Spel och 24/7 dator, 5000-7000kr upgradering
Nu är det så att jag har fått lite problem med en del grejer i min nuvarande dator och är trött på allt krångel så tänkte göra
en liten upgradering med en budget på 5000-7000kr ungefär. Datorn kommer att vara inriktad på att spelas med och klara av att
stå på 24/7 så det ska helst vara stabila grejer. Kom gärna med förslag om det är något ni tycker kan bytas till något annat
eller så.
System ser ni nedan i sig., de delar jag tänker behålla är Nätagg, 2 SATA & 1 IDE hårddiskar, grafikkortet, dvd brännare/läsare och
ljudkortet. Har även en Raptor 150GB som ligger och väntar här hemma.
Det jag då ska köpa nytt är chassi, moderkort, processor, minne och diverse kylning/ljuddämpning.
Det är bäst om jag kan beställa allt ifrån ett ställe. De grejer jag har valt har jag tagit från datorbutiken.
Chassit jag tänkt mig är
Aerocool Extreme Engine 3T
Jag har läst en del recensioner av det och jag gillar den då man verkar få en bra kylning som är relativt tyst. Plats med en hel del
hårddiskar och inbyggd fläktkontroller. Jag kommer även inhandla en 120mm fläkt till bak. Antingen en Nexus eller en Noctuna,
men lutar mest på en Nexus just nu. Även ett sådant där Nexus vibrationskit (cirkus 200kr) hade jag tänkt skaffa, men känns inte så prisvärt
och var mest ute efter ljuddämpning till hårddiskarna (Raptor kommer väl låta mest).
Jag har en fråga dock, jag har läst att en del har haft "problem" med detta chassit där nätagg. tvingats monteras upp och ner.
Jag har ju "föregångaren" till detta chassit och hade inga problem att montera nätagget. i detta, det borde väl vara lika i
detta chassi också?
Moderkortet har jag ett par olika jag är fundersam över är (har kollat upp dem från motherboards.org)
Gigabyte GA-965p-DS3
Den saknar SLI och Firewire. SLI kanske jag aldrig kommer att använda, men firewire kan komma till nytta fast USB kanske räcker.
Fördelen är att det är mycket "bang for the buck" om man ska tro recensionen från motherboards.org.
Asus P5W DH Deluxe i975X
En del dyrare än det föregående, men det har SLI, firewire, Wi-Fi. Är det värt att betala cirkus 500 kr mer för detta?
ECS Elitegroup NF650iSLIT
Ett till billigt moderkort. Vet inte så mycket just om detta, men har läst en del bra grejer om ECS.
Värt att nämnas då är att jag är ingen klockings fanatiker, men kommer nog antagligen syssla lite grann med klocking men det
är inte så viktigt. Föredrar att köra oklockat så att garantin fortfarande gäller.
Processorn är väl det enda jag känner mig rätt säker på. Här har jag valt
Intel Core 2 Duo E6600
Jag har läst att de ska vara mycket klockvänliga och att det kanske vore att rekomendera att köpa E6320 för cirkus 500kr mindre
,men jag tycker det är värt att betala 500kr mer då jag inte är ett "fan" av klocking som sagt. Men det kanske inte är så illa
när det gäller dessa processorer?
Minnen, här är det rörigt. Jag har ju som val att köpa 3 olika hastigheter (PC2-4200,PC2-5300 och PC2-6400) men vet inte
om det är någon direkt skillnad om man inte ska överklocka? Sen så funderar jag också på om jag ska köpa 2GB eller 4GB. För jag
hade tänkt göra en partion och isntallera Vista eventuellt (och upgradera helt någon vacker dag) så då skulle väl 4GB i ram
komma väl till hands. Men det är blir ju en del dyrare då.
Jao, det var allt. Jag hoppas på lite svar nu
//Fredrik