Permalänk

Min bärbara Zepto "Zp:ar" sig...

Hej

Jag har nyss hämtat ut min första bärbara dator, det blev en Zepto 6625WD.
Det bör noteras att jag har noll koll på datorer och jag ber om ursäkt på förhand om mina frågor är "dumma".

Glad i hågen startade jag datorn (utan OS) och först testade jag DVD-läsaren som poppade ut när jag tryckte på knappen och satte varligt in
drivrutins-skivan i läsaren. Ngn minut senare ville jag ha ut samma skiva från läsaren och tryckte således på läsaren, dock hände ingenting. Jag testar att starta om datorn flera gånger och trycker på DVD-läsaren men dvdrom-bryggan kommer inte ut. Jag undrar således vad jag gör för fel?`Är felet mitt eller själva datorns?
Jag misstänkte till en början att jag la skivan alldeles för löst på bryggan, då inte är van vid bärbara datorer men tror i efterhand att det scenariot verkar mindre troligt. Dock ej säker.

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Du tryckte fast skivan hoppas jag? (där e sådan runda sak i mitten som hållet på skivan ska i...)
Och går inte detta... du kan inte trycka ut skivan direkt när dator får ström ibland (kanske oftast?). Men iaf testa att låta datorn starta och sen tryck. Går det inte...
Där sitter ofta ett hål på spelare... ta ett Gem och vik ut och tryck in där (när datorn är avstängd) så kommer cd-romen ploppa ut. Lycka till.

Permalänk

Danne_Jaha!
Du är KUNG! tack för din snabba respons! tricket med gemet hjälpte fint!
Jag hade precis som du misstänkte satt dit skiva för löst...

Återigen hundratusen tack Danne_Jaha!

Permalänk
Inaktiv

Lungt allt för att hjälpa till man gör ju inget annat om dagarna ändå :/ fan börjar bli beroende av forum :/...

Permalänk
Medlem

PanterKomax skriv gärna vad du tycker och tänker om din znote 6625. Har skjälv bestält en

Permalänk

HElgEe: Det är lite svårt för mig att ge ngn riktig recension eftersom jag inte är alltför insatt och detta är min första bärbara , så jag har inget att jämföra med förutom min stationära. Prestandan verkar helt ok, utan att för den delen testat några spel. Designen är även den helt OK. Det jag stör mig på är att tangentbordet är svårare att hantera än stationärt. Det handlar troligtvis om att vänja sig...

Ett problem jag vill passa på att fråga om i min befintliga tråd om 6625:an rör dvdläsaren.
Installationen av Vista via dvd-skiva gick helt problemfritt. Efter installationen och efterföljande windows update testar jag att stoppa in den medföljande skivan med drivers för ljudkort, grafikkort, chipset (jag hittar ingen driver för dvd-läsaren när jag kontrollerar skivan på min stationära). Dock hittar jag inte dvd-enheten på "dator" ("den här datorn"). Jag letar vidare i enhetshanteraren men hittar bara den virtuella dvd-enheten (daemon).
Jag går in på samsungs hemsida för att leta upp en driver till dvd-läsaren. Jag hittar ingen drivrutin för min läsare som enligt min datorspecifikation heter: SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W.

Hur skall jag göra för hitta/installera min dvd-läsare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanterKomax
HElgEe: Det är lite svårt för mig att ge ngn riktig recension eftersom jag inte är alltför insatt och detta är min första bärbara , så jag har inget att jämföra med förutom min stationära. Prestandan verkar helt ok, utan att för den delen testat några spel. Designen är även den helt OK. Det jag stör mig på är att tangentbordet är svårare att hantera än stationärt. Det handlar troligtvis om att vänja sig...

Ett problem jag vill passa på att fråga om i min befintliga tråd om 6625:an rör dvdläsaren.
Installationen av Vista via dvd-skiva gick helt problemfritt. Efter installationen och efterföljande windows update testar jag att stoppa in den medföljande skivan med drivers för ljudkort, grafikkort, chipset (jag hittar ingen driver för dvd-läsaren när jag kontrollerar skivan på min stationära). Dock hittar jag inte dvd-enheten på "dator" ("den här datorn"). Jag letar vidare i enhetshanteraren men hittar bara den virtuella dvd-enheten (daemon).
Jag går in på samsungs hemsida för att leta upp en driver till dvd-läsaren. Jag hittar ingen drivrutin för min läsare som enligt min datorspecifikation heter: SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W.

Hur skall jag göra för hitta/installera min dvd-läsare?

Brännaren heter väl egentligen bara "SAMSUNG DVD-RW DL"
; Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W. säger bara vilka zeptomodeller den passar till.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Jo det stämmer nog alldeles utmärkt men jag ändå inte hittat passande drivers till min dvd-läsare på samsungs hemsida med sökning på modellbeteckning"SAMSUNG DVD-RW D". Jag tycker verkar konstigt att zepto inte skickar med ordentligt med drivrutiner så datorn kan fungera som den skall.

Permalänk

Hm ska det verkligen behövas drivrutiner till DVD:n

Har också en Zepto (6615WD) och jag behövde inga sådana.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Kollade i bioset och där hittar jag min dvd-läsare i bootordningen. Innebär detta att det inte är fel på hårdvaran? Jag hittar fortfarande inte dvd-läsaren enhetshanteraren eller i diskhanteraren. I bioset står det dvd-läsaren har modellbeteckning: Tsstcorp SN-S082h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanterKomax
Kollade i bioset och där hittar jag min dvd-läsare i bootordningen. Innebär detta att det inte är fel på hårdvaran? Jag hittar fortfarande inte dvd-läsaren enhetshanteraren eller i diskhanteraren. I bioset står det dvd-läsaren har modellbeteckning: Tsstcorp SN-S082h

hittar du den i bios, samt har lyckats installera Vista på datorn skulle jag inte påstå att det är fel på hårdvaran, snarare mjukvaran (Vista).

har du testat installera något annat? t.ex. XP?
Linux kan bli lite problem då vissa delar i datorn fortfarande är ganska nya och därför inte stöds ännu, t.ex. ljudkortet och grafikkortet (man måste trixa lite manuellt).

Lägg in XP (rensa bort Vista helt), fungerar det så är det något fel på din Vista version. Om du köpt datorn med Vista får du ringa Zepto och upplysa dem om detta så du kan få en fungerande skiva/version.

Fungerar det däremot inte med XP, då fattar jag ingenting
Eftersom den fungerar att installera från, borde det inte vara några problem att få igång den inne i ett OS.

Permalänk

Hur tar man bort vista helt och hållet från datorn? Formatera? Hur går det till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanterKomax
Hur tar man bort vista helt och hållet från datorn? Formatera? Hur går det till?

stoppa i valfr operativsystems skiva och boota på den så bör du kunna ta bort partitionen vid installation, vista ska ej vara annerlunda än något annat operativ att ta bort

MVH
Johan

Permalänk

OK. då vet jag hur jag skall göra. Tack! Men för hur gör man om man vill ta bort vista helt och hållet utan att ersätta det med ngt annat OS, dvs så datorn blir i samma skick som innan jag installerade Vista?

Permalänk
Medlem

du tar bara bort det utan att installera ngt nytt?

btw, vista muppade med min lappis, förklara förloppet..

fick datorn, installerade vista. fungerade bra.
försökte sedan för xp skapa ännu en partion, men det ville den inte, gick helt enkelt inte skapa en ny, svarade inte när jag tryckte.
så blev jag nyfiken vad som händer ifall jag installerar xp på vista, och det var ju inge spännande, så in igen med vista, omformatera, sen tänkte jag installera xp först, för att se ifall det gick att skapa en partion till vista på det sättet..
men icke, efter jag formaterat med vista skivan hittade inte xp hdd'n^^
vad som egentligen löste problemet vet jag inte, tog ingen direkt åtgärd.. starta om datorn lite.. försökte installera firewire te hddn, men det behövdes inte, för uppenbarligen var det bara xp som inte hittade hdd'n vista formaterat.. allmänt wierd.. speciellt iom att det bara helt plötsligt fungerade.. raandom..

vene riktigt vrf jag drar upp det^^

men radera bara partionen vista ligger på? alt formatera om den..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Om jag förstått dig rätt så skall alltså gå in i diskhanteraren och formatera partionen med Vista(Jag har bara en partition) - Då blir datorn i samma skick som innan jag installerade Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanterKomax
Om jag förstått dig rätt så skall alltså gå in i diskhanteraren och formatera partionen med Vista(Jag har bara en partition) - Då blir datorn i samma skick som innan jag installerade Vista?

Tror inte det går att formatera den partition som Windows är installerat på.

Jag tror man kan formatera en partition i Windows installationen, men sedan avbryta installationen innan den är klar. Då blir det som när du fick den, men orsaken till att du vill ha den så förstår jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Har precis samma som ditt andra problem. Och startar jag om datorn med vista skivan i så kommer jag in i installationen precis som vanligt. Så är alltså inte hårdvaran. Mailade Zepto:

Tjena, fick min Znote 6625WD leverad i slutet på förra veckan. Allting funkar perfa utom just en liten detalj.

Installationen av windows Vista gick perfect via dvd-enheten, men väl inne i Windows så syns den inte till (dvdläsaren). Har kollat runt lite på internet och sett att de flesta kunnat lösa problemet genom en enkel filrmwareupdate. Det står på er hemsida att det är en samsung dvd-rw spelare, men inte exakt vilken modell. Och i ert filarkiv så har ni inga updates för någon Samsungspelare. Vore sjyste om ni kunde maila vilken modell det är jag fått bara.

Hej Marcus

Du är välkommen att testa uppdatera firmware på dvd´sn , men vanligtvis så byter vi ut den om den har det problemet

På undersidan av datorn finns en skruv till dvd´n det är bara att skruva ut den, lossa dvd´n och kontollera betäckningen, då jag inte kan se exakt versionsnummer

Med vänlig hälsning

Zepto Support

.

Har öppnat å fått reda på att jag har sn-s082. Har rotat runt inne på samsungs hemsida och tankat ner deras LiveUpdate. Den verkar dock inte göra ett piss.

Läste i en tråd nånannanstans om en kille som haft samma problem och han hade testat typ 4 st sonydrivers och tillslut fått den att fungera..

"Chad,
I have no clue what you are talking about. This was a fresh install to a
blank hard drive in a "system" that worked fine with XP, not an upgrade.
Hence there was no registry...yet. It turns out that Vista is really,
really picky as to the DVD you use to install it from. I ultimatly had to
go through no less than 4 known good drives before I found one (a new
Sony) that worked. I really think that is weird. It is like Vista
leaves out basic drivers for some rather standard DVD drives."

http://forums.techarena.in/showthread.php?t=642731

. Tycker det borta finnas nån standallone firmware men allt verkar vilja gå igenom den här "liveupdatenskiten" som inte gör ett piss.

Kan f.ö inte skicka in den till Zepto då jag drar utomlands på torsdag å blir borta i 10 månader. Tacksam för snabba svar på detta hyffsat långa (tackvare copypaste) inlägg =).

Permalänk
Medlem

Re: Min bärbara Zepto "Zp:ar" sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanterKomax
Hej

Jag har nyss hämtat ut min första bärbara dator, det blev en Zepto 6625WD.
Det bör noteras att jag har noll koll på datorer och jag ber om ursäkt på förhand om mina frågor är "dumma".

Glad i hågen startade jag datorn (utan OS) och först testade jag DVD-läsaren som poppade ut när jag tryckte på knappen och satte varligt in
drivrutins-skivan i läsaren. Ngn minut senare ville jag ha ut samma skiva från läsaren och tryckte således på läsaren, dock hände ingenting. Jag testar att starta om datorn flera gånger och trycker på DVD-läsaren men dvdrom-bryggan kommer inte ut. Jag undrar således vad jag gör för fel?`Är felet mitt eller själva datorns?
Jag misstänkte till en början att jag la skivan alldeles för löst på bryggan, då inte är van vid bärbara datorer men tror i efterhand att det scenariot verkar mindre troligt. Dock ej säker.

Tack på förhand för all hjälp!

Prova avinstallera daemon.

Visa signatur

.