Permalänk
Medlem

SLI-Monster, 18-22k?

Tjena,

Har kollat runt lite här och fått många idéer. Tänkte bara slänga ut en egen fråga.

Går det att få ett riktigt jävla supermonster för runt 20k, med dubbla 8800GTX i SLI?

Mina enda krav är att det ska vara två 8800GTX, om det får plats i ett NZXT HUSH så får det gärna vara det chassit, och sen kan ni få leka. Den får hamna runt 18-22k, med lite marginaler.

Detta alltså bara för burken, skärm och sådant har jag.

Till lite andra saker - Jag tackar inte nej till om den skulle kunna klockas. Har aldrig gjort det, men någon gång ska väl vara den första, och jag villiallafall lämna den dörren öppen.

Den ska helst ha ljudkort, dock angående det så skulle det vara trevligt med en firewire-ingång till moderkortet för att senare införskaffa ett extern firewire-ljudkort för musikinspelning och sådant.

Ja, ös på! I want a monster!

-2x 8800GTX

-NZXT HUSH?

-18-22k är nog max.

EDIT: Ja, just det ja! Ett bra tangentbord och en bra sladdmus får gärna följa med! Den ska användas till spel och kanske sedan inspelning, men tänk spel. Håller inte på med tillräckligt mycket redigering för att behöva superminnen, har slutat med Photoshop. Men 4Gb minnen kanske räcker till budgeten - och i mina ögon spelar storleken roll mest för att impa på polarna, så släng in det om budgeten räcker!

AMD eller Intel spelar ingen större roll. Jag frväntar mig väl en Intel eftersom det verkar vara det som dominerar just nu. Quad-processor får jag uppgradera till senare, just nu känns väl E6600 som en utmärkt kandidat!

Permalänk
Medlem

fy fan att man kan lägga så jävla mkt pengar på EN dator är för mig ett mustrium.

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

Det är bara en idé än så länge, vi får se.. Kommer iaf. ta den på avbetalning, så de där extra tusenlapparna är ingen större fara. tänkte mig först 10-15k typ, men då det här är absolut maxbudget vill jag kolla hur långt jag kan gå!

-Ja, det är nog fel på mig.

Permalänk
Medlem

Till att börja med ska du åtminstone ha en E6600 processor. Om du föredrar 4 kärnor så vänta till 22 juli ty då kan du få en Q6600 för någon hundralapp högre pris. Fast om du väntar så kan du få en E6850 för billig peng(2 kärnor dock)

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=789466&starttime=0&endt...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Till att börja med ska du åtminstone ha en E6600 processor. Om du föredrar 4 kärnor så vänta till 22 juli ty då kan du få en Q6600 för någon hundralapp högre pris. Fast om du väntar så kan du få en E6850 för billig peng(2 kärnor dock)

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=789466&starttime=0&endt...

Vilket dock i sin tur kräver ett dubbelt så dyrt moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Vilket dock i sin tur kräver ett dubbelt så dyrt moderkort

behövs det verkligen det? Syftar du på P35-moderkorten? De är ganska dyra fast men kan ju med uppdaterad bios köra de nya processorerna på de billiga P965 moderkorten. Dessutom är hans budget hög så även om moderkortet skulle kosta 2000kr så är det en vettig investering ur klockningsvinkel och all onödig /nödvändig lull lull man får på köpet

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Mmmm... Lull lull...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
behövs det verkligen det? Syftar du på P35-moderkorten? De är ganska dyra fast men kan ju med uppdaterad bios köra de nya processorerna på de billiga P965 moderkorten. Dessutom är hans budget hög så även om moderkortet skulle kosta 2000kr så är det en vettig investering ur klockningsvinkel och all onödig /nödvändig lull lull man får på köpet

Ja, men de moderkorten känns ändå en smula för dyra.
Om man tänker på den kommande prissänkningen så kan ju många tänka sig att köpa en Q6600 istället för en E6600 eftersom de förmodligen hamnar på ungefär samma prisnivå, men då äts 1000:- av prissänkningen upp på att man måste skaffa ett moderkort för en tusing mer för att kunna ha en fyrkärnig processor istället för en tvåkärnig.

Permalänk

Vad är det för skillnad på prestanda på en 2-kärning respektive en 4-kärning processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crrpt^pr0n
Vad är det för skillnad på prestanda på en 2-kärning respektive en 4-kärning processor?

Teoretiskt har du dubbla prestandan men jag tvivlar på att man kan använda den.
Man använder ju oftast inte mer än en process som använder så gått som hela cpukraften(spel).

Så med en 2kärnig kan man då ha igång tillexempel mediaspelare och liknande på ena kärnan och spela på andra utan att man förlorar nåt(teoretiskt).
Har man 4 kärnor kan man då köra flera krävande saker samtidigt men tvivlar på att man tex kör 3 spel på samma gång.

Flertrådade spel har ju iofs kommit och dom delar ju upp så att man använder flera kärnor till samma sak vilket gör att man använder processorn effektivare.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crrpt^pr0n

Det beror helt enkelt på om programmet du kör stödjer flera kärnor. Det är inte alla program som gör det, d vs i vissa program får du en rejäl presanda ökning, i andra blir det ingen skillnad. (såvit jag har förståt det)

Till trådskaparen: Jag tror att det här var nånting i stil med det du tänkte dig?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Kan vara värt att läsa igenom det där. Angående klockning så kan du inte klocka den där. Vill du absolut göra det så är det nog lämpligt att tänka om lite

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja, men de moderkorten känns ändå en smula för dyra.
Om man tänker på den kommande prissänkningen så kan ju många tänka sig att köpa en Q6600 istället för en E6600 eftersom de förmodligen hamnar på ungefär samma prisnivå, men då äts 1000:- av prissänkningen upp på att man måste skaffa ett moderkort för en tusing mer för att kunna ha en fyrkärnig processor istället för en tvåkärnig.

Nu svamlar du,till och med mitt sopiga asrockmoderkort har ju stöd för quad och det var med orginalbioset till och med,just det kortet kostar bara 550 spänn också:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hisoka-x
Det beror helt enkelt på om programmet du kör stödjer flera kärnor. Det är inte alla program som gör det, d vs i vissa program får du en rejäl presanda ökning, i andra blir det ingen skillnad. (såvit jag har förståt det)

Till trådskaparen: Jag tror att det här var nånting i stil med det du tänkte dig?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Kan vara värt att läsa igenom det där. Angående klockning så kan du inte klocka den där. Vill du absolut göra det så är det nog lämpligt att tänka om lite

Tack som fan! Och som motfråga, kan man byta ut det där rymdchassit mot ett NZXT HUSH? Jag jämförde storleken på dom och det ser så ut, men tänkte att ni kunde ta och ge mig ett okej. Isåfall blir det den här, tack för länken!

EDIT: Sorry, läste igenom den andra tråden och såg att NZXT HUSH fanns med där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nu svamlar du,till och med mitt sopiga asrockmoderkort har ju stöd för quad och det var med orginalbioset till och med,just det kortet kostar bara 550 spänn också:-)

Ja, men hur många köper skräpkort bara för att få plats med en fyrkärnig processor?
Jag vill personligen gärna köpa en Q6600 efter prissänkningen, men jag tänker inte offra prestanda på moderkortet bara för att få plats med den processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men hur många köper skräpkort bara för att få plats med en fyrkärnig processor?
Jag vill personligen gärna köpa en Q6600 efter prissänkningen, men jag tänker inte offra prestanda på moderkortet bara för att få plats med den processorn.

Köp Gigabyte DS3 för ~1k, uppdatera bios med 2 knapptryckningar (Om det behövs) släng i en Q6600. Dansa polka, skratta och va glad!

Permalänk
Medlem

Ett bra moderkort om du väljer att INTE köra SLI:
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=199467

QX6700 eller X6800, pris okänt än då det är bud som gäller:
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=200232