Textreklam i trådar
Jag har på senare tid, även om det varit ganska sällan, upptäckt att sweclockers börjat lägga in text-reklam i forumet. Jag menar alltså då ett ord i den vanliga brödtexten i ett inlägg blir markerad med dubbelunderstäckning och om man för musenpekare över ordet kommer en liten reklampop-up upp.
Jag förstår att sweclockers måste få reklamintäkter och föredrar utan tvivel det framför andra finansieringslösning (framförallt för det skapar en bredare och mer dymanisk användarbas) men är av den bestämda uppfattningen att reklamen inte får inkräkta på den redaktionella integriteten eller forumets användarbarhet. Liknade text-reklam tycker jag går emot det senare.
Förutom att det är mycket irriterande som fenomen i allmänhet så kan det i olyckliga fall förvrida budskapet i inlägget (framförallt genom att det ger sken av att författare lägger betoning på något som inte var hans intention att göra). Vidare kan det för oerfarna användare misstolkas för att vara något som författaren själv tipsar om, något som bryter mot råande sedvana att allt sponsrat material ska vara tydligt utmärkt. Till sist kan man ifrågasätta vilken nytta det egentligen skänker sweclockers då, åtminstonde jag, förknippar liknade reklam med oseriösa webbplatser och jag tror att reklamen når ut till relativt få och än färre som faktiskt går vidare till den webbplatsen reklamen pekar mot så man kan fråga sig om reklamintäkterna för dem överväger de nekativa effekterna.
Därför ber jag sweclockersredaktionen att överväga att ta in flera text-länkar av liknade typ.
Måste även passa på att tacka för en mycket bra sida i övrigt, framförallt forumet och dess moderatering.
Edit: Såg precis att det hade startats en tråd kring ämnet redan, jag missade när jag sökte genom forumet eftersom jag inte visste att det kallades "Intelli-TXT", ber om ursäkt...