och inte bara i CPU-prestanda också även i minnesprestanda.

Sen håller jag med. Köp ett Intelmoderkort istället. Nvidias kort är långt ifrån lika stabila, drar mer ström, blir väldigt varma och dessutom dyra.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

men i Vista Ska man hällst ha 2gb RAM om det ska flyta smärfritt och lite till och många nyaspel idag rekomenderas at man har 2gb RAM och varför välja 4200 som är det allra slöaste DDR2 minnerna? tycker man ska välja lite sanbbare medtanke på att du troligen kommer att vilja behålla datorn ett bra tag och kanske vill klocka lite på skoj och så mend tanke på att du ska köpa så pass dyr prolle och graffe varför då snåla på minnet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på Zalman agget. Jag har det och är supernöjd!

Här kommer en lista:
Skärm: Samsung SyncMaster 226BW
Låda: Antec Performance One P182B
Processorfläkt: Thermalright Ultra 120 (extreme) eller Sunbeam Tuniq Tower
PSU: Zalman Power supply 600W Silent PSU
Grafik: Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066
Moderkort: Asus P5B Deluxe
HDD: Western Digital Raptor 150GB
Minnen: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit (2 stycken då)

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk

ok ni alla har övertalat mig det blir överklockning och PC6400 minnen...

Men vilket intel kort finns det som är bra för ~2000:- ska klara FSB 1333Mhz och stöda framtida processorer (lite framtidssäkert) och så vill jag inte ha en fläkt på kortet...

Samt att om det går få med Wifi men inget krav som får tulla på kvaliten på det andra.

Vad är intels P3 krets?