HTPC - Några frågor innan beställningen!! Hjälp!

Permalänk
Medlem

HTPC - Några frågor innan beställningen!! Hjälp!

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=477524...

* AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
* CNet Wireless-G USB Dongle 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2
* Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's
* NEC DVD-brännare AD-7170S Silver OEM SATA
* TerraTec Cinergy HT PCI (DVB-T/analog), PCI

Jag har lite frågor innan jag trycker på "Köp".

1. Minnena är bra har jag hört. Några synpunkter?

2. TV-Kortet har jag mest bekymmer med, vet inte riktigt hur jag ska göra där.
Vi har kabel tv: 1:an 2:an TV3, TV4 Kanal 5 etc etc och vi har inte analogt, så det innebär att jag har Digital marksändning? Korrekt? Är det DVB-T som gäller då?

3. Vad är det för problem med att alla DVD-brännare? Varför ska allt vara i svart? Jag har inga problem med att hitta en brännare, men problemet är att den är bara i svart. Så det resulterar i att jag tar en udda brännare, bara för att den är vit.

4. Något att säga till om USB:n ?

5. Andra synpunkter?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Om det är kabel tv ni har, dvs antennsladd direkt från väggen till TV'n, så kan du inte använda dig av dvb-t då det endast används till de fria marksända kanalerna och Boxers utbud.

Permalänk

Vad för mjukvara skall du köra som mediacenter? Inte Microsofts väl?

Permalänk
Avstängd

Skärp dig nu.
Mediacenter är riktigt bra och i en välkänd miljö.

theivan, du saknar inget ljudkort? För hdtv finns numera grafikkort som avlastar processorn vid hdtv- film. Är väl värt kostnaden! Bör även satsa på hdcp- kretsar tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chiz
Om det är kabel tv ni har, dvs antennsladd direkt från väggen till TV'n, så kan du inte använda dig av dvb-t då det endast används till de fria marksända kanalerna och Boxers utbud.

Yes du har rätt, jag använder en antennsladd från väggen till TV:n. Så min fråga blir då vilket Tv-kort ska jag använda då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vad för mjukvara skall du köra som mediacenter? Inte Microsofts väl?

Tänkte köra Vista Ultimate/Home Premium eftersom i det ingår Mediacenter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Skärp dig nu.

theivan, du saknar inget ljudkort? För hdtv finns numera grafikkort som avlastar processorn vid hdtv- film. Är väl värt kostnaden! Bör även satsa på hdcp- kretsar tycker jag.

Tänkte införskaffa ett 8400GS, som ska avlasta processorkraften. Ljudkortet har jag inte riktigt tänkt på, man kan väl använda tv:n till det sålänge?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Skärp dig nu.

Vad har du jämfört med?

Titta bara på fjärrkontrollen. Finns ju x-antal olika lösningar och MS tillhör inte topp tio.

Permalänk
Avstängd

jo det stämmer förstås. Jag fick med en bra fjärr till mitt htpc- chassi men jag använder den ändå inte. Kopplade in ett tangentbord/mus till min dator då musik/film- samlingen är för stor för att kunna navigera runt på ett behagligt vis. Men just själva Windowsmiljön är bra.