Köpråd: 20"-22" Wide -ca 3000 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd: 20"-22" Wide -ca 3000 kr

Är i behov av en ny skärm, vill gärna ha en widescreen skärm i storlek 20"-22" med bra kontrast och låg responstid. Använder datorn mest till spel och film.

Har kikat lite på en Samsung 226BW

Den ligger på 2ms, bildkontrasten är 800:1/3000:1 (dynamisk), vad betyder det? Har hört att det inte är "äkta kontrast" men märker man egentligen någon skillnad?

Har också tittat på LG Electronics L226WTQ-WF

Den ligger också den på 2ms, och kontrasten är 3000:1, den hade däremot inte lika fin design:P och priset va lite högre.

Har nu också fått syn på HP W2207, som jag tycker verkar mycket intressant.

Den har visserligen responstid på 5ms, vilket är mer än dom andra, men har inte hört något om ghosting eller backlight bleeding problem. Dessutom slipper den ju adnra problem som skärmar med responstid på 2ms får genom overdrive tekniken, och hur stor skillnad märker man egentligen mellan 2ms och 5 ms? Kontrasten låg på 1000:1, men tack vare BrightView-tekniken så såg bilden ut att bli otroligt fin, såg jämförelse bilder mellan HP W2207 och Samsung 226BW, och HP skärmen gav defenitivt både finare färger och skarpare bilder.

Har ni något annat förslag så tipsa mig gärna.

Tack på förhand-

Permalänk

Tror inte du hittar en 20"/22" widescreen för 300kr.. du måste ha menat 3000kr?

Permalänk

Rekommenderar antingen Samsung 206BW, som jag själv har eller om du vill ha 22 tummare blir det 226BW.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Rekommenderar antingen Samsung 206BW, som jag själv har eller om du vill ha 22 tummare blir det 226BW.

Jo har tittat lite på 206BW, men de e den dynamiska kontrasten jag oroar mig över. Men det kanske inte märks? Och 226BW var vad jag kunde se ganska dyr, ca 3500kr om jag inte minns fel?

Permalänk

Ja, det stämmer. Bry dig inte om att dem skriver dynamisk kontrast, försäljningsknep. Allstå det är inget fel på den, skärpan på denna skärm är underbar och även kontrastet, för att vara TN då vill säga. Egentlig kontrast tror jag ligger på 800. Jag kan nästan garantera att du blir nöjd med någon av de två skärmarna.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Ja, det stämmer. Bry dig inte om att dem skriver dynamisk kontrast, försäljningsknep. Allstå det är inget fel på den, skärpan på denna skärm är underbar och även kontrastet, för att vara TN då vill säga. Egentlig kontrast tror jag ligger på 800. Jag kan nästan garantera att du blir nöjd med någon av de två skärmarna.

Har nu sett bilder på både HP skärmen och Samsung skärmen i bruk.

HP W2207
http://img503.imageshack.us/my.php?image=vergleichbildw2207xe...

Samsung 226BW
http://img242.imageshack.us/my.php?image=vergleichbild226bwco...

Tycker själv att HP skärmen ser bäst ut, förstås en smaksak, men det är ju mkt tack vare att den är glossy, och det kan ju göra att jag och rummet reflekteras i skärmen.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på denna?
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL226...

Se bara till at det blir senaste FW (1.14) för att slippa ghosting.
Den FW skall finnas på skärmar med serie nr. som börjar på 704 och senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Har du tittat på denna?

Se bara till at det blir senaste FW (1.14) för att slippa ghosting.
Den FW skall finnas på skärmar med serie nr. som börjar på 704 och senare.

Jo har skikat på den lite grann, men har hört att skärmar med responstid på 2ms ofta får problem pågrund av overdrive tekniken. Svarta föremål som rör sig över vita bakgrunder får ofta en "svans" och samma med vita föremål på svart bakgrund.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP w20 tycker den fungerar bra. Dock så får man väl ställa in den lite för att få kontrasten och allting bra. Grundinställningarna var inte bra alls xD. Förövrigt så är det inga fel på den vad jag upptäckt.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Står nog nu mest mellan Samsung 226BW och HP W2207
Tycker att färgerna och skärpan ser bättre ut på HP skärmen, men samsung skärmen har låg responstid på 2 ms (är däremot lite skeptisk till detta på grund utav overdrive tekniken dom kör med) men den kostar ca 500 kr mer.

Är det värt att betala 500kr extra för 2ms responstid, och med risk för problem med overdrive tekniken och halvbra färger?

Permalänk

Har en sådan här , funkar perfa!
Enda felet ja kan hitta är att man ser lite antydningar till "ljus" ? i nedre högra hörnet när en helsvart bild visas, men inget man tänker på.

Permalänk
Medlem

226bw är bra, när du får en felfri skärm. Många har fått byta några gånger tills de fått just en bra skärm, men då är den väldigt prisvärd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Har själv precis beställt en LG L226WTQ efter att ha läst på lite. Kan återkomma senare med omdöme när jag fått den, om du inte redan köpt en skärm då

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Har själv precis beställt en LG L226WTQ efter att ha läst på lite. Kan återkomma senare med omdöme när jag fått den, om du inte redan köpt en skärm då

De hade varit bra, har inte hört så mycket om den skärmen, tackar.

Permalänk
Medlem

Orkar du läsa en del så har du relativt mkt info i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Efter att ha läst hela så fastnade jag iaf för LG:n, skall beställa en lite senare i sommar.

Permalänk
Medlem

bra...

Hp w2207 är enligt mig en riktigt bra skärm, har en själv o är mycket nöjd, skarpa bilder med mycket fina färger... Fick som någon annan sa, justera ner kontrast samt ljud en del för att få den som jag ville ha den...

Den är dessutom höj o sänkbar, tiltbar samt att den har nåt så du kan vrida skärmen 90 grader om du tagit sådana kort med en kamera tex...

Snygg är den oxå...

Har testat den i spel oxå o märker inga tendenser till ghosting....

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Re: bra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas740
Hp w2207 är enligt mig en riktigt bra skärm, har en själv o är mycket nöjd, skarpa bilder med mycket fina färger... Fick som någon annan sa, justera ner kontrast samt ljud en del för att få den som jag ville ha den...

Den är dessutom höj o sänkbar, tiltbar samt att den har nåt så du kan vrida skärmen 90 grader om du tagit sådana kort med en kamera tex...

Snygg är den oxå...

Har testat den i spel oxå o märker inga tendenser till ghosting....

/Jonas

Ok, tack. Ja de lutar nog mest åt HP skärmen, mest med tanke på att skärmar på 2ms har pressats ner med overdrive teknik och ofta får ghosting problem vad jag kunde första.

Permalänk

Re: Re: bra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensu
Ok, tack. Ja de lutar nog mest åt HP skärmen, mest med tanke på att skärmar på 2ms har pressats ner med overdrive teknik och ofta får ghosting problem vad jag kunde första.

Om du tror att 206BW/226BW lider av ghosting är det helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem min HP W2207 idag och den är grym! Vet inte vad jag ska säga mer, visst, CS är ju knepigt att spela med 60 hz (eller 75 i lägre upplösning) eftersom det är fel på det spelet. Men vad jag kunde se så hängde skärmen med bra.
Färgerna är helt klart bra och inget fel på ljuset vad jag kan se.
Om du tvekar lite för att det är glossy så tycker jag du ska köpa den ändå! Jag själv var lite tveksam p.g.a. det innan men nu när jag sitter med den så ser jag inga reflektioner överhuvudtaget (t.o.m. bättre än min gamla CRT). + att det är snyggt att det blir som en "svart spegel" när man stänger av den (Sen är den ju snygg rent allmänt oxå)
Det är ju riktigt bra att den är höj och sänkbar (och att man kan "tilta" den (det heter väl pivot tror jag))!

Jag säger; köp HP:n! Du lär inte ångra dig! Slipper att "krångla" med serienummer, paneler och allt vad det är med dom andra...

Förresten, jag tvekade själv till LCD skärmar överhuvudtaget innan men som sagt, nu när den väl är här så är jag väldigt glad att jag köpte den Trodde verkligen inte den skulle vara såhär bra!

Beställde den för övrigt igår (vid 4 tiden på morgonen tror jag det var) från Dustin och fick den idag. Så dyrt var det inte heller, ~3300 med frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse_
Jag har fått hem min HP W2207 idag och den är grym! Vet inte vad jag ska säga mer, visst, CS är ju knepigt att spela med 60 hz (eller 75 i lägre upplösning) eftersom det är fel på det spelet. Men vad jag kunde se så hängde skärmen med bra.
Färgerna är helt klart bra och inget fel på ljuset vad jag kan se.
Om du tvekar lite för att det är glossy så tycker jag du ska köpa den ändå! Jag själv var lite tveksam p.g.a. det innan men nu när jag sitter med den så ser jag inga reflektioner överhuvudtaget (t.o.m. bättre än min gamla CRT). + att det är snyggt att det blir som en "svart spegel" när man stänger av den (Sen är den ju snygg rent allmänt oxå)
Det är ju riktigt bra att den är höj och sänkbar (och att man kan "tilta" den (det heter väl pivot tror jag))!

Jag säger; köp HP:n! Du lär inte ångra dig! Slipper att "krångla" med serienummer, paneler och allt vad det är med dom andra...

Förresten, jag tvekade själv till LCD skärmar överhuvudtaget innan men som sagt, nu när den väl är här så är jag väldigt glad att jag köpte den Trodde verkligen inte den skulle vara såhär bra!

Beställde den för övrigt igår (vid 4 tiden på morgonen tror jag det var) från Dustin och fick den idag. Så dyrt var det inte heller, ~3300 med frakt.

Låter strålande, gjorde mig ännu mer säker. Fast en sak undrar jag över, vrf gick det bara att spela CS med 60hz? Och vad menar du med att det är fel på det spelet?

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter strålande, gjorde mig ännu mer säker. Fast en sak undrar jag över, vrf gick det bara att spela CS med 60hz? Och vad menar du med att det är fel på det spelet?

Tack

60hz blir det ju för att skärmen "är så"? Max är ju 1680*1050 @ 60 hz, och kör man lägre (1280*1024 och neråt vad jag vet) så kan man ha 75 hz (= 75 fps med vsync på).
Och, CS är konstigt. Om man kör på 60hz/fps så känns det helt annorlunda jämfört med 100hz/fps (eller tja, mellan 85 och 100 så funkar det bra). Om man trycker på tangentbordet eller rör musen så är det en liten fördröjning tills det händer på skärmen. Enligt vissa "hardcore" gamers så ska det vara såhär på alla LCD (därför jag tvekade lite till köpet innan), alltså att LCD:n helt enkelt är slöare än CRT:n vilket den antagligen är, men dom är ju inte långt ifrån, enligt mig.

Andra spel är inte såhär, inte vad jag märkt nu i alla fall. Jag testade att köra lite BF2 i 1280*1024 @ 75 hz och jag kände inte alls att det var efter (som CS blev).
Det är alltså inte alls efter som CS (enligt mig då eftersom vissa "känner" skillnaden (och det förstår jag på ett sätt för att jag känner HELT KLART skillnad på 60 och 100 fps i CS (och jag känner även om vsync är på eller av) som vissa inte alls kan känna)).
CS blev helt konstigt (är efter och konstiga små hack) i samma upplösning, hz och fps som BF2. (CS blev ju konstigt i alla upplösningar och hz så man "måste" ju ha 100 hz i det)

Edit: Det är ju gamla CS jag pratar om, 1.6... CSS har jag ingen aning om men det borde ju funka bättre (alltså riktigt bra, som BF2 gör)...

Och ja, som sagt, nu när jag testat att spela lite BF2, och det funkade ju bra, så säger jag det igen; köp skärmen! Den är verkligen hur bra som helst Det enda jag inte är säker på är färgerna eftersom jag inte vet hur det verkligen ska vara så kan jag inte säga nåt direkt om det. Förutom att jag tycker det ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

60hz blir det ju för att skärmen "är så"? Max är ju 1680*1050 @ 60 hz, och kör man lägre (1280*1024 och neråt vad jag vet) så kan man ha 75 hz (= 75 fps med vsync på).
Och, CS är konstigt. Om man kör på 60hz/fps så känns det helt annorlunda jämfört med 100hz/fps (eller tja, mellan 85 och 100 så funkar det bra). Om man trycker på tangentbordet eller rör musen så är det en liten fördröjning tills det händer på skärmen. Enligt vissa "hardcore" gamers så ska det vara såhär på alla LCD (därför jag tvekade lite till köpet innan), alltså att LCD:n helt enkelt är slöare än CRT:n vilket den antagligen är, men dom är ju inte långt ifrån, enligt mig.

Andra spel är inte såhär, inte vad jag märkt nu i alla fall. Jag testade att köra lite BF2 i 1280*1024 @ 75 hz och jag kände inte alls att det var efter (som CS blev).
Det är alltså inte alls efter som CS (enligt mig då eftersom vissa "känner" skillnaden (och det förstår jag på ett sätt för att jag känner HELT KLART skillnad på 60 och 100 fps i CS (och jag känner även om vsync är på eller av) som vissa inte alls kan känna)).
CS blev helt konstigt (är efter och konstiga små hack) i samma upplösning, hz och fps som BF2. (CS blev ju konstigt i alla upplösningar och hz så man "måste" ju ha 100 hz i det)

Edit: Det är ju gamla CS jag pratar om, 1.6... CSS har jag ingen aning om men det borde ju funka bättre (alltså riktigt bra, som BF2 gör)...

Och ja, som sagt, nu när jag testat att spela lite BF2, och det funkade ju bra, så säger jag det igen; köp skärmen! Den är verkligen hur bra som helst Det enda jag inte är säker på är färgerna eftersom jag inte vet hur det verkligen ska vara så kan jag inte säga nåt direkt om det. Förutom att jag tycker det ser bra ut!

Så om man har högsta upplösning så kan man bara ha 60hz? Är alla skärmar likadana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om man har högsta upplösning så kan man bara ha 60hz? Är alla skärmar likadana?

Ja, nästan säker på att det är 60hz max när vi snackar 1680*1050. Hur högt man kan ha 75 vet jag inte, men 1280*1024 funkar det ju i.

Men bli inte "rädd" nu, för det är inte som 60hz på en CRT (när man, jag, blir yr och får ont i huvudet efter bara någon minut)... Det kändes lite konstigt med muspekaren i windows innan bara men det är det enda, och det har jag redan vant mig vid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, nästan säker på att det är 60hz max när vi snackar 1680*1050. Hur högt man kan ha 75 vet jag inte, men 1280*1024 funkar det ju i.

Men bli inte "rädd" nu, för det är inte som 60hz på en CRT (när man, jag, blir yr och får ont i huvudet efter bara någon minut)... Det kändes lite konstigt med muspekaren i windows innan bara men det är det enda, och det har jag redan vant mig vid.

Konstigt hur? Som att det laggar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt hur? Som att det laggar?

Muspekaren menar du? I så fall; ja, den hackar... typ... Det är nåt men jag kan inte säga att det är det...

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk

Jag har precis skaffat en Samsung 226BW och hade turen med att få en med S-panel. Trots att jag har en senil låda så känner jag att den är riktigt bra och prisvärd.
Tveksamt om man verkligen ser ksillnad på 5 och 2 ms. Men 8 och 2ms gör en klar skillnad.
Att stirra sig blind på Mhz går ju det med. Samsung rekomenderar 1680X1050@60 Mhz. Visst är det andra siffror än med CRT. Men dom fungerar ju klart olika.

Hade jag inte fått tag i S-panelen så hade jag troligen valt LG skärmen. Med HP som sista alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Jag har precis skaffat en Samsung 226BW och hade turen med att få en med S-panel. Trots att jag har en senil låda så känner jag att den är riktigt bra och prisvärd.
Tveksamt om man verkligen ser ksillnad på 5 och 2 ms. Men 8 och 2ms gör en klar skillnad.
Att stirra sig blind på Mhz går ju det med. Samsung rekomenderar 1680X1050@60 Mhz. Visst är det andra siffror än med CRT. Men dom fungerar ju klart olika.

Hade jag inte fått tag i S-panelen så hade jag troligen valt LG skärmen. Med HP som sista alternativ.

De som lutar åt HP skärmen är färgerna, skärpan och att slippa allt strul med paneler och allt va de nu är.

Däremot så har ju både Samsung och LG skärmarna responstid på 2 ms, men de innebär ju också problem pågrund av overdrive tekniken vad jag har hört, och LG skärmen har jag hör har väldiga problem med ghosting, även de nya.

Permalänk

Jag fick min HP skärm igår och jag är hur nöjd som helst, förutom ett litet dammkorn på panelen långt nere i högra hörnet är allt kanon.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Medlem

Gahhhh! Nu är jag också sugen på en 22" WS. Jag som hade tänkt att spara till resa. Jag känner mig själv och kommer inte att släppa det här förrän det står en 22" på skrivbordet. Fan också!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix