Ny dator (videoredigering m.m.) för 14k~?

Permalänk

Ny dator (videoredigering m.m.) för 14k~?

Budgeten gäller endast datorn, ny skärm köps i efterhand.

EDIT: Datorns chassi får gärna vara KALLT och TYST! Fläktarna också tysta trots att dom kyler ordentligt.

Förutom det "vanliga", surfa, media (film, musik!), så får den även klara lite nyare spel och så ska den klara av media-editing.

Videoredigering är då förmodligen det tyngsta (inget nybörjartrams i Windows Movie Maker!). Jag vet att många skriker Mac här nu, men en sån är det inte frågan om nu.

Audio, t.ex. Reason, allt för hög ms jag senaste pillade med det, och knastrigt ljud ifall man drog ner den till låg. Ett bra ljudkort behövs då, + att jag även lyssnar MYCKET på musik med datorn.

Bild, då mest Photoshop, Inte så krävande tycker många... men när man arbetar med STORA format i pixelgrafik (A2, A3, även gärna A1) så är det flera tusen pixlar på höjden bredden. RAM-kravet igen...

Video! Då bl.a:
Vegas
After Effects
och såklart rendering & encoding av materialet.

Finns det några speciella MPEG(?)-instickskort för att få livearbetet och previews med video att löpa bättre? Eller räcket det med mycket RAM?

Komponenter (i skrivande stund) som jag tänkt på:

-CPU - dyraste (bästa?) jag hittade före det "överdrivna prishoppet" till absolut dyraste:

AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual Core

INTEL Core 2 E6600 2.4GHZ 1066/4M S775

-RAM: Minst 2GB, kvalitetsmärke!

-Resten: ingen aning.

-Diskar har jag redan ganska många, men en till skulle säkert inte skada.

-Operativsystem behöver/ska inte vara med i budgeten!

Om det visar sig att budgeten inte räcker är det möjligt att höja taket lite

Bör jag vänta med köpet på eventuella prisnedgång eller tills någon bättre processor alt. annan komponent kommer ut?

Hmmm... kanske en Mac Pro vore nåt ändå?

Permalänk
Medlem

tror nvida har en serie för blandannat 3d program och så, tror det även påverkar video. Men är nog egentligen inte värt pengarna.
e6600, om du intw har ngnt program som du kan tänka dig behöva quadcore till, då är det q6600 som gäller.
4gb ram kostar runt 2000:-
du behöver inte allt för dyra ram minnen iffal du inte skall klocka.
som grafikkort skulle nog något ur den nya nvida serien 8xxx funka bra, t.ex. 8800Gts
men jag tror inte jag lyckas komma upp i din budget riktigt (e6600: 2150:- ram 2000:- moderkort 1500:-, grafikkort 3000:-, låda+nätagg 2000:- (kvalité)). det blir ungefär: 11000.
just det ett ljudkort för en tusenlapp (är dålig på just detta så ngn annan kan få rekommendera ngt).

och ja mac PRO är en riktig arbetshäst, men lite dyrt med ram till den.
det är helt upp till vilka program du använder.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

jag beställde pris ny stationär. Jag kan börja med att säga att jag inte ville montera ihop den själv och ville ha den till PS, Illustrator, 3D studio etc.

Jag bestämmde mig tillslut för följande.

Moderkort:
Asus P5B Intel® P965/ICH8 Chipset, 4 x 240-pin DIMM, 6 x Serial ATA 3.0Gb/s, Realtek® PCI-E Gigabit LAN, ADI® 8-kanals High Definition Audio, 10 x USB 2.0

Intel Core 2 Duo E6700 2.67 GHz

Corsair Dual Channel 4x1024 MB 667MHz CL5

ATI Radeon™ X1950PRO 256MB DDR3 TV DVI PCI-E

Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II 7200rpm/16mb

Samsung DVD+-RW DL 18X

Xion Onyx Miditower ATX 520W

3 års garanti och support

totalt: 9200 inkl moms, monterat och klart, "www.netgiganten.se".

Jag valde att satsa på processor och ram. Quadcoren gav inte så mycket extra förutom i speciella program som har stöd för det. Grafikkortet verkade prisvärt men inget skrytkort. Men jag spelar inte så jag tror nästan jag kunde gått ner ytterligare.