Permalänk
Medlem

Inte kunna sova på en hel natt.

Inatt hände något jävligt egendomligt. I alla fall för att vara mig. Jag har inte sovit en sekund, trots att jag försökt större delen av natten. De enda gånger detta ofrivilligt har hänt för mig är när jag har åkt tåg, och suttit så sjukt jävla obekvämt att jag helt enkelt inte kunnat somna. Alltså aldrig någonsin i en säng.

Okej att det kan vara svårt att somna ibland, och ibland kan jag ligga och vrida mig i runt två timmar innan jag somnar. Men aldrig en hel natt.

Jag vill sova, jag har planerat in en utgång ikväll, och vill således inte dö av trötthet klockan 10, så det är inte det som är fel. Jag är bara inte trött.

Eftersom att jag har semester nu, så har jag somnat runt 3-4:a snåret de senaste dagarna, och klivit upp runt 13-14, likaså imorse (alltså söndag). Har jag helt enkelt sovit för mycket, så min kropp inte behövde denna natts sömn? Går det ens?

Är det här något som händer folk ibland? Har ni någonsin varit med om det?

Permalänk
Medlem

Samma inatt för mig men berodde nog mest på fetförkylning

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Det här problemet har jag haft sen ungefär 1,5 år tillbaka. Jag kan ibland ligga i sängen hela natten utan att somna, ibland ligger jag där i 4 timmar och somnar sen men vaknar efter en stund. Jag har inte gått till nån doktor eller något, men jag kan ju säga att det är ett rent helvete eftersom jag har failat skolan totalt pga detta.

Permalänk
Medlem

brukar hjälpa om man springer 1-2 km sen baratar en asvarm dush o dricker te o käkar en massa godis o glor på tv tills man somnar

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem inatt. Jäkligt irriterande..
Sen snarkar ju den ena av mina döttrar också.. den minsta såklart.. och det STÖR.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara inflika att jag lyckades somna runt kl 10 på morgonen, efter att jag gått och köpt mig en öl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
brukar hjälpa om man springer 1-2 km sen baratar en asvarm dush o dricker te o käkar en massa godis o glor på tv tills man somnar

Träna just innan man går och lägger sig gör bara att man blir piggare. Godis höjer också dit blodsocker. Visserligen får du en dipp senare och kan kanske somna då.

Bästa är nog att inte se på tv eller sitta vid datorn just innan man går och läger sig utan att tex ta en lugn promenad 1 timme innan man lägger sig.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone

Hände mig igår natt!

Shit happens!;)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

brukar hända mej ibland.
brukar då försöka tänka så mycket som möjligt,på allt mellan himmel och jord och sen försöka leva mej in i det,tillslut blir jag så uttråkad och trött så att jag helt enkelt inte har nå annat val än att slummra till...voila.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har haft så varenda natt i snart 2 månader, kan inte somna förrän runt mellan 6 och 11 på morgonen/förmiddan, vette fan varför.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Har haft så varenda natt i snart 2 månader, kan inte somna förrän runt mellan 6 och 11 på morgonen/förmiddan, vette fan varför.

Var så igår för mig, iofs idag också... ska försöka sova nu

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Är väl rätt givet att en snabb ändring av dygnsrytm ofta är en orsak till sömnproblem.

Permalänk
Medlem

Var precis så här för mig igår >.<, kunde helt enkelt inte somna. La mig runt 1 och somnade vid 4 eller 5 =/. Just igår var det för att jag tänkte aldelles för mycket, tror att detta egentligen beror på hjärnaktiviteten. Så mitt råd, försök att inte tänka för mycket :P.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Nu har det varit så 2 dagar i rad. Har ställt om dygnsrytmen..
Somnar tidigt på morgonen, 9-10 for att sova till kanske 17-18. Ibland kanske jag sommnar en timme tidigare eller ngt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Stilnoct är din vän

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag råkar ut för det här emellanåt.
Det händer mig såpass sällan att jag vågar självmedicinera (dricka alkohol ), men det är irriterande som fan, man är kass i två dagar efter en natt med utebliven sömn.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag råkar ut för det här emellanåt.
Det händer mig såpass sällan att jag vågar självmedicinera (dricka alkohol ), men det är irriterande som fan, man är kass i två dagar efter en natt med utebliven sömn.

Sov inget inatt. Blir väl trött om nån timma antar jag, är väl på färjan mot Polen då, så det är nog lungt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vaken än vaknade 19.00 igår hmm inte stabil å ikväll är de fredag å lätta pengar på pokern juck, lär nog sova snart

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

jag har väl med sömsproblem efter kl 2 på natten så brukar jag vara piggare än klockan 10 typ:P går bara inte at somna så man sitter uppe nästan jämt.

fast sen är jag alltid seg av mig med fast det är en annan sak

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kom på en till grej, låt oss säga att du vaknar kl. 12:00 på dagen, sen är du vaken i 12-14 timmar och klocka 2 på natten tänker du somna, men du kan inte.
Gör såhär, sov inte.
Va vaken hela natten och sov INTE på dagen, vänta tills nästa natt och tro mig, då kommer du vara trött :).
Det viktigaste är att inte sova mitt på dan.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Man borde sova max i 8 timmar men nu när jag har sommarlov så kan jag knappt sova av någon konstig anledning :S allt börja när jag var 13 år..Helt plötsligt så krånglade allt till sig och jag får det svårt o sova...Jusst nu är klockan 5:41 och jag har max sovigt i 4 timmar på cirka 2 dagar nu kanske.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk

Jag tror det händer på vad man gjort under dagen, om man t ex vart ute och fiskat en hel dag, då har jag inga problem alls med att sommna.

Det handlar om att vara ute och röra på sig under dagen, enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare.
När jag har rört på mig lite under dagen, t ex gymmat så somnar jag väldigt lätt.
Har jag suttit inne och druckit cola hela dagen, är det inte lika lätt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har bara haft problem att somna när jag varit arbetslös för några år sen.
För mig är det viktigt att hålla igång, inte bara sömnen det åtgärdar.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Inaktiv

Välkommen till den underbara världen som kallas för "Sömnapne"

Permalänk
Medlem

Re: Inte kunna sova på en hel natt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone

Hände mig så ofta att jag fick gå till vårdcetralen.
Fick sömntabletter tillslut.
Blir lite zombie av dom men vafan, dom får mig att sova.
Fast nu jag inte sömnlöshet lika ofta som det var när det började, och det är jag mycket glad över.

Permalänk

Jag har inte sovit något inatt, dock inte för att jag inte kunnat somna utan för att jag inte haft lust Ska försöka hålla mig vaken under dagen, annars lär det bli ett jäkla strul att somna ikväll.

Men jag har upplevt liknande situationer som dig, tror inte att jag inte kunnat sova på en hel natt någon gång, men ibland har det tagit upp till 6-7 timmar innan jag somnat. Händer dock väldigt sällan, vanligtvis handlar det om ett par timmar för mig också dom gånger jag har sömnsvårigheter.

Men hur som helst, det är väl svårt att veta exakt varför man har svårt extremt svårt att somna ibland. Generellt försöker jag dock passa dom populärt kallade sovtågen, dvs dom trötthetsperioder man får, då jag märkt att dom är viktiga för mig. Missar jag sovtåget blir jag pigg igen och det kan ta ett tag innan jag blir trött igen (nästa tåg kommer ). Men det handlar väl mest om att försöka hålla en bra och regelbunden dygnsrytm. För min del har jag sovit bäst när jag haft jobb där jag börjar väldigt tidigt. Rätt länge började jag klockan 7 och då gick jag upp vid 6 och somnade sen som en stock någon gång efter 23. Hade knappt några problem med sömnen alls då. Som svårast att sova har jag när jag är uppe sent och sover länge, typ 10-12 timmar, då kan det vara ett riktigt jäkligt att somna nästa kväll.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

jag har extremt litet sömnbehov. sover normalt knappt fyra timmar per natt och då och då händer det att jag inte sover alls. det blir liksom inte av, sitter och tittar på re-runs av macgyver eller nåt och vips är det dags att åka till jobbet igen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Hade en del sömnproblem under slutet av terminen då det var mycket att göra med projekt och tentaplugg. Jag kände mig inte särskilt "oroad" eller så, vilket jag alltid förknippat med stress, men eftersom det slutade direkt när sommarlovet började så antar jag att det var stressrelaterat.

Det som är extra jobbigt är när man vet att man måste upp tidigt nästa morgon - ligger man där vaken kl 3 på natten och tänker på hur jobbig nästa dag kommer bli pga sömnlösheten så blir man bara än mer oroad och får ännu svårare att sova.

Det som brukade fungera bäst för mig var att faktiskt inte aktivt försöka somna. Jag la kuddarna mot väggen så att jag hade huvudet högt (ungefär som om man skulle titta på en tv vid fotsidan) och bara tänkte och funderade över nån intressant fråga med ögonen stängda. Det tog aldrig särskilt lång tid innan jag somnade, baserat på att jag aldrig kom framt ill några slutsatser angående det jag funderade över

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jag har extremt litet sömnbehov. sover normalt knappt fyra timmar per natt och då och då händer det att jag inte sover alls. det blir liksom inte av, sitter och tittar på re-runs av macgyver eller nåt och vips är det dags att åka till jobbet igen.

Hehe McGyver äger innan man ska sova
Har haft ganska stor sömnproblem, ett tag satt jag vaken i 1 dag, gick och la mig sov ordentligt sen satt man uppe en dag till. Är dock ingen sovarmänniska lägger mig mellan 1-4 på morgonen nu när jag är ledig och går upp vid 9-10 tiden och är hyfsat pigg.