Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Permalänk
Medlem

Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Nu har jag lagt ned ordentligt med timmar på min senaste artikelserie.

Denna gång handlar det om hur man installerar Apache, PHP och MySQL och knyter ihop dem.

Det är lätt att bli hemmablind, så det kan säkert finnas ett och annat klåpfel. Det hela är väl inte helt kritiskt lusläst heller just på meningsstruktur och om alla detaljer tas i bästa möjliga ordning, men i stora drag borde det vara riktigt bra *hoppas jag*.

Läs gärna, och kommentera / kritisera för all del, för det är kritik jag vill ha.

Extra kul vore det om någon som inte vet hur man installerar en webbserver följer guiden och berättade hur det gick, vad som var tydligt och vad som var svårt etc.

Det är tre artiklar, och de följer varandra i en redan uttänkt (och för all del logisk) ordning.

Man börjar så klart med att installera apache och koppla in php:
http://www.deserveit.se/artikel/serverteknik/24-installera-ap...

Permalänk
Medlem

Jag har inte tid att gå igenom det hela nu - men sist jag installerade dessa program fanns det redan massor med guider på nätet så jag undrar:

behövs det en till ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte säga att jag har gjort någon modell stor undersökning, men sist (innan nu) jag installerade detta (ca 1.5 år sedan tror jag) så fanns det väldigt få svenska artiklar som var värda att ta på allvar. Jag tror inte jag hade någon jag tyckte om. Det är bara svenska jag vill jämföras med då det är lite min "nisch".

Jag skulle tro att de flesta svenskar föredrar svenska artiklar förutsatt att de är lika bra som de engelska (vilket tyvärr är ovanligt)... Sååå, jag skriver allt på svenska just för att jag vet att det brukar vara svårt att få tag i vettigt svenskt material.
Jag har själv alltid tyckt att det har varit drygt att det finns så få vettiga svenska artiklar.
Ja, sen är det ju windows xp i fokus också, unixfolket har ju mycket mer godis att tillgå.

Men jag vet inte vilken nivå av existensberättigande artikeln har, men jag tror att den kan vara till nytta. Min XML-artikel är en av mina mest besökta sidor (dock inte en av nätets mest besökta sidor ), så den är ju rätt uppskattad trots att det finns massor...

Men oavsett vilket så är de flesta artiklar rätt värdefulla för mig som skriver dem ändå, för trots att man vet vad man pratar om så lär man sig alltid något, och klämmer in kunskaperna djupare. Jag har varit tvungen att testa vad som händer när jag tar bort moduler etc och se vilka felmeddelanden jag fått etc. Sen övar jag mig på att skriva, så därför vill jag ha kritik. Om jag får reda på alla brister som denna artikel har så lär ju nästa artikel jag skriver bli bättre. Yeaah!

Jag skulle inte ha något emot att få en länk till varje artikel ni vet som:

. handlar om att sätta upp apache, php och mysql
. är skriven på Svenska
. anpassad för Windows
. krossar min artikel

edit: jag menar inte att det inte finns, utan vill snarare veta hur mycket det finns, om jag klarar 10 i topp så är ju artikeln helt klart existensberättigad... eller?

Permalänk
Medlem

www.webdesignskolan.se har väll ganska bra det där?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

bra jobbat totoo

jag har haft lite tid att kolla igenom en del saker och det ser bra ut

problemet med en del guider på nätet är att det täcker äldre program och vissa saker har ändrats under tidens gång (läs dåligt uppdaterade guider)

ser du till att uppdatera allterftersom så ligger du bra till

jag tänkte skriva en liten guide till hur man sätter upp den server jag kör - men det är linux och väldigt enkla menyer så jag tror knappast det behövs...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Re: Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Nu har jag lagt ned ordentligt med timmar på min senaste artikelserie.

Denna gång handlar det om hur man installerar Apache, PHP och MySQL och knyter ihop dem.

Det är lätt att bli hemmablind, så det kan säkert finnas ett och annat klåpfel. Det hela är väl inte helt kritiskt lusläst heller just på meningsstruktur och om alla detaljer tas i bästa möjliga ordning, men i stora drag borde det vara riktigt bra *hoppas jag*.

Läs gärna, och kommentera / kritisera för all del, för det är kritik jag vill ha.

Extra kul vore det om någon som inte vet hur man installerar en webbserver följer guiden och berättade hur det gick, vad som var tydligt och vad som var svårt etc.

Det är tre artiklar, och de följer varandra i en redan uttänkt (och för all del logisk) ordning.

Man börjar så klart med att installera apache och koppla in php:
http://www.deserveit.se/artikel/serverteknik/24-installera-ap...

eller också använder man linux och installerar allt med

apt-get install apache2 php mysql

ärligt talat. Windows XP är inget serveroperativ och bör inte användas som det. Som testplattform kan man använda wamp men vad har man för nytta av att sätta upp win xp som server?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
eller också använder man linux och installerar allt med

apt-get install apache2 php mysql

ärligt talat. Windows XP är inget serveroperativ och bör inte användas som det. Som testplattform kan man använda wamp men vad har man för nytta av att sätta upp win xp som server?

Guiden är ju uppenbart till för dem som vill sitter hemma och vill prova på webbutveckling, och bland dem är det många som kör Win XP. Dessutom "sätter man inte upp win xp som server" bara för att man installerar en HTTP deamon.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Guiden är ju uppenbart till för dem som vill sitter hemma och vill prova på webbutveckling, och bland dem är det många som kör Win XP. Dessutom "sätter man inte upp win xp som server" bara för att man installerar en HTTP deamon.

varför då inte bara använda wamp, precis som delar av guiden faktiskt föreslår?

Permalänk
Medlem

men hallå kära iveqy...
Precis som Phod redan försökte klargöra...

Artikeln säger ju att detta är inte är en guide för att sätta upp en riktig kommersiell publik server, utan att det är anpassat för att vara en utvecklingsserver som man har hemma medan man jobbar.

Det finns inget (observera: inget) skäl what so ever att installera *nix på en sådan burk om man redan har windows xp och trivs med detta. Jag har själv alltid haft min webbserver på en xp-burk, eftersom det är xp jag använder normalt.

Jag skulle aldrig få för mig att skriva en artikel om hur man konfigurerar en server som ska driva myspace (den skulle förvrigt använda freebsd och inte windows xp) - och så vitt jag vet klargör denna artikel tydligt redan från start att detta inte är syftet.

Målgruppen är alltså folk med windows xp som vill sätta upp en webbserver och ha lite koll på vad som händer. Det är inte omvänt, att jag rekommenderar "skaffa windows xp om du ska sätta upp en webbserver" - utan jag vänder mig till en publik som som har vissa förutsättningar. - En grupp som jag själv kommer ifrån.

Detta _ÄR_ WAMP, men du kanske syftar på varför jag inte installerar ett färdigt paket med allt i ett automatiskt?

Jao, för det första så har jag inte så bra erfarenhet av dessa lösningar. Jag har testat två, och den ena fungerade inte helt perfekt. Man hade även väldigt dålig kontroll på båda och hade egentligen ingen aning om vad som hände eller hur man gör om man vill ändra något.

Jag vill att artikeln ska vara bildande, jag vill ge en liten introduktion till hur saker och ting faktiskt fungerar rent praktiskt - vilken fil som gör vad etc för att sedan följa upp med artiklar om t.ex. phpgd, mod_rewrite, htaccess och andra kul inställningar - då är det bra om man har en liten aning om vad som hör till apache och vad som hör till php.

Om man tittar på mina artiklar i övrigt så står det inte "du, skit i det här jobbet, betala någon för att göra det så slipper du" utan jag vill dela med mig av det jag tycker att jag är bra på, och sprida kunskap. Om folk inte vill ha det utan bara vill komma igång på snabbast möjliga sätt och skiter i hur, när, var och varför så hoppas jag att det finns bra alternativ även för dem. Men jag kommer nog inte skriva någon artikel med en sådan typ av målgrupp.

UndCon
Jag tycker du kan skriva ändå, om det ändå är roligt att skriva. Min lilla guide som visar hur man installerar phpmyadmin är typ rätt överflödig egentligen - men den skadar inte att den finns, och är man riktigt lost (som även dina besökare kanske kan vara) så kan man kanske göra 30 minuters pyssel till 10 minuter. Sånt är uppskattat. Jag tycker det är så roligt att skriva, så även om bara en besökare per månad läser artikeln så är jag glad ändå.

Sen har jag inte tänkt riktigt på att underhålla artikeln regelbundet... Jag kanske borde skriva om den varje gång jag installerar om min serverburk... Borde bli varannat år kanske. Vi får se. Skoj att du tyckte att den var något att ha iaf.

Fan, jag är så jäkla nöjd med mitt innehållsförteckningsskript... Det är naturligtvis inga speciellt avancerade grejer, men jäklar vad nöjd jag blev ändå. hihi

Permalänk
Medlem

Såg jag såg rubriken Apache php och mysql i en och samma mening tänkte jag: Precis vad jag behöver nu i sommar när jag tänker lära mig lite php lite sånt.

Hade gärna sett en guide även på ett linux system. Men jag tror säkert att det redan finns tonvis av dessa.

Har inte hunnit längre än att laddat ner apache 2.0.59 och php5 och startat servern. Givetvis går inte php igång. Kanske måste aktivera det på något sätt? Har inte haft specielt mkt tid nu över denna för denna vecka strömmar proven in.

Kan någon snabbt enkelt förklara för mig vad som är skillnaden på php och mysql och vilken av dem som man bör lära sig först?

Min första uppgift är att få till ett enkelt script för bilder. Klicka på dem så de blir större utan att behöva göra egna hyperlänkar själv för varje.

Permalänk
Medlem

Girgoo - håll gärna dessa diskussioner utanför denna tråd om de inte rör artikeln!!

php och mysql har inga likheter överhuvudtaget typ. php är ett programmeringsspråk och mysql är ett lagringsverktyg. Du försöker jämföra "svenska" med en "byrålåda"...

Men nog om det i denna tråd tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
men hallå kära iveqy...
Precis som Phod redan försökte klargöra...

Artikeln säger ju att detta är inte är en guide för att sätta upp en riktig kommersiell publik server, utan att det är anpassat för att vara en utvecklingsserver som man har hemma medan man jobbar.

Det finns inget (observera: inget) skäl what so ever att installera *nix på en sådan burk om man redan har windows xp och trivs med detta. Jag har själv alltid haft min webbserver på en xp-burk, eftersom det är xp jag använder normalt.

Jag skulle aldrig få för mig att skriva en artikel om hur man konfigurerar en server som ska driva myspace (den skulle förvrigt använda freebsd och inte windows xp) - och så vitt jag vet klargör denna artikel tydligt redan från start att detta inte är syftet.

Målgruppen är alltså folk med windows xp som vill sätta upp en webbserver och ha lite koll på vad som händer. Det är inte omvänt, att jag rekommenderar "skaffa windows xp om du ska sätta upp en webbserver" - utan jag vänder mig till en publik som som har vissa förutsättningar. - En grupp som jag själv kommer ifrån.

Detta _ÄR_ WAMP, men du kanske syftar på varför jag inte installerar ett färdigt paket med allt i ett automatiskt?

Jao, för det första så har jag inte så bra erfarenhet av dessa lösningar. Jag har testat två, och den ena fungerade inte helt perfekt. Man hade även väldigt dålig kontroll på båda och hade egentligen ingen aning om vad som hände eller hur man gör om man vill ändra något.

Jag vill ge en liten introduktion till hur saker och ting faktiskt fungerar rent praktiskt - vilken fil som gör vad etc för att sedan följa upp med artiklar om t.ex. phpgd, mod_rewrite, htaccess och andra kul inställningar - då är det bra om man har en liten aning om vad som hör till apache och vad som hör till php.

UndCon
Jag tycker du kan skriva ändå, om det ändå är roligt att skriva. Min lilla guide som visar hur man installerar phpmyadmin är typ rätt överflödig egentligen - men den skadar inte att den finns, och är man riktigt lost (som även dina besökare kanske kan vara) så kan man kanske göra 30 minuters pyssel till 10 minuter. Sånt är uppskattat. Jag tycker det är så roligt att skriva, så även om bara en besökare per månad läser artikeln så är jag glad ändå.

Sen har jag inte tänkt riktigt på att underhålla artikeln regelbundet... Jag kanske borde skriva om den varje gång jag installerar om min serverburk... Borde bli varannat år kanske. Vi får se. Skoj att du tyckte att den var något att ha iaf.

Fan, jag är så jäkla nöjd med mitt innehållsförteckningsskript... Det är naturligtvis inga speciellt avancerade grejer, men jäklar vad nöjd jag blev ändå. hihi

Jag rekommenderar självklart folk att byta till linux om det passar deras behov. I det här fallet vill jag dock inte påpeka att jag säger att win xp inte är ett bra serveroperativ. Därmed inte sagt att linux är det rättta operativet. Det finns windowsversioner som är anpassade för servertrafik med.

Din målgrupp bör inte sätta upp en webbserver mot internet (bla finns det begränsningar i antalet anslutningar en windows xp maskin kan hantera, just på grund av att den inte ska användas som server). Att däremot sätta upp en testmiljö hemma på sin dator är en mycket bra idé och jag tror säkert många kan lära sig mycket av din guide.

Anledningen till att jag ifrågasätter om den är nödvändlig är att jag flera gånger använt mig av http://www.apachefriends.org/en/xampp.html vilket har fungerat mycket bra! Då försvinner behovet av din guide ganska rejält...

*EDIT*
Jag tycker det är ett jättebra iniativ och välkomnar att du skriver guider (som dessutom verkar vara mycket välskriven!). Missförstå mig inte, använd istället min kritik för att göra din guidé ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för din kritik - men jag förstår inte hur den är konstruktiv eller vad du tycker att jag ska göra för att göra artikeln bättre. Har du konkreta förslag som inte krockar med min "nisch"* ?

* Den är på svenska
* Den lär personen vad servern faktiskt består av och hur delar kopplas ihop (för att kunna expandera med nya artiklar i samma tema)
* Den använder windows xp (eftersom det är det är ett av de mest potentiella os som en person har som vill börja koda för webben)

XAMPP är ju ett sådant paket som vad jag förstår är "installera det här.. klick klick klick, du är klar". Det är ju som sagt inte syftet med min artikel. Jag hade gärna kunnat ha en sådan, jag kanske också skriver en sådan sen som heter "Installera webbserver på fem minuter". Men en sådan artikel har ju en helt annan typ av innehåll och skulle därför också ha en annan målgrupp.

Min artikel skulle inte bli bättre om den vore så - utan jag skulle snarare bredda mitt utbud med en sådan artikel. Men den vore tråkig att skriva, så jag har inga planer på att göra en sådan.

Sen som sagt - artikeln är på svenska och är anpassad för sådana som tycker att det är lite drygt att följa artiklar på engelska, samtidigt som man faktiskt vill lära sig något, och inte bara få allt gjort utan att förstå något om vad som faktiskt hänt. Det är lite grann att min artikel är "köp en bil från skroten, renovera den och få den att fungera" och inte "köp en ny bil".

Kanske borde artikeln förklara det från början, det vore nog en bra grej.

"Din målgrupp bör inte sätta upp en webbserver mot internet" - Vilket artikeln också klargör innan konfigurationen påbörjas.

Permalänk
Medlem

nej inget konkret just nu, mer än att jag är tveksam till din målgrupp. Finns den överhuvudtaget? Tillräckligt avancerad för att kunna göra den smärtsamma installationen men inte tillräckligt avancerade för att sätta upp miljön "på riktigt".

Skummade dina andra guider också och tycker att de är bra och välskrivna.

Xampp gör allt det som din artikel gör, det är bara det att det görs med (i linux två musklick i windows antagligen samma). Sedan är det fritt fram att ändra i konfigfilerna i den utsträckning man vill.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit artikeln på så sätt som jag själv hade velat ha den när jag installerade en webbserver första gången för 4-5 år sedan. Vilka som föredrar min lösning framför en automatiserad vet jag inte riktigt, men nog finns det garanterat folk som vill ha en svensk artikel som installerar på en xp-burk.

Om det däremot hos läsarna vore bättre med en automatiserad modell som installerar allt, och att guider sedan berättar hur man administrerar dessa lösningar - det vet jag inte. Det är svårt att veta vad som vore mest uppskattat.

Det är mycket möjligt att den modellen skulle ha en större målgrupp (jag tror jag är inne på det spåret för den delen). Men det finns garanterat folk som föredrar min modell - för precis en sån här artikel hade jag dödat för att få när jag för några år sedan satt i två dagar för att få alla inställningar som jag ville ha dem.

Jag hoppas målgruppen iaf är stor nog att ett par personer använder artikeln varje år i alla fall. Då är jag jättenöjd. Om ingen skulle använda den så känns det väl lite som ett misslyckande kanske, men precis som med mina andra artiklar så är det skoj att skriva - jag bygger ut min artikelsamling vilket är positivt av många anledningar - samt att jag befäster mina kunskaper bättre. Jag hade aldrig tyckt att det vore roligt att skriva en XAMPP-artikel - även om det hade gått fort.

Men vi får se... Det ska bli skoj att höra när någon eventuellt har använt guiden...

Skönt att höra att du tycker grejerna är välskrivna iaf.

Men vi kan väl lämna denna diskussion tror jag. Vi förstår varandra och delar nog åsikt och resten är bara spekulationer. Tack för att du bryr dig!

Fler som har något att säga?

Permalänk
Medlem

Såg Vem bestämmer över webben?, och såg att du påstod att w3schools skulle ha något med W3C att göra... det är fel.

Sedan tror jag du måste kontrollera om verkligen allt stämmer som du säger i blockelement/inline-element-sak-artikeln stämmer.

(Fast det har nog inte mycket att göra med Hur man installerar-artikeln.)

Permalänk
Medlem

Ska se över om jag har slarvat och skrivit fel mellan w3schools och w3c.

edit: aha.. hmm.. jag har för mig att jag har läst att w3 är inblandade i det där... Ska kolla vad jag har fått det ifrån och hur det egentligen ligger till.. Tack

Hmm, vad stämmer inte med block / inline? Vill inte göra denna tråden onödigt rörig, men PM:a gärna om något är tvivelaktigt eller fel. Det kan mycket väl finnas faktafel, sånt kan alltid smyga sig in pga misstolkningar etc. Det är en del av det fina med att skriva artiklar, om man har missförstått något så är det ofta någon som vill rätta till felet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är jobbigt att läsa när texten ligger till höger? Nu är väl det iof ingen sak du vill ändra på, eftersom det inte har med själva artikeln att göra, men tyckte jag kunde kommentera ändå eftersom det var det första och största jag tänkte på när jag kollade på artikeln.

Permalänk

Bra guide totoo, många andra som finns på webben är antingen för gammla eller helt enkelt dåligt skrivna

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

alltid nyttigt med initiativtagande och viljan
att dela med sig av kunskaper uppskattas.
bra innehåll.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

provade att följa guiden, men php funkar inge vidare för mig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Re: Re: Artikel: Hur man installerar apache, php och mysql

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
eller också använder man linux och installerar allt med

apt-get install apache2 php mysql

ärligt talat. Windows XP är inget serveroperativ och bör inte användas som det. Som testplattform kan man använda wamp men vad har man för nytta av att sätta upp win xp som server?

apt-get är ju inte direkt linux relaterat utan det är ett pakethanterare som finns i Debian, Ubuntu och några till. Andra distar använder andra pakethanterare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
provade att följa guiden, men php funkar inge vidare för mig

Hmm okej... Du har dubbelkollat att du har gjort allt rätt?

Jag kan tyvärr just nu inte ge någon direkt support, men om du kommer på vad som är fel, berätta gärna! Det kanske är något som jag har glömt nämna, eller som jag har varit otydlig med som måste förbättras.

En grej bara...
öppna httpd.conf, scrolla till botten. Du ser en sökväg bland de typ 10 sista raderna - det finns inte dubbla \ någonstans i den va?`allts c:\... bla bla \\ blabla - för om det är dubbla, ta bort det ena. Det blev så för mig... Mysko installationsfiler nämligen.

Permalänk
Medlem

En perfekt guide. Tack!

Jag behövde dock kopiera libmysql.dll från PHP-katalogen till c:\windows innan jag fick igång MySQL. Bara ett tips. (installerade php-5.2.3)

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

hmm.. undrar varför du var tvungen att göra så. Vad fick du för fel innan du gjorde det - och hur fick du reda på att det var precis så du skulle lösa det?

Tack för upplysningen iaf - och om jag hittar en bra förklaring till det så ska jag uppdatera artikeln med denna info.

Skoj att du gillade den

Permalänk

Jätte bra skreven guide, håller på att följa den men när jag ska starta apache på min windows server 2003 så kommer det upp en ruta där det står "The requested oparation has faild".

Hoppas någon räddar mig

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Hmm... Felsökning på webbservernivå är inte en stark sida för min del... Har du kollat att din apacheversion är anpassad för just ditt OS? Jag vet inte hur det är med olika windowsversioner och vad man har för processor etc. Dubbelkolla att servermjukvaran går ihop med ditt övriga system.

Permalänk

Tror jag fixade genom att inaktivera IIS och efter en omstart, så nu börjar jag på guiden igen

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Har försökt mig på denna artikel nu, eftersom jag vill testa mysql och php.
Php fungerar, står Det fungerar! och inte krumellurerna som man skulle skriva i index.php
Mysql har jag tagit dom extentions som du sa och har följt allt punkt o pricka.
Sedan har phpmyadmin.
Får felet med att den inte kan ladda mysql tillägget.
Har tagit bort ; från extension=php_mysql.dll och även lagt till extension_dir="C:\Program\PHP\ext"
Men den gnäller iallafall.
Värsta är ju att jag har följt din artikel punkt o pricka.

Så vad ska man hitta på?
Jag har testat att starta om apache servern också.
Kör Xp sp2 om det är någon nytta.

Edit:
Fick till det
Tog bort en \ som någon ovanför skrev att de var fel.
Sedan satte jag tillbaka ; framför php_mysql.dll och tog även bort extention_dir. Och nu fungerar allt ^^
Tackar för hjälpen, ska fixa till en redig sida nu

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Är det ett \ fel i artikeln?

Satte du tillbaka semikolonet framför php_mysql.dll? Isf - kolla så att du inte har två, för mysql fungerar inte i php om du inte laddar denna extension. Jag råkade få den raden med på två ställen, och där bara då det borde fungera om du inaktiverar den ena. Inledande semikolon = inaktiverad.

Jag har lite sömnbrist nu så jag kanske är ett pucko just nu.
Du kan gärna lägga upp din php.ini på nätet och pm:a mig url, det vore fint.