Skarva ihop olika stereohögtalare?

Permalänk
Medlem

Skarva ihop olika stereohögtalare?

Hej..
Jag har inte så mycket erfarenhet om ljudteknik, så jag vänder mig till er angående detta innan jag försöker mig på det :).

Jag hittade ett par lite äldre stereohögtalare på vinden, och jag undrar nu om jag kan på något sätt skarva ihop eller liknande med mina andra sterohögtalare som är kopplad till stereon?

Jag vill gärna veta vad det finns för risker, och vilket sätt som är bäst att använda och gärna hur jag går till väga med det, om det inte är något såpass lätt som att skarva :D..då vet jag ungefär hur jag gör

Aja tack på förhand
//BlasteR

Permalänk
Medlem

Hur tänker du dig "skarva ihop"?
Koppla så att du har två par?
Sätta i flera element i ett par av dem?

Permalänk
Medlem

Ja jag hade tänkt mig två par..
Blir det bättre eller kommer det bli sämre ljud?
Jag har en Philips M777 stereo tror jag...

Fler element vet jag inte vad du menar med?

Permalänk
Medlem

När man paralellkopplar två högtalare per kanal så blir det sällan bättre ljud.
För det första belastar kan det bli så att du belastar förstärkaren med farligt låga impedanser, vilket kan göra att förstärkaren klipper och möjligen förstör dina högtalare. <- eventuellt scenario.
Ljudkvaliteten lär inte vara lika bra i dina nuvarande högtalare om du trycker dit fler, snarare tvärtom, det blir antagligen mycket sämre.

Säg att du har 1 st 4 ohms-högtalare på en kanal.
Om du trycker dit en st 4 ohms-högtalare till
så blir belastningen enkelt räknat:
(1/4)+(1/4) = 1 / svar vilket blir 2 ohm vilket din förstärkare inte lär tycka om särskilt mycket, iallafall inte någon längre tid.
Man kan inte riktigt räkna ut impedansen på detta sätt, då den varierar i en högtalare men det ger en fingervisning var impedansen hamnar ungefär..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är inte rekomenderat ur någon synpunkt att köra med fler än två fullregister högtalare.

Permalänk
Medlem

Okej, skulle någon kunna länka till produkter som ger ett enormt bra ljudsystem?
Jag kan inte mycket själv så om nu skulle kunna länka till allt som behövs? Hade tänkt införskaffa det nämligen

Permalänk
Medlem

jag vet inte din budget men detta är en bra början som du säkert blir nöjd över

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2883

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318951

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

okej, ska jag typ koppla ihop dem med stereon jag har?
Kan man koppla in baslådor in i receivern? Jag har nämligen tänkt köpa en.. har ni ngt tips på en stark baslåda?

Permalänk
Hedersmedlem

För att komma med några vettiga rekommendationer skulle det underlätta om du berättade vad anläggningen ska användas till (hårdrock/klassiskt/film?) och vilken budget du har.

Permalänk
Medlem

Här har du produkter som ger enormt bra ljudsystem

http://www.hifiklubben.com/

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Permalänk

kolla vad du har för impedans på högtalarna.
en parallellkoppling med 2 8Ohms högtalare slutar med 4 Ohm
4 Ohm är ovanligt i hifi, däremot standard i bil
en seriekoppling ger dej 16 Ohm, vilket är mer rimligt, blir dock tyngre för förstärkaren.
bara att prova inget går sönder om du bara testar!
om förstärkaren orkar märker du, låter det sämre än innan orklar den helt enkelt inte!
lycka till

Visa signatur

emm..

Permalänk

Haha vad fan är det med folk egentligen? Trådskaparen frågar om eventuella risker med att koppla in flera högtalare till samma förstärkare och tråden urartar i någon slags köprådstråd med länkar till diverse elektronikaffärer. Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Haha vad fan är det med folk egentligen? Trådskaparen frågar om eventuella risker med att koppla in flera högtalare till samma förstärkare och tråden urartar i någon slags köprådstråd med länkar till diverse elektronikaffärer. Jag fattar inte.

För att trådskaparen frågar efter ett ställe där han/hon kan köpa ett "enormt bra" ljudsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmmorrhoiD
kolla vad du har för impedans på högtalarna.
en parallellkoppling med 2 8Ohms högtalare slutar med 4 Ohm
4 Ohm är ovanligt i hifi, däremot standard i bil
en seriekoppling ger dej 16 Ohm, vilket är mer rimligt, blir dock tyngre för förstärkaren.
bara att prova inget går sönder om du bara testar!
om förstärkaren orkar märker du, låter det sämre än innan orklar den helt enkelt inte!
lycka till

Visst kan saker gå sönder. Går förstärkaren på knäna och det börjar låta för djävligt så kan man paja spolarna i högtalarelemtenten. En så risk finns ju iof oavsett.

Kan också tänka mig att förstärkaren bli varmare när den ska driva på ett sätt som den inte är bygg för.

Men så länge trådskaparen är lite uppmärksam på ljudet och värmet utvecklingen så är det nog ingen fara.

Ps: i normala fall bör man aldrig höja mer än 70% av vad som går. Det är då förstärkaren börjar gå på knäna. Ibland även tidigare än 70%.

Visa signatur

minhembio.com/darkages