Permalänk
Medlem

Pokerlösning

Hejsan!
Jag har snart gjort klart mitt pokerspel men har kommit till den jobbigaste biten, nämligen bästa vilken den bästa handen är.

Jag har sparat värden som S14, Spader 14 (ess) för att lätt se värdet på kortet.
Har kollat runt och hittat diverse lösningar men de bygger mer eller mindre på ett helt skrivet bibliotek och det är för omstädigt då allt annat fungerar som jag vill.

Jag söker inga hela lösningar, bara tips och råd hur jag skall gå till väga.
Detta är Texas Hold'em så det är 7 kort som gäller, minst ett från egen hand.

Visa signatur

//Pochen

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det finns 21 (20 om man måste använda ett eget kort) sätt att plocka 5 kort från 7. (http://www.google.se/search?hl=sv&q=7%21%2F%285%21*%287-5%29%...)

Så det känns ju möjligt att kötta igenom alla fall och klassificera händerna.

Det finns tre generella tester man kan göra på en hand som jag ser det:
1. Finns det något kort av samma värde?
2. Har alla kort samma färg?
3. Är det en stege?

om 1 är sann är 2 och 3 falska och om 2 eller 3 är sanna är 1 falsk.

1. kan man kolla med en heltalsarray med längd 13. för varje kort, räkna upp det heltal som har samma index som kortets värde. Gå sedan genom hela arrayen och se om det finns något heltal större än 1. Här gäller det att registrera specialfallen fyrtal, kåk, tvåpar och par.
2 och 3 är ju lätta att kolla, och gäller båda två så är det en färgstege.

givet att man har klassificerat handen på detta sätt (jag tror att man ska sätta ett siffervärde på klassen t.ex. 0 för ingenting, 1 för par och så vidare) kan man jämföra mot en annan hand.

Om båda händerna är av samma klass kan man använda arrayen man skapat för att testa 1. Om man börjar från index 13 och jämför händerna så är det den hand som först har fler kort i samma index.

Något sånt skulle jag ha gjort.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Min pokerbot till tävlingen som aldrig blev av kanske hjälper. (Hel lösning då, om än dålig...) Det är ruby men det bör inte vara svårt att förstå för någon som programmerar.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en färdig lösning så sök efter "hand evaluator" på Google. Finns rätt många med öppen källkod som du kan välja mellan.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: Pokerlösning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pochen Detta är Texas Hold'em så det är 7 kort som gäller, minst ett från egen hand.

Vadå minst ett kort från egen hand? Håll dig till spelreglerna

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Jag gör det?
Jag själv kan inget av poker men killen jag gör spelet åt säger att det är så.

Visa signatur

//Pochen

Permalänk

Han har iaf fel, man måste inte använda något kort från handen i Texas Holdem, ligger det 6c, 7s, 8h, 9c, 10h på bordet och två spelare är kvar och de sitter med Ah, Ad resp. 7c, 2h så delar de potten. Båda spelar alltså stegen som ligger på bordet och har samma hand.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

å fan, där ser man. tack. Det gjorde allt så MYCKET enklare

Visa signatur

//Pochen