Permalänk

Missnöjd med min 226BW

Köpte en samsung syncmaster 226bw (c-panel) från webhallen. Till en början såg allting bra ut i windows, spel m.m. Men när det var dags för film visade sig alla filmer ha riktigt dålig kvalitet fast att det var dvd. Min gamla CRT skärm som är flera år gammal visar mycket bättre bild. FIlmerna såg ut som en lågkvalitetskopia fast att det är dvd-kvalitet. Är det något jag ska ändra på eller är skärmen helt enkelt sådär?

Permalänk
Medlem

Det är samma sak för mig, DVD filmer är totalt flippade. Videofiler i andra format är det däremot inga problem med. Har dock ingen lösning så jag antar att jag inte medförde något (igen).

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk

Jag köpte också en 226BW C från Webhallen, men jag tycker DVD filmer blir helt ok. Hur nära sitter ni skärmen när ni bedömmer kvalitén? Tänk på att DVD inte är HD! När jag sitter bekvämt tillbakalutad på 2-3 m avstånd tycker jag färg, kontrast och skärpa är väldigt bra! Också, om det är nedladdade DVD, tänk på att dessa ofta är komprimerade.

Eftersom du också köpte från Webhallen måste jag fråga om du har samma problem som jag med flimmer via VGA. Läs länken nedan.

/Jojje

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HangLoose
Tänk på att DVD inte är HD! När jag sitter bekvämt tillbakalutad på 2-3 m avstånd tycker jag färg, kontrast och skärpa är väldigt bra!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Allting ser bra ut på 2-3 meters avstånd. Det är alldeles för långt ifrån en 22" med eller utan WS. Hur långt ifrån sitter du med en 28" TV? 5 meter? Sorry för OFFtopic.

TOPIC: Jag hade visserligen en 225BW tidigare och upplevde samma sak som dig när jag körde in en DVD skiva. Men inte när jag hade en DVD på datorn. Då såg det ut som det skulle, vet ej om jag hjälpte dig på något sätt men men.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Allting ser bra ut på 2-3 meters avstånd. Det är alldeles för långt ifrån en 22" med eller utan WS. Hur långt ifrån sitter du med en 28" TV? 5 meter? Sorry för OFFtopic.

Alltså, efter att ha läst lite om skärmen i ett antal forum känns det som att folk förväntar sig knivskarp HD kvalité när man drar igång en DVD på 226BW. Jag är ingen datorexpert, men det är väl inte bara skärmen som spelar roll när man kollar på film? Sedan har jag förvisso sett skärmar med bättre kvalité när DVD spelas upp. Men man lär ju få vad man betalar för...

Hur nära sitter du en 28" TV när du bedömmer kvalitén på en DVD? 0.5 m? Och allting ser verkligen inte bra ut på 2-3 m...

/Jojje

Permalänk

Alltså en tv har en massa kretsar som behandlar videouppspelningen som tar bort skit från källmaterialet och får det att se bra ut.. en datorskärm med relativt hög upplösning är typ shit in shit out varför det ser mkt bättre ut på en tv. Mitt tips är att du ser film på en tv (inte via gräslig tv-ut från ett grafikkort då förståss) eller sätter dig en bit bort från skärmen om du vill uppleva bra videokvalitet.

Hur som helst är det inte bildskärmen som är kass.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra vad ni använder för program att spela upp DVD-filmerna. Jag kör 225BW hemma och 226BW på jobbet och jag har inte märkt några problem när jag kör filmer via VLC.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Jag är ca 0,5 m från skärmen. Använder också VLC. Hade förväntat mig att den skulle åtminstånde visa bättre bild,med tanke på hdcp och ny teknik, än min 4-5 år gamla crt, men crtn har mycket bättre bild när det komemr till film. Såklart man blir besviken på när man kollar på så mycket film på datorn. Från avstånd är det inga problem men hur ofta är man 2-3 m från dfatorn. Har även provat trailers med hd kvalitet. Ser ingen skillnad på kvaliteten.. Lite skumt tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HangLoose
Alltså, efter att ha läst lite om skärmen i ett antal forum känns det som att folk förväntar sig knivskarp HD kvalité när man drar igång en DVD på 226BW. Jag är ingen datorexpert, men det är väl inte bara skärmen som spelar roll när man kollar på film? Sedan har jag förvisso sett skärmar med bättre kvalité när DVD spelas upp. Men man lär ju få vad man betalar för...

Hur nära sitter du en 28" TV när du bedömmer kvalitén på en DVD? 0.5 m? Och allting ser verkligen inte bra ut på 2-3 m...

/Jojje

Jo man är ju inte den klokaste om man förväntar sig knivskarp HD kvalité när det är DVD man tittar på. Om DVD filmen är hel och fungerar smärtfritt och grafikkortet skickar ut bra signaler via en bra kabel så spelar skärmen väldigt stor roll. Sedan är det ju frågan om du kör en DVI eller en D-sub kontakt, skillnad på det.

2-3 meter är långt avstånd om man ska titta på en 22" skärm och jo det mesta ser bra ut på ett sådant avstånd. 0.4-1M är vanligt med datorskärmar i den storleken. Så klart är det taget ur luften dom siffrorna men jag kan inte tänka mig något annat. Det finns en tråd där dom lägger upp bilder på X antal olika skärmar och det finns inte speciellt många som sitter mer än 1 meter från skärmen.

Angående TV så är det precis som sanosuke555 skriver. Själv så spelar jag alltid upp DVD material från min TV-ut till min 28" TV. Så klart blir det ingen wow bild men jag ligger hur som helst i sängen och har TV'n ungefär 3 meter från ögat. Det är okej men önskade en större TV. Men att sitta 2-3 meter från en 22" är galet.

Sorry för Off-topic.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

Klart att bildskärmen har stor betydelse, ex CRT,projektor osv.
Kvittar om det inte är hd-material.

2-3 Meter ifrån en 22" datorskärm? Du måste ha ett EXTREMT djupt skrivbord isåfall

Sen om man ex jämför en dvd film på CRT datorskärm kontra LCD är det en smaksak, crt smetar ut färgerna, imo blir det mjukare.
LCD har mycket skarpare bild, och även färgerna är skarpare.

Beroende på källan föredrar jag olika, är det inte dvd kvalite eller högre föredrar jag min crt då det "ser" bättre ut just för det smetar ihop det.

LCD är skönare på dvd + (obs nu syftar jag på en riktig LCD och ingen sketen TN)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

LCD är skönare på dvd + (obs nu syftar jag på en riktig LCD och ingen sketen TN)

Precis. Det är känt att med dessa TN-paneler inte har en speciellt hög kvalité av film tittande och bildredigering. Det är skärmar som kvantitets produceras för gamers. Inte för kräsna film tittare eller CAD-people.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla nu igen på min 226BW. Det ser bra ut så jag fattar inte vad ni klagar på.

Sen är det ju DVD-kvalité, inte HD-kvalité om det är det ni förväntar er. Det motsvarar 576x480 i pixelupplösning så det är klart när man blåser upp det på 1680x1050 att man ser lite komprimeringsartefakter osv. Det kan inte bli knivskarpt när skärmen bara har data för knappt en fjärdedel av hela ytan och måste stretcha ut bilden.

Det är inte skärmens fel utan snarare att den är för bra och visar en för detaljerad bild jämfört med en CRT där allting "flyter ihop" mycket bättre. Det är precis samma sak om man jämför en CRT-TV med en LCD-TV.

Ett litet test ni kan göra är att starta upp en film i VLC. När VLC startar så gör den det i ett fönster som är samma storlek som native-upplösning för källan, i detta fall 576x480, och då ska det se "perfekt" ut eftersom det är 1 till 1 pixelmappat. Gör det inte det har ni något fel.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Var tvungen att kolla nu igen på min 226BW. Det ser bra ut så jag fattar inte vad ni klagar på.

Sen är det ju DVD-kvalité, inte HD-kvalité om det är det ni förväntar er. Det motsvarar 576x480 i pixelupplösning så det är klart när man blåser upp det på 1680x1050 att man ser lite komprimeringsartefakter osv. Det kan inte bli knivskarpt när skärmen bara har data för knappt en fjärdedel av hela ytan och måste stretcha ut bilden.

Det är inte skärmens fel utan snarare att den är för bra och visar en för detaljerad bild jämfört med en CRT där allting "flyter ihop" mycket bättre. Det är precis samma sak om man jämför en CRT-TV med en LCD-TV.

Ett litet test ni kan göra är att starta upp en film i VLC. När VLC startar så gör den det i ett fönster som är samma storlek som native-upplösning för källan, i detta fall 576x480, och då ska det se "perfekt" ut eftersom det är 1 till 1 pixelmappat. Gör det inte det har ni något fel.

Touché. Äger även jag en 226BW, upplever inte några av dessa "problem". Att en TN-panel är sämre på bildeditering och för filmvisning är givet men det ligger mer i betraktarens ögon.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen en 913N men upplever samma problem. DVD filmer fungerar inget bra, köpta som eeehm "inte köpta". Däremot så fungerar andra ”klipp” bättre

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
2-3 Meter ifrån en 22" datorskärm? Du måste ha ett EXTREMT djupt skrivbord isåfall

Hehe... Jag köpte en sån där stol med hjul på istället...

Givetvis sitter jag ca 0.5-1 m när jag använder datorn till annat än DVD tittande. Men då är ju skärmen kvinskarp eftersom upplösningen används till fullo. Håller helt med Dance här... det är bara att inse att DVD inte är HD, och specifikationer och lovord från Samsung (gäller iof alla tillverkare av hemelektronik) får man ta med en nypa salt.

Ett tips för filmtittande är att sitta lika många decimeter från skärmen som den är "bred". Bra avstånd för 22" är alltså 22 dm... En regel jag tycker funkar utmärkt!

/Jojje

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance

Hur ska jag få upplösningen till 576x480?

Permalänk

226bw har en TN-panel. Dålig för film, speciellt mörka filmer.

Permalänk

Vet ni någon annan skärm runt den prisklassen som presterar bättre? Inte under 20"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Dålig för film, speciellt mörka filmer.

Speciellt i de ljusa partierna funkar mina DVD-filmer extra dåligt.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Hahaha, guld-kommentar. 5 meter & kikare.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Flyttad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baller__80
Hur ska jag få upplösningen till 576x480?

Det kan du inte men när VLC startar upp DVD:n gör den det i ett fönster som ska vara samma storlek som källan (innan du väljer fullskärm).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Hahaha, guld-kommentar. 5 meter & kikare.

Hehe, mhm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan