Permalänk
Medlem

Speldator Köpråd!

Har inte direkt fastslagit min budget ännu men runt en 14-15000 bör det hamna på.

HAde tänkt mig en snabb liten hårddisk typ Western digital raptor 74Gb för operativ system etc och en större lite slöare på 300gb ca.

Vad bör jag ha för processor? Har tittat på Dual core E6600 varianten. Då de blir billiga i mitten av sommaren när de sänker priserna. Eller är det värt att fixa en Quad core? vad om så skulle jag tjäna på det?
hade tänkt mig 2gb ramminne pc6400 är det något man bör tänka på vid val av märke? (ska inte överklocka) och bör man ha snabbare minne?

Har en Samsung Syncmaster 226Bw och den begränsar ju grafikkortet i vad mån upplösning kommer i fråga och har jag förstått det rätt så är det där minnet kommer in på grafikkortet. Vad bör jag ha för grafikkort? Ati eller Nvidia och vilken modell? vill att det ska hålla ett bra tag´framöver.

Ett X-fi Kort med 64mb minne tänkte sättas i denna med. så vad rekommenderar ni?
Lite oklart vad jag frågar efter, men fråga så förtydligar jag!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Speldator Köpråd!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericcccs
Har inte direkt fastslagit min budget ännu men runt en 14-15000 bör det hamna på.

Låter lagom

Citat:

HAde tänkt mig en snabb liten hårddisk typ Western digital raptor 74Gb för operativ system etc och en större lite slöare på 300gb ca.

Inga problem där heller.

Citat:

Vad bör jag ha för processor? Har tittat på Dual core E6600 varianten. Då de blir billiga i mitten av sommaren när de sänker priserna. Eller är det värt att fixa en Quad core? vad om så skulle jag tjäna på det?
hade tänkt mig 2gb ramminne pc6400 är det något man bör tänka på vid val av märke? (ska inte överklocka) och bör man ha snabbare minne?

Lär inte bli så jättemycket billigare med DualCore, det är främst QuadCore som blir attraktivt. Dom dubbelkärniga kommer få ersättare som är lite snabbare till samma pris. QuadCore är ju lite mer "framtidssäkra" så en Q6600 blir ett riktigt kap. I dagens spel tjänar du aknske inte så mycket på QuadCore men fler och fler spel stödjer det. Och när dom är så billiga så, varför inte slå till? Om du ska vänta tills 22 juli dvs.
Köp PC5300/5400-minnen istället. Snabbare minnen behövs bara om man klockar, annars vinner man ingenting på det.

Citat:

Har en Samsung Syncmaster 226Bw och den begränsar ju grafikkortet i vad mån upplösning kommer i fråga och har jag förstått det rätt så är det där minnet kommer in på grafikkortet. Vad bör jag ha för grafikkort? Ati eller Nvidia och vilken modell? vill att det ska hålla ett bra tag´framöver.

Ett 8800GTX lär passa fint. 22" är ju helt lagom.

Citat:

Ett X-fi Kort med 64mb minne tänkte sättas i denna med. så vad rekommenderar ni?
Lite oklart vad jag frågar efter, men fråga så förtydligar jag!

Tack på förhand!

Så du har ljudkortet redan?

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna ser bra ut

Processorn.. Om du ska vänta till sommaren (slutet av juli-aug) så ska du definitivt köpa en Quad-core som ryktas hamna på c.a 2400-2800 kr, annars är e6600 ett bra köp redan nu.. finns för typ 1800 kr

Eftersom du säger hålla ett bra tag framöver och har en budget på 14-15k så säger jag att ett nvidia 8800 GTX är ganska solklart.. Klarar höga upplösningar om du köper en ny skärm, Maxar alla spel som finns just nu lätt och har stöd för dx10.. Finns för 4700-5000 kr

Ramminne så borde du ta långsammare minnen eftersom du inte ska överklocka.. då behöver du helt enkelt inte snabbare än 5600 minnen

Vad har du tänkt dig för chassi?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Chassi har jag inte direkt koll på men ett aluminium chassi blir det säkerligen för att minska värmeutveckling, har ni några bra tips? vill få datorn väldigt tyst, så att den inte låter varma sommardagar i min lilla lägenhet!
Kom gärna med råd!

Och nej har inte x-fi kortet, men det planeras köpas till datorn.
vet inte vad det heter, typ Fata1ity något, det billigaste med x-ram.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något att ha som mall i alla fall? Saker och ting kan ju ändras tills i sommar eller när du nu ska köpa den.

Samsung SH-W163A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
SAMSH-W163ABL 349:- 349:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W 995:- 995:-

Tyst och kraftfullt nätagg.

AXLe 3D Graphics xTreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
AXPCX88GTX 4 770:- 4 770:-

Scythe MINE 1100 rev.B Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket
SCMN-1000 339:- 339:-

Skulle kunna bytas ut mot Arctic Cooling Freezer 7 Pro om man vill spara lite pengar. Båda är tysta och kyler bra.

Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
WD740ADFD 1 300:- 1 300:-

Scythe Quiet Drive SQD-1000 hårddiskkylare/ljuddämpare
SQD-1000 349:- 349:-

Raptorn kan låta en del, men det löser sig med denna.

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
2GBDDR2CVK667 567:- 567:-

Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
ASP5K 1 210:- 1 210:-

Moderkort som stödjer Intels kommande processorer. Kan eventuelt bytas mot något billigare om du inte tror att du kommer att uppgradera, eller mot något dyrare (t ex Asus P5W DH Dlx) om du vill ha mer extrafunktioner.

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional Retail
CREXFIXGFATP 1 349:- 1 349:-

Detta du menade?

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.
NZXTHU-001B 849:- 849:-

Ljuddämpat chassi som rymmer 8800GTX. http://www.overclockersclub.com/reviews/nzxt_hush/

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD321KJ 650:- 650:-

Totalpris 12 727:- + En Intel Quad Core när den gårr ner i pris.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Låter helt klart utmärkt!

Ska använda mig av denna mall!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att P182b är snyggare och skulle tro att den är ungeför lika tyst, men det är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Är det lönt att köpa en E6600 nu eller bör man vänta på att QuadCore processorerna går ner i pris i sommar?

Visst kan man klocka 5400-minnen till runt 3.0 ghz? eller bör man undvika det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av migge100
Är det lönt att köpa en E6600 nu eller bör man vänta på att QuadCore processorerna går ner i pris i sommar?

Visst kan man klocka 5400-minnen till runt 3.0 ghz? eller bör man undvika det?

Quad-core processorerna klockar lite sämre och blir varmare. Fördelen är ju då att man får fyra kärnor, vilket man inte har så jättestor användning av just nu, men det blir bättre och bättre.

PC5400-minnen kan inte klockas till 3Ghz, men jag antar att du menar att man med PC5400-minnen kan klocka en E6600 till 3Ghz. Detta går jättebra och man klockar inte minnena, bara processor, eftersom PC5400-minnen är specificerade att gå i den hastigheten.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av migge100
Är det lönt att köpa en E6600 nu eller bör man vänta på att QuadCore processorerna går ner i pris i sommar?

Visst kan man klocka 5400-minnen till runt 3.0 ghz? eller bör man undvika det?

Köp en 4300 ifall du vill ha datorn nu och köp dig en quad om 6-12månader när priserna sjunkit ytterligare och spelen har börjat stöda quad.

Permalänk
Medlem

Ingen nytta för Quad Core nu då Dual Core räcker gott och väl till alla spel. Quad Core är bra om du håller på med vissa program som drar nytta av alla fyra kärnor. Dessutom när Quad Cores börjar dra riktig nytta i spel senare i framtiden så är troligen en Q6600 "skit" i jämförelse med de nya Quad Cores som kommer senare.

Bättre med att köpa en Dual Core nu och Quad Core senare när det verkligen behövs.