Dator för 6000. Gillar bildbehandling.

Permalänk
Medlem

Dator för 6000. Gillar bildbehandling.

Jag fyller år nu i krokarna och då ska jag passa på att köpa en dator med utlovade födelsedagspengar + lite egna besparingar. Jag har en skärm som får duga för tillfället samt mus och tangentbord. Frågan är vad jag får för mina 6000 kronor (max! 5k funkar oxå fint) i datorväg?

Den dator jag ska ha får gärna ha utrymme för framtida uppdateringar eftersom jag nog kommer vilja ha mer krut i datorn om nått år när jag börjar plugga igen. Det enda "tunga" jag kommer göra med datorn i dagsläget är jobb i photoshop (mkt ram?). Jag kommer programmera en hel del oxå, men jag antar att det inte kommer påverka så mycket.

Jag spelar sällan, men lirar ändå lite q3 ibland och titt som tätt får jag nått ryck och provar nått nytt spel. Senast var det oblivion t.ex.

Så, vad ska man köpa? Är det smidigast med ett paket från siba, eller ska jag hitta delar på internet? Jag har inte monterat ihop någon dator innan , men det vore kul att prova; särskilt om man får bättre grejer för pengarna

sammanfattning: 6000kr, ingen skärm, ska fungera med tunga grafikprogram.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Du kanske skall titta på samma paket som jag kollar in.. på Komplett.se?

Du ser den länken i min tråd här i Köpråd.

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

har du ngt som går att använda från tidigare dator? t.ex. dvd, chassi etc.
vad för grafisk i photoshop gör du?
om du svarar på det så kan vi nog hjälpa dig ytterligare.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen dator i dagsläget så jag kan inte plocka nått från nån annan dator. Jag har skärm, tangentbord och mus bara. I photoshop gör jag avancerad bildbehandling med stora bilder; tänk 8MP med kanske 30 lager som mest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Photoshop är väll multitrådat ? så en DualCore är väll iaf att föredra.

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag äger ingen dator i dagsläget så jag kan inte plocka nått från nån annan dator. Jag har skärm, tangentbord och mus bara. I photoshop gör jag avancerad bildbehandling med stora bilder; tänk 8MP med kanske 30 lager som mest.

Satsa på ram då. Det är viktigast som jag förstått det till photoshop. Vi hade 1500 mb i ram på skolan tror jag.. och det fanns en kille som kunde jobba med uppåt 250 lager (galet) men det funkade ok på 1500 mb i ram så Bara att köra på det och en bra processor, och ett medelbra grafikkort (om du ska spela).

Erik

Edit. Och som föregående talare sade, processor med.

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=462183...

Kan kanske vara något. Om du vill få mest prestanda för slantarna: Överklocka! Det där paketet kan du dra upp från 1,8 GHz till ganska exakt 3 GHz innan minnena säger ifrån.

Grafikkortet klarar av en del tills du bestämmer dig för att köpa ett nytt. Ifall du inte spelar så mycket kan det vara en god idé att köpa ett billigare kort med mindre spelprestanda och lägga pengarna på minnen som gör att du kan överklocka mer. I vilket fall går det att spara in pengar på grafikkortet om du inte spelar något alls.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Choffe, tack! Jag har lärt mig att man inte ska titta på MHz längre, men 1.8GHz låter långsamt? Eller har det med "dual core" att göra? I vilket fall såg ditt paket intressant ut. Sen vet jag inte hur man överklockar, behövs det inte massa extra hårdvara för det?

En annan grej jag tänkte på var att det bara var 2 usb-portar på den och jag använder väldigt många i dagsläget (mus, ritbräda, scanner, tangentbord, webbkamera, digitalkamera). En usb-hub kanske skulle funka?

edit: Kikade lite på komplett. Måste man ha en sån här?: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303162

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

angående armlänk: måste å måste. den skyddar datorn från att bli skadad när du skruvar ihop den.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att köpa det paketet som Choffe satte ihop om ingen har nått att tillägga. Jag sitter inloggad på komplett.se, ett klick ifrån en beställning, men jag ska nog spela lite q3 först. Sen får det bli Choffes om inget hittar nått bättre

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För 6000 så tycker jag att du ska skaffa en stabil grund, man kan ju alltid bygga på ram osv. eftersom.

Visa signatur

Mr. Potato - Intel P4 3.8 Ghz 533 MHz FSB 1 MB L2 Cache * Asus P5LD2 * Asus Eax 1600 512mb pro gaming * 2500mb Kingston DDR2 * NZXT Trinity * 400W XION PS * SoundmaX Pro * Harman/Kardon Full system gaming * Logitech p1 gaming * MSI Master * Maxtor 120GbS3,5 * Samsung 250GbS3,5 * Lacie 500Gb EXTERN Porche Design.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jadå men jag skulle valt ett annat chassi

Visa signatur

Mr. Potato - Intel P4 3.8 Ghz 533 MHz FSB 1 MB L2 Cache * Asus P5LD2 * Asus Eax 1600 512mb pro gaming * 2500mb Kingston DDR2 * NZXT Trinity * 400W XION PS * SoundmaX Pro * Harman/Kardon Full system gaming * Logitech p1 gaming * MSI Master * Maxtor 120GbS3,5 * Samsung 250GbS3,5 * Lacie 500Gb EXTERN Porche Design.

Permalänk
Medlem

Vilket då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid ta ett Chieftec Dragon eller om du har lite mer pengar ett antec solo men då måste du köpa PSU också.
Webhallen har ett antal bra chassin, där handlar alltid jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahopp, nu har jag beställt Det blev följande:

Från Komplett:

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2 Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM Sapphire Radeon X1650XT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Från Dustin:

ANTEC MIDITOWER SONATA II PIANO BLACK 450W SILENT ANTISTATARMBAND

Hoppas det funkar tillsammans och att jag kan klura ut hur man monterar ihop allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jahopp, nu har jag beställt Det blev följande:

Hoppas det funkar tillsammans och att jag kan klura ut hur man monterar ihop allt

Det ska inte var anågra problem.
Lite som att bygga dyrt lego. Ta det bara lugnt och tänk efter före.

Permalänk
Avstängd

ha det så kul me bygget ;D, som sagt. ta't lugnt och följ beskrivningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska ta det jättelugnt Tack för allas hjälp, så jäkla skönt att det finns hjälpsamt folk som är villiga att dela med sig av sin expertis och tid!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser finfint ut!

Här har du en guide till överklockning av din CPU, steg för steg inkl. testning: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... Ha så kul!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack Jag har börjat så smått att kika på överklocknings-trådar här på forumet, har läst FAQen och lite sånt, så jag börjar få ett hum om vad det går ut på. Ser verkligen fram mot när grejerna kommer!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man blir som ett barn på julafton :), tänk på att ta det lugnt med överklockningen själv har jag inte haft behov av det hitills.
Nu får du drömma i en vecka hare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hihi, det ska bli riktigt kul att bygga Vore surt om det saknas några kablar eller nått bara :/ Det stog att det inte ingick kablar till dvdn tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa samma dator. Håller också på med bildbehandling och fotografering. Vill bara ha en vettig skärm till med.

Permalänk
Medlem

Om det står bulk så är det inga kablar/tillbehör

Permalänk
Medlem

hockert, ifall du bara sysslar med grafiska saker på datorn kan du gå ner i prisklass på grafikkortet, jag kör integrerat och det funkar fint för allt i illustrationsväg och även ganska mkt 3D (nvida 6150). du kan alltid uppgradera grafikkortet senare, eller hitta ngt hyffsat begagnat.
det krävs inte så kmt av grafikkortet till bildbehandling föräns programmen börjar få stöd för grafikkort accelerering (osäker på om kanske nya photoshop har detta).

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i. Då kan man ju satsa lite mer på nåt annat och köpa ett kort senare.

Permalänk
Medlem

han har redan beställt

Permalänk
Medlem

Plus att han skriver att han spelar q3 ibland plus diverse annat så ett grafikkort är att föredra framför ett integrerat.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

precis som terniz skirver, trådskaparen tyckte att han nog ville spela lite spel då och då, så då var ju datorn klockren.
men om man skall specifiera arbetsuppgiften för datorn ännu snävare så går det att vinkla in hårdvaran lite mer oxå.

Visa signatur