Bara jag som har problem med smtp.bredband.net?

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med smtp.bredband.net?

Någon som vet om den varit nere länge? Upptäckte det just.

Permalänk
Medlem

Re: Bara jag som har problem med smtp.bredband.net?

Permalänk
Medlem

Där ser man. Kunde inte åtminstone öppnat port 25 för utgående trafik, tills de har fixat det.

Permalänk
Medlem

skandalöst gjort av BBB, särskillt med tanke på att dom blockerar port 25 då förväntar man sig ett mer seriöst agerande från isp:en i fråga, flera dagars ner tid är inte acceptabelt.

jävla tur man inte har BBB längre annars hade man ringt kundtjänst skällt ut dom, jävla skit företag.

Permalänk
Medlem

Ja det var lite tradigt med en hel helg utan att kunna skicka mail från lokala datorn. Fick gå in på min webmail istället. Men nu fungerar det bättre någonsin.

Inget ont utan något gott!

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
skandalöst gjort av BBB, särskillt med tanke på att dom blockerar port 25 då förväntar man sig ett mer seriöst agerande från isp:en i fråga, flera dagars ner tid är inte acceptabelt.

jävla tur man inte har BBB längre annars hade man ringt kundtjänst skällt ut dom, jävla skit företag.

Kundtjänsten har ju verkligen mycket med det hela att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Less
Kundtjänsten har ju verkligen mycket med det hela att göra.

Kundtjänsten representerar företaget, så det är klart att klagomål ska framföras dit, men att skälla ut dem är lite magstarkt och ger oftast en antihjälp-effekt istället.

De allra flesta kundtjänstfolk förstår att kunden är upprörd, men att gapa och skrika hjälper aldrig. Vill en kund framföra klagomål gör h*n bäst i att säga något i stil med "Jag förstår att det inte är ditt fel, men jag är jävligt förbannad för att det sköts dåligt". Det kan kännas väldigt personligt när man får en avhyvling av en kund. I vissa fall så är en personlig avhyvling naturligtvis berättigad, men oftast är ju kunden förbannad på företaget generellt.

I övrigt får jag instämma med att port 25 skulle öppnats, eller någon annan temporär lösning skulle dragit i gång. Ur teknikernas perspektiv kan det vara så att de uppskattade att lösningen skulle gå mycket snabbare än det gjorde.

Lite off topic: Kan man inte ha en SMTP på någon annan port än 25?

Permalänk

Fungerar fortfarande inte för mig, så just nu är det webmailen som gäller.... *morr*

Visa signatur

Antec 300, Corsair vx450 w, Asus P5Q-E, Intel C2D 8400 3,0 ghz, Corsair xms2 Twin 2048-6400, Geforce GT 240

Permalänk
Medlem

Enligt information jag fått så kommer smtp.bredband.net pekas mot mailrelay1.bredband.net. Fungerar inte smtp.bredband.net, så testa mailrelay1.bredband.net.

Permalänk
Medlem

riktig skandal.

har bett dem 3 ggr att öppna port 25 så man kan skicka mail iaf. men inte

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Jag har endel script som skickar mail automatiskt via smtp.bredband.net.
De fungerar inte. Inget av dem.
Ej heller de som har småföretagsabb. hos BBB.
Det är verkligen skandal!

Tvinga folk att använda deras mailserver och sen fungerar den inte?!
Vilket skämt.

På hemsidan kan man se på driftstatus att det fortfarande är problem.
Kul.

Permalänk
Medlem

Är det någon som får mailrelay1.bredband.net at funkar? Jag får inget svar när jag pingar.

Permalänk
Medlem

Att de inte öppnar port 25 är troligen en kostnadsfråga. All spam som då skickas från deras nät från smittade burkar kostar pengar eftersom bredbandsbolaget betalar för bandbredden de använder. Det kan kan också innebära tekniska problem i förlängningen. Det kan göra att bredbandsbolagets ip-ranges börjar blockeras av antispam-funktioner hos andra instanser tex.

Det är inte en så enkel fråga som det verkar.

Permalänk
Medlem

mailrelay1.bredband.net fungerar för mig men inte smtp.bredband.net.

De har olika ip-adresser och båda är inställda på att inte svara på ping.

Permalänk
Medlem

Så man kan inte kontrollera om de är uppe med hjälp av ping? Hur kollar man då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Så man kan inte kontrollera om de är uppe med hjälp av ping? Hur kollar man då?

Du ansluter till den och inleder samtalet med ett snällt Hej så ska den svara tillbaks till dig. Räcker egentligen att bara ansluta till den så ska den kläcka av sig lite.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Du ansluter till den och inleder samtalet med ett snällt Hej så ska den svara tillbaks till dig. Räcker egentligen att bara ansluta till den så ska den kläcka av sig lite.

telnet smtp.bredband.net?

Nu verkar den vara uppe för övrigt, det har den kanske varit ett tag.

Permalänk
Medlem

Ja, den har svarat med ett felmeddelande till mina system iaf.
mailrelay1.bredband.net fungerar dock fint och har gjort det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, den har svarat med ett felmeddelande till mina system iaf.
mailrelay1.bredband.net fungerar dock fint och har gjort det hela tiden.

Jaså, det funkar fint med smtp.bredband.net för mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

telnet smtp.bredband.net?

Jepp, om du ska hålla på manuellt.
Annars skriver du en enkel applikation som nyttjar en TCP socket och som kontrollerar att porten svarar med korrekt data.

Vill du ha någon färdig applikation för t.ex Windows så kan ServersAlive vara något. Vill du ha något för Linux eller BSD så kan Nagios vara något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Jepp, om du ska hålla på manuellt.
Annars skriver du en enkel applikation som nyttjar en TCP socket och som kontrollerar att porten svarar med korrekt data.

Vill du ha någon färdig applikation för t.ex Windows så kan ServersAlive vara något. Vill du ha något för Linux eller BSD så kan Nagios vara något.

Ja, du menar för att kontinuerligt kontrollera att mailservern är uppe? Det kanske jag fixar någon dag, nu är jag nöjd att den överhuvudtaget funkar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja, du menar för att kontinuerligt kontrollera att mailservern är uppe? Det kanske jag fixar någon dag, nu är jag nöjd att den överhuvudtaget funkar.

Jepp. Jag har några applikationer här hemma som kontrollerar externa+interna tjänster samt övervakar driftstatussidor och jag får ett e-postmeddelande om något avviker.

Förresten, jag glömde skriva till en sak i mitt förra inlägg:
Om du skall köra telnet exemplet så får du inte glömma att ange korrekt TCP port som du skall ansluta dig mot, 25 för SMTP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaså, det funkar fint med smtp.bredband.net för mig.

Ja, nu funkar säkert smtp.bredband.net men för mig fungerade det inte när det var som mest aktuellt. SMTP-servern svarade med ett felmeddelande. Jag bytte då till relay-servern och då fungerade det fint och den servern kör jag med i forsättningen.

Permalänk
Medlem

smtp.bredband.net är väl relayservern?

Permalänk
Medlem
Citat:

smtp.bredband.net är väl relayservern?

Mja, det beror väl på hur man ser på det.
Den ANDRA relayservern då: mailrelay1.bredband.net.