Permalänk
Medlem

Hur ofta vabbar ni?

Har en son som är två nu.
Det är ta mig fan vab hela tiden. Typ varannan vecka.
Vi har haft semester + föräldradagar nu k 7 veckor över sommaren. Han var varit tillbaka på förskolan exakt en vecka. Boom, magsjuka.

Hur får man ihop livet med detta? Jag har ett krävande jobb - och det går spöken i mitt huvud att folk irriterar sig på att jag är borta så ofta. Känner mig inte trygg. Samtidigt blir det också ett sjukt stort inkomstbortfall vilket också är ångestdrivande.

Är det normal frekvens av vab? Ska man byta förskola? Tycker förskolan gör för lite för att minska smitta om jag ska va ärlig. Varje gång ja kommer dit är alla barn smutsiga och snoriga. Så fort dom är ens lite lösa i magen blir dom hemskickade. Jag tänker att det måste ju inte va magsjuka varje gång dom är lösa i magen.

Så fort förskolan hävdar magsjuka. Så ska man ta hem barnet, sen ska det vara symptomfritt i 2 dagar. Idag är det tisdag, så säg att han är symptomfri på torsdag, då är första dagen han kan komma till skolan måndag! Jag har alltså varit borta från jobbet typ hela veckan.

Vet inte vart jag vill med detta. Börjar bli uppgiven och känner att jag kommer få sparken snart 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vabbandet minskade kraftigt efter 5-årsåldern och upphörde helt vid 9-10 år när barnen klarade sig själva i 4-5 timmar.

Jag minns när vår son var 3-4 år och maximalt gick en hel vecka i sträck på förskolan under två terminer, ständigt sjuk med hosta och snuva. Efter en vecka kom nästa sjukdom... var galet när vi kollade på vabbandet för min fru det året. Lider med dig men det kommer att gå över!

Lasta inte förskolan för att sjukdom kommer så ofta. Barn är barn och hostar, nyser och snorar på varandra. Det skulle vara olagligt för förskolan att förhindra smitta, eftersom det skulle kräva burar utspridda utomhus för varje barn.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Det finns inget att göra förutom att möjligtvis byta jobb till en arbetsplats som förstår hur det är att vara småbarnsförälder. Jag har många gånger tänkt att nu måste det väl ändå vara lugnt med VAB ett tag men nej, det finns ingen naturlag som sätter en rimlig gräns. (Hos FK finns det en begränsning i antalet dagar föräldraförsäkringen täcker men den är väldigt hög, av en anledning.) Man får hjälpas åt, även andra anhöriga än föräldrarna kan hjälpa till med VAB. Det blir bättre med åren, förskoleåren är värst och just skolstart tycks vara garanterad VAB. Jag vabbar med fyraåringen imorgon och det är tredje dagen, vi får se om hon kommer kunna gå något denna vecka...

Permalänk
Geeks
Grundare

Jag har 3 barn och jag har liknande upplevelse som du men det är helt klart så att det är värst under förskoletiden. Dessutom blev jag sjuk själv hela tiden.

Vi hittade till slut en förskola som körde heldagar utomhus två dagar i veckan (mindre smitta) och sen tycker jag att det hjälpte när barnen slutade dela vattenglas på utegården…

Bara bita ihop, det går över!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Statistiken visar att det är mest VAB för tvååringar och sedan går det successivt nedåt, men det är all VAB i Sverige och inte ett specifikt barn. Sedan tas det ju inte ut lika mycket som något är hemma med föräldrar som är hemma ändå, folk som jobbar hemifrån när ungen ändå mest ligger och känner sig usel osv.

Skrivet av Gabe:

Lasta inte förskolan för att sjukdom kommer så ofta. Barn är barn och hostar, nyser och snorar på varandra. Det skulle vara olagligt för förskolan att förhindra smitta, eftersom det skulle kräva burar utspridda utomhus för varje barn.

Det gör de i och för sig, men det beror även en del på att immunsystemet inte har träffat på lika mycket än som äldre barn eller vuxna. Sedan är det klart att när man sedan stoppar ihop väldigt många ungar i samma låda så blir det som det blir.

Permalänk
Medlem

Bra reklam för att fortsätta vara barnfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZertezX:

Det finns inget att göra förutom att möjligtvis byta jobb till en arbetsplats som förstår hur det är att vara småbarnsförälder. Jag har många gånger tänkt att nu måste det väl ändå vara lugnt med VAB ett tag men nej, det finns ingen naturlag som sätter en rimlig gräns. (Hos FK finns det en begränsning i antalet dagar föräldraförsäkringen täcker men den är väldigt hög, av en anledning.) Man får hjälpas åt, även andra anhöriga än föräldrarna kan hjälpa till med VAB. Det blir bättre med åren, förskoleåren är värst och just skolstart tycks vara garanterad VAB. Jag vabbar med fyraåringen imorgon och det är tredje dagen, vi får se om hon kommer kunna gå något denna vecka...

Vi har tyvärr ingen släkt nära :/ det hade varit nice. Och min fru reser utomlands i jobbet, så hamnar det vab på dom dagarna (vilket sker rätt ofta) så är det kört för min del.

Man kanske på allvar ska tänka om karriären. Nu har vi hus och bil osv osv - men ibland blir man ju fan sugen på att sälja allt och typ skaffa ett aslungt jobb man kan göra med vänsterhanden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Din frustration tror jag att alla föräldrar som passerat just den fasen kan relatera till. Jag har själv 2 barn och när den ena blev frisk så blev den andra sjuk... Jag arbetar delvis som konsult mot externa kunder och deadlinen flyttas inte pga att mina barn är sjuka så en period fick jag först vabba på dagen och sedan åka in och jobba på natten.

Men! Som någon skrivit tidigare så blir det bättre! När barnen börjar skolan så minskar vabbandet, även om det fortfarande förekommer. Idag när barnen är äldre och inte kräver påpassning hela tiden så vabbar jag aldrig. Jag kan jobba hemifrån, sk vobba, vilket underlättar något enormt.

När det kommer till förskolan så är det förmodligen lika överallt, enda möjligheten är väl om du kan hitta någon med väldigt få barn... Annars kommer det alltid finnas barn med snorig näsa osv på förskolorna.

Håll ut!

Permalänk
Medlem

1. Dom får inte sparka dig för att du vabbar
2. Det blir bättre ju äldre barnen blir, det värsta är när barnen är 2-3 då ska allting testat och ätas på, det hånglas på dagis. Är ensamstånde med dottern och när hon var 2-3-4 så hade jag perioder där jag jobbade en vecka och sedan vabbade en vecka flera månader i rad

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur får man ihop livet med detta? Jag har ett krävande jobb - och det går spöken i mitt huvud att folk irriterar sig på att jag är borta så ofta. Känner mig inte trygg. Samtidigt blir det också ett sjukt stort inkomstbortfall vilket också är ångestdrivande.

Som flera skrivit, även detta passerar.

Bortsett från magsjukor då, så gjorde vi så att vi konsekvent tog varannan vab-dag, då hann man beta av jobb oxå i veckorna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vi har tyvärr ingen släkt nära :/ det hade varit nice. Och min fru reser utomlands i jobbet, så hamnar det vab på dom dagarna (vilket sker rätt ofta) så är det kört för min del.

Man kanske på allvar ska tänka om karriären. Nu har vi hus och bil osv osv - men ibland blir man ju fan sugen på att sälja allt och typ skaffa ett aslungt jobb man kan göra med vänsterhanden.

Äh, kämpa på om du trivs i övrigt på jobbet. Det går över och får du sparken för detta så har du bra förhandlingsläge för att få en rejäl påse pengar med dig på köpet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Ett tips. Det finns arbetsplatser som tillåter folk att jobba mer hemifrån. Ibland är det inte heller så noga exakt när arbetet utförs bara att det blir utfört och vilken kvalité det håller såklart.
Vilket innebär att om det är skittuft torsdag/fredag, så kan man minska ner arbetstiden de dagarna och göra det arbete man skulle göra då på helgen istället.

*edit*
Nackdelen är såklart risk för utbrändhet om man går till överdrift. Men det går lägga sig på en nivå som man själv önskar.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag späder på ångesten med lite sanning.
Det är inte spöken i huvet. Folk irriterar sig ju, självklart.
Men vi är Svenskar så ingen säger något.
Jag tror det är svårt att få sparken för att man vabbar mycket. Det ska till "personliga skäl" för det.
Vilket är möjligt om man har mycket egen sjukfrånvaro. Men vab är ju fridlyst i Sverige, underligt nog.
Personligen tycker jag att man ska kunna flytta på folk om de inte utför sitt jobb i tid oavsett egen sjukdom eller snorigt barn.

Enda tipset jag kan ge. Kom inte tillbaka till jobbet efter vab och gnäll om att du fått vabba till de som fått göra ditt jobb när du varit borta. Det är väl enda önskemålet jag har på vabbare generellt.

Lasta inte förskolan heller. Det finns ingen väg runt att barn är sjuka. Det hör ju till utvecklingen att skapa immunförsvar.
Snarare sämre för dem om det är för kliniskt så de inte får tillfället att bygga immunförsvaret.

Kanske ett karriärsbyte till något mindre krävande under vab åren vore bättre för ångesten?
Kan du utföra ditt jobb bra nog trots vab så finns inget problem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Mars-april var kämpiga för oss i år. Det var runt 50% vabb eller sjuk under de månaderna. Nästa sjukomgång lyckades vi pricka in på semestern så blev inte så långa dagar då

Är inne på tredje veckan efter semestern nu... så vabb sedan i måndags och jag är däckad i förskole-pest.

Två barn, två och fem år. Tur de är söta och charmiga så det inte känns helt hopplöst såna här dagar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Äh, kämpa på om du trivs i övrigt på jobbet. Det går över och får du sparken för detta så har du bra förhandlingsläge för att få en rejäl påse pengar med dig på köpet.

Hur skulle man ens bevisa att det är pga av detta som en arbetsgivare sparkar en anställd? Känns som man är rätt utsatt för som arbetstagare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah fy fan, vabbar i tid och otid här med. Värst tycker jag det är o lämpa över alla arbetsuppgifter som måste bli klara på mina kollegor för att jag är hemma.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett tips. Det finns arbetsplatser som tillåter folk att jobba mer hemifrån. Ibland är det inte heller så noga exakt när arbetet utförs bara att det blir utfört och vilken kvalité det håller såklart.
Vilket innebär att om det är skittuft torsdag/fredag, så kan man minska ner arbetstiden de dagarna och göra det arbete man skulle göra då på helgen istället.

Jag jobbar mycket hemifrån. Men med en tvååring och ensam förälder hemma är det helt omöjligt att ”vobba” om han inte sover. Ja kan knappt gå på toa ens 🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har varierat väldigt mycket, första året i förskolan så säkert 25 arbetsdagar vardera det året och minskade efter det, förra året tog jag bara ut 2 dagar på hela året (4-åring).

Permalänk
Medlem

På mitt jobb så vobbar vi, typ jobba hemma med sjukt barn. Dom som vabbar är latmaskar och vill slippa jobba typ.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när det gick magsjuka på dagis och ungarna var hemma en vecka kom tillbaks och fick magsjuka igen efter någon dag, efter flera återkommande fall under någon månad så fick dom stänga dagis en tid och sanera allt.

Permalänk
Medlem

Sen min dotter började förskolan så gick hon totalt 6 veckor första 7 månaderna, resten var sjukdom eller typ julledigt....
Hon började dock ganska sent,precis innan 3 år.
Efter det har vi snittat 2 veckor sjukdom per 8 veckor så 6 där,2 sjuk 😁 fyller 5 snart och snittet inkluderar 6 veckor sommarlov/3-4 veckor över Jul. Hon har varit tillbaka nu 4 dagar och blir förmodligen förkyld strax då näsan börjat rinna 🙂

Jag har lyckats kunna jobba delvis hemifrån och styrt och ställt det som behövts göras, förberett mycket pappersarbete etc.

Mina kollegor säger efter 8 blir det bättre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Herregud. När jag läser era storys så fattar jag inte alls hur ni får ihop allt.

Jag förstår att barn ska ha exponering - men jag tror egentligen inte det är nyttigt att dem har så hög exponering att det leder till en infektion. Har försökt läsa på om detta lite - men det är svårt att greppa vilken forskning som ligger bakom alla ”råd” från FHM tex - vissa påståenden känns ganska godtyckliga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sen min dotter började förskolan så gick hon totalt 6 veckor första 7 månaderna, resten var sjukdom eller typ julledigt....
Hon började dock ganska sent,precis innan 3 år.
Efter det har vi snittat 2 veckor sjukdom per 8 veckor så 6 där,2 sjuk 😁 fyller 5 snart och snittet inkluderar 6 veckor sommarlov/3-4 veckor över Jul. Hon har varit tillbaka nu 4 dagar och blir förmodligen förkyld strax då näsan börjat rinna 🙂

Jag har lyckats kunna jobba delvis hemifrån och styrt och ställt det som behövts göras, förberett mycket pappersarbete etc.

Mina kollegor säger efter 8 blir det bättre

Haha, en av mina bästa polare var sjukad eller vabbade 11 gånger på ett år, till sist ringde Försäkringskassan och undrade vad tusan han höll på med. Han förklarade att dottern börjat på dagis ett år tidigare, vilket var allt de behövde veta

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Herregud. När jag läser era storys så fattar jag inte alls hur ni får ihop allt.

Jag förstår att barn ska ha exponering - men jag tror egentligen inte det är nyttigt att dem har så hög exponering att det leder till en infektion. Har försökt läsa på om detta lite - men det är svårt att greppa vilken forskning som ligger bakom alla ”råd” från FHM tex - vissa påståenden känns ganska godtyckliga

Vi började som sagt sent på förskolan (covid barn dessutom) och min dotter var sjuk typ 4 gånger tills hon började förskolan vid 33 månader 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De blir bättre som många säger men jag lider med dig. Här i Norge har vi 10 dagar om året per förälder sen är det obetalt 😅.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Är lite skillnad på olika typer av jobb också. Om man tex är sjuksköterska och drar hem. Så får dom bara lösa med vikarie. Mitt jobb, så bunkras skiten bara upp tills jag kommer tillbaka i princip. Ingen som tar det om jag inte är borta sjukt länge.

Så nu när ja kommer tillbaka på måndag kommer jag behöva jobba ikapp allt 🙌

Inget man tänkte på innan man skaffade barn 🤣 - trodde inte det skulle va såhär ofta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt barn var sällan sjukt under förskoletiden. Kanske en vecka per termin i snitt. Vi fick tidigt in det här med att tvätta händer varje gång man varit på toaletten eller när man kom in från utomhus sen alltid innan mat.

Vi pratade om de små osynliga djuren, baciller, en hel del. Kanske lite väl men det fungerade. Enda nedsidan var att hon tvättade händerna så mycket att hon fick problem med exem och torra händer ett tag men det har lugnat sig nu när vi börjat köpa mildare tvålar.

Permalänk
Medlem

Lider med dig! Jag har numera en treåring och kan med den erfarenheten säga att det blir bättre, och relativt snart! Men det är fan tufft att försöka göra ett bra jobb som småbarnsförälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Mitt barn var sällan sjukt under förskoletiden. Kanske en vecka per termin i snitt. Vi fick tidigt in det här med att tvätta händer varje gång man varit på toaletten eller när man kom in från utomhus sen alltid innan mat.

Vi pratade om de små osynliga djuren, baciller, en hel del. Kanske lite väl men det fungerade. Enda nedsidan var att hon tvättade händerna så mycket att hon fick problem med exem och torra händer ett tag men det har lugnat sig nu när vi börjat köpa mildare tvålar.

Vi är rätt noga hemma. Men vet inte va dom gör på förskolan. Ofta när jag hämtat så är han så smutsig och har matfläckar över kläderna och ansiktet. Trots att han har flera ombyten där. Bli oftast att vi badar varje kväll hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska man vara ärlig så är ju inget av detta naturligt eller nyttigt med hur vi lever idag.
Att kasta in ett helt lass barn att springa runt och kladda på varandra hela dagarna är ju knappast optimalt.
Medans båda föräldrarna jobbar. Det är galet om man tänker på hur utvecklingen gått på några decennier.

Visa signatur