Permalänk

El Monstro Computer

Har tänkt att det är dags att uppgradera från min 7 år gamla stationära dator till nåt sprillans nytt. Då det är första gången som jag plockar ihop en dator själv så skulle ju gärna vilja ha goda råd och saker man ska tänka på när man bygger. Sen undrade jag om ni som verkligen har koll på det här med vilken hårdvara som är bra och vilken som är mindre bra skulle vilja ta en titt på de delarna jag plockat ihop på komplett. Bara kolla så att allting ser bra ut och att jag inte plockat ihop delar som man ska hålla sig borta från.

Datorn är tänkt att kunna klara de senaste spelen och vara konkurrenskraftig ett tag framöver också. Och här är den! --> http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=467709...

MVH Gullegris

Permalänk
Medlem

Om budgeten tillåter skulle jag valt ett Corsair nätag istället för Hiper.

Ang moderkort kanske du ska kika på ett med intels nya styrkrets P35 istället. Exempel på sådana kort är Asus P5K eller Gigabyte GA-P35-DS3.

Vill du tysta ner datorn med kan du även kika på en aftermarket kylare, tex från scythe eller thermalright. Sen är jag osäker på hur pass bra en sådan där fläkt är för montage i pci-slot, kanske bara jag som är skeptiskt

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Om budgeten tillåter skulle jag valt ett Corsair nätag istället för Hiper.

Ang moderkort kanske du ska kika på ett med intels nya styrkrets P35 istället. Exempel på sådana kort är Asus P5K eller Gigabyte GA-P35-DS3.

Vill du tysta ner datorn med kan du även kika på en aftermarket kylare, tex från scythe eller thermalright. Sen är jag osäker på hur pass bra en sådan där fläkt är för montage i pci-slot, kanske bara jag som är skeptiskt

Ja den där PCI-slot fläkten väljer jag nog bort, såg att det verkade sitta ett liknande montage på grafikkortet. Det får blir 2x120mm fläktar istället som driver igenom luften lite.

Vad kan skilja mellan de 2 olika nätaggregaten, är det typ bara ljudnivån så känns det som att jag kan nöja mig med Hiper.

Hmm... styrkrets P35 säger du. Vad kan det göra för skillnad egentligen, vet inte riktigt hur man ska kunna jämföra olika moderkort. Läste att BIOS på det moderkortet jag kollat på verkade väldigt bra, e trött på BIOS där man inte kan ställa in nånting typ.

Permalänk
Medlem

Corsair lämnar 5 års garanti på sina nätagg, bara det är värt den extra slanten, sen är den en av de tystaste på marknaden. Jag har aldrig upplevt en sån härlig "out-of-the-box experience" som när jag packade upp corsair agget. Är väl lite som bilar, betalar du för en BMW får du en BMW.

P35 och P965 skiljer sig inte så mycket i det prestandatest jag läst, dock så är P35 mera framtidssäker och kommer med största sannolikhet stödja kommande processorer från intel. Då P35 ersätter P965 så är det inte säkert att kommande processorer stödjs av P965. De flesta tillverkare har varianter med P35, så vill du ha ett MSI så har de nog en motsvarighet till det kort du kikat på.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Citat:

Corsair lämnar 5 års garanti på sina nätagg, bara det är värt den extra slanten, sen är den en av de tystaste på marknaden. Jag har aldrig upplevt en sån härlig "out-of-the-box experience" som när jag packade upp corsair agget. Är väl lite som bilar, betalar du för en BMW får du en BMW.

P35 och P965 skiljer sig inte så mycket i det prestandatest jag läst, dock så är P35 mera framtidssäker och kommer med största sannolikhet stödja kommande processorer från intel. Då P35 ersätter P965 så är det inte säkert att kommande processorer stödjs av P965. De flesta tillverkare har varianter med P35, så vill du ha ett MSI så har de nog en motsvarighet till det kort du kikat på.

Ok, får väl bli ett corsair nätagg. 5 års garanti låter ju väldigt bra. Men om jag nån gång vill ha ny processor i framtiden så tror jag att det gått så lång tid så att då köper jag nog nytt moderkort och hela rubbet. Så det känns som P965 duger för mig.

Här e den med nytt nätagg och andra fläktar --> http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=467814...

Sen snackade en kompis nåt om att CL5 på minnena låter lite väl högt, kan det dra ner prestandan på maskinen? Ska man satsa på minnen med lägre CL?

Permalänk

msi byt till ett gigabyte ds4 elr pb5-e

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
msi byt till ett gigabyte ds4 elr pb5-e

Precis. MSI skulle jag inte sätta i min dator i alla fall. Vet många som fortfarande som har haft/eller har problem med sina. Bland annat vid överklockning då minnen är korkat placerade. På denna har de dock äntligen flyttat minnesplatserna från över cpun till en mkt bättre plats.
Jag skulle kört med ett kort från antingen Abit, asus eller Gigabyte. Jag tycker det är dom korten som är mest genomtänkta både prestationsmässigt och ingenjörkonstruerade.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Precis. MSI skulle jag inte sätta i min dator i alla fall. Vet många som fortfarande som har haft/eller har problem med sina. Bland annat vid överklockning då minnen är korkat placerade. På denna har de dock äntligen flyttat minnesplatserna från över cpun till en mkt bättre plats.
Jag skulle kört med ett kort från antingen Abit, asus eller Gigabyte. Jag tycker det är dom korten som är mest genomtänkta både prestationsmässigt och ingenjörkonstruerade.

Mmm.. jag vet inte ja. Jag e ju inte så haj på moderkort men jag läste en recension av det här kortet på Hexus och det fick väldigt bra recensioner så det kändes som det kunde vara ett bra val. Kan det vara så att MSI har skärpt sig på senaste med dom här nya korten eller har folk haft problem med dessa också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gullegris
Mmm.. jag vet inte ja. Jag e ju inte så haj på moderkort men jag läste en recension av det här kortet på Hexus och det fick väldigt bra recensioner så det kändes som det kunde vara ett bra val. Kan det vara så att MSI har skärpt sig på senaste med dom här nya korten eller har folk haft problem med dessa också?

Ett bra och gediget moderkort är något som det inte går att utläsa från recensioner. För att få fram hållbara resultat så bör man testa korten under lång tid.
Jag vet inte hur debra de nya MSI korten är kvalitetsmässigt. Dock vet jag att MSI har haft problem med kondensatorer nästan hela tiden förut i alla fall. Köper du Abit eller Gigabyte så får du bättre komponenter som håller. Antar att Asus kör med bra de också då de har 36 månaders garanti på deras produkter. Det är något de är speciella med. De flesta tillverkare erbjuder bara 24 månader. Nu verkar som många följer i Asus spår och utökar komponent garantin. En av just dessa är MSI så det är möjligt att de har skärpt till sig. När det gäller dåliga kondensatorer så brukar dessa först visa sig efter först 2 år ( i undantagsfall tidigare) och då har garantin redan gått ut.
Av min egen erfarenhet så kan jag lovorda A-bit. Jag har haft 2 moderkort från A-bit. Min lillebrorsa har alltid kört med med det. Några vänner till mig har också A-bit moderkort och de har aldrig haft strul med det. Gigabyte och Asus har jag också hört bra rykte om. Gigabyte har även dem mycket av sitt sortiment med 36 månaders garanti och många gigabyte kort är oftast överklockningsvänliga.
Vad du väljer är ju upp till dig. Men för min del så skulle jag hellre ta ett fabrikat som har gott rykte om sig.
Något som talar för Gigabyte är att de har infört All-Solid Capacitor motherboard Design på många av sina nya kort vilket innebär att du får bättre kondensatorer som har betydligt bättre livslängd än vanliga elektrolytbaserade. Kortet ger bättre och jämnare resultat vid överklockning och blir stabilare pga den ger stabilare spänningsnivå även om du ökar volten i kretsen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Köper du Abit eller Gigabyte så får du bättre komponenter som håller.

Det lutar åt det här då http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323508&s=sc trots mysko nätverkskort som jag aldrig hört talas om. Blev ju ca 300:- billigare me det här kortet också, e det nåt jag missat eller e Gigabyte helt enkelt så mycket billigare än MSI? Jag tyckte att korten kändes ganska så ekvivalenta.

Permalänk
Medlem

Det är säkert något inhemskt märke.
Men jag tror säkerligen att håller bättre mått än Belkin som jag bröt itu i rent raseri utbrott (Det blev en irq krock med kortet i vilken pci plats jag än satt det i. Köpte Netgear sedan och till skillnad från Belkin så la sig den inte på samma irq som tex sata kortet. Irq krockar var något som vanligt på nittio talet och jag hade inte haft det en enda gång gång sedan jag köpte Belkins nätverkskort) och Belkin är ju kända.
Nu sitter det ju integrerat i kortet och då lär du inte ha såna problem i alla fall.
Att Gigabyte är billiga kan nog bero på att de har mycket egentillverkat och beläget i Taiwan. Man ska inte titta sig blind på priset. Dyrt är inte alltid det bästa.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är säkert något inhemskt märke.
Men jag tror säkerligen att håller bättre mått än Belkin som jag bröt itu i rent raseri utbrott (Det blev en irq krock med kortet i vilken pci plats jag än satt det i.

Får hoppas att jag inte får liknande problem för då måste jag ju bryta hela moderkortet i delar Men det får jag klara av då i så fall.

Citat:

Man ska inte titta sig blind på priset. Dyrt är inte alltid det bästa.

Ne det e helt rätt, e en jäkla dum sak o gå på för då säljer ju de som sätter priset högt automagiskt mycket mer bara för att man inte orkar forska djupare i vad som skiljer sig mellan de olika märkena.

Då ser den slutgiltiga datorn ut såhär http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=468590... Jämnt och bra blev det också

Va det väl inget mer kvar då förutom att slänga fram pengarna och köpa den, om det inte finns nåt mer att ändra på den förstås?

Permalänk
Medlem

tycker det ser bra ut. minnena är kompatibla också.
En enda liten parantes är att jag skulle tagit
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320711
istället
en hundring mer men jag anser att Seagate är bland de bästa hårddiskarna.
Jag har haft hitachi 2 ggr förut och de har krashat bägge 2. De lär ha blivit bättre. Men med Seagate diskarna har jag aldrig haft problem. Kör 3 st i Raid 0 nu. Hyffsat snabba och hörs knappt. Framförallt inga problem och jag haft dem i ca i ett år nu och datorn är på nästan dygnet runt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

En enda liten parantes är att jag skulle tagit
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320711
istället

Lyder ditt råd där också, får bli en sån. Ska bli kul o ha en dator som är nåt att snacka om, tror det va ca 7 år sen senast

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Inga problem.
Jag är lite insnöad på hårdvara i allmänhet inom media. :S
så jag hjälper gärna till.
Du lär ju kunna köra alla dagens spel galant. Men som alla vet så går tekniken och spelutvecklandet så fruktansvärt fort framåt. Min dator som jag la 17000 kr för för två och ett halv år sedan börjar sjunga lite på sista versen när det gäller att knäppa på lite ögongodis på spel. Testdrive unlimited såg ganska fult ut och det är jobbigt när man vet hur snyggt det kan se ut. Såg jag ligger väl lite i startgroparna själv för en datoruppgradering. Men jag tänkte vänta tills AMDs fyrkärniga anländer. Jag håller på rätt mycket med redigering och kodar om filmer och då vill man ha en så bra processor som möjligt. Men jag anar att den cpun kommer vara dyr när den anländer.
Jag hoppas det går bra med din nya dator.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men jag tänkte vänta tills AMDs fyrkärniga anländer.

Men finns det några program som kan utnyttja en fyrkärnig processor till full kapacitet? Som jag har uppfattat det så finns det inga riktigt bra programmerings metoder för multipla kärnor än.

Permalänk
Medlem

Inte än. Men det kommer allt eftersom.
Nu finns det ju bra stöd för dualcore. Så det kommer att komma allt eftersom det blir vanligare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

MSI lämnar vissa indikationer på sin sida om att p965 platinum och p965 neo2 (revision 2 av neo alltså) stöder de kommande quadcore med 1333 fsb om man klockar dem till just 1333 fsb, så det borde vara ganska jämnt i framtidspotential. Speciellt om man köper en 6320 processor och klockar den och sedan köper en lagom billig quadcore om några år, fast den kostar sådär 10k idag =).
Det lär räcka ganska långt.