Är det värt att satta på DirektX 10 än?

Permalänk
Medlem

Är det värt att satta på DirektX 10 än?

Ska köpa nytt system och funderar på vilket grafikkort jag ska köpa och undrar om det är värt att satsa på direktx 10?

Permalänk
Medlem

DirectX 10 är fortfarande i sin vagga, det finns i stort sett inga spel som stödjer det, och det är långt ifrån att vara stabilt.
Men nu är det också så att korten som stödjer DirectX 10 också är de allra kraftigaste, så även om DirectX inte är på topp just nu så har de korten ändå störst kapacitet, och klarar därför av allt med DirectX 9 bättre än sina föregångare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja skall du spendera över 2500kr är det bara DX10 kort som du skall titta på men under 2000kr finns fortfarande mycket bra DX9 kort och i den prisklassen slår dom DX10 korten i det mesta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ska du ha ett dx 10 kort så tycker jag inte att du ska köpa något sämre än ett 8800gts 320 kort.
Jag kan bara spekulera men jag tvivlar på att de sämre dx10 korten kommer klara dx10 särskilt bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
ska du ha ett dx 10 kort så tycker jag inte att du ska köpa något sämre än ett 8800gts 320 kort.
Jag kan bara spekulera men jag tvivlar på att de sämre dx10 korten kommer klara dx10 särskilt bra.

Word på det!

Om du inte ska gå över 2000:- är ett x1950pro/xt det bästa du kan köpa!

Permalänk
Medlem

Re: Är det värt att satsa på DirektX 10 än?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emurban
Ska köpa nytt system och funderar på vilket grafikkort jag ska köpa och undrar om det är värt att satsa på direktx 10?

Jag skulle säga nej. Det som finns i directX10 som är spelabrt just nu, är Lost Planet Demot och det är ungefär samma grafik i DX10 som i DX9. Så att köpa ett grafikkort för att det är DX10, finns ingen anledning till. Däremot så kan man köpa de för deras bra prestanda i DX9

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Jag skulle säga nej. Det som finns i directX10 som är spelabrt just nu, är Lost Planet Demot och det är ungefär samma grafik i DX10 som i DX9. Så att köpa ett grafikkort för att det är DX10, finns ingen anledning till. Däremot så kan man köpa de för deras bra prestanda i DX9

Så sant som det var sagt.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast hela iden med dx10 är att det är mindre krävande än dx9, så en scen som ser likadan ut med båda versionerna kommer flyta bättre på dx10 än 9an. (man kan göra i stort sett exakt samma saker i 9an som 10an så det mycket möjligt att det ser likadant ut)

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills Crysis eller något annat DX10 maffigt spel kommer ut, först då kommer jag överväga vista och ett dx10 kort.

Permalänk
Citat:

Jag vet inte hur och varför men jag tror inte du samt många andra har förstått meningen med DX10.

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_X#DirectX_10

Saken är den att ett grafikkort för 1500 kr med DX10 stöd kommer att klara av spel i DX10 precis som grafikkort för 1500 kr med DX9 stöd klarar av spel i DX9. Korten med DX10 stöd kommer kunna utnyttja mer detaljrikedomar i DX10 spel än vad DX9 klarar av att hantera i DX9 spel utan feta fps drops.

Precis som Dr0st skriver så kommer en scen som ser likadan ut med båda versionerna av DX flyta bättre på Version 10 än med Version 9 även om grafikkortet med DX10 stöd kostar 1500 kr, och grafikkortet med DX9 kostar 1500 kr.

Jag kan ju inte se några problem emd X1950PRO idag. Fungerar ypperligt bra och klarar av de flesta spel med någorlunda inställningar och flyt. Skulle man då göra om alla spel idag till DX10 och så klart optimerade så hade ett 8600GT dragit om ett X1950PRO utan tvekan i DX10 spel. Men gör inte det i DX9.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Om jag skulle köpt en dator nu hade jag skaffat ett riktigt billigt dx9 kort, typ x1950pro och sparat pengarna till nästa generations DX10 kort.