Permalänk
Medlem

uppgraderingspaket.

Jag sitter och funderar på att uppgradera lite grejer i burken. Ny processor moderkort och minnen är väl de främsta som behöver en förnyelse. Problemet är att jag jobbar med laptops och således tappat i princip allt intresse av att hänga med i stationärt marknaden den senaste tiden.

Det jag har funderat på är i alla fall en Q6600. Jag är ingen spelnörd utan är mer ute efter multitask egenskaperna en quadcore har. Vad jag förstår kommer priserna dumpas ganska regält efter den 22/6 så tills dess kan jag hålla ut med mitt gammla system.
Frågan är bara om de kommer att släppas något vassare än Q6600 för någerlunda rimliga priser (8-9k för QX6700 är inget riktigt alternativ) innom den närmsta framtiden.
Vad för kylare är att rekomendera till en Q6600?

Nu till de jag absolut inte har koll på. Moderkort och RAM. Är det DDR2 eller DDR3 som gäller? Och vilken hastighet ska man i så fall ska satsa på. Minst 2GB känns väl ganska givet, kanske t.om. 4GB, men frågan är hur mycket man tjänar på de när man kör 32-bitars OS.

Vad de gäller moderkort är jag mestadels ute efter stabilitet, inget billigt skit och inget med 60db 40mm fläktar. Vilket chippset ska man satsa på? Intel? nVidia?
Skulle vara glad om det fanns möjlighet att plugga in minst 8 S-ATA enheter. Gärna också 2 P-ATA kanaler men de verkar vara väldigt dåligt med de så de är inget krav, får väl byta ut min återstående P-ATA DVD mot en S-ATA. Minst 2 vanliga PCI platser, gärna 3.

Den övriga hårdvaran i burken kommer att vara:

nVidia 7800GT (får bli en senare uppgradering. kommer inte köra SLI i alla fall)
Hiper 580W nätagg (borde väl räcka ett tag till?)
Creative X-Fi ljudkort
Promise kontrollerkort (därav att jag behöver 2PCI, en till ljudkort och en till kontrollerkort)
totalt 7 diskar, men de kommer att bli fler.
2CD enheter + floppy.
Allt kommer att monteras i ett Chieftec Mesh fulltower så plats och kylning kommer inte bli något problem.