Permalänk
Medlem

Insomnia, de snackade om det på morronpasset i morse om jag inte minns fel. Har hänt mig två gånger.. otäckt och ganska irreterande eftersom jag verkligen behövt min sömn de gångerna.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Välkommen till den underbara världen som kallas för "Sömnapne"

Sömnapné är väl ändå andningsuppehåll i sömnen.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem under flera år, men i början av sommaren tog jag tag i saken och gick till doktorn. Fick remiss till en KBT-behandling (Kognitiv Beteende Terapi) och det funkade över förväntan. Innan kunde det ta flera timmar att somna, följt av många uppvaknanden under natten, då jag även hade svårt att somna om. Efteråt så somnade jag på under en halvtimme och sov hela natten igenom. Trodde aldrig att det skulle fungera så bra För min del så var lösning extremt regelbundna tider i sängen. Lägga mig 00:30 och gå upp 06:30 varje dag, vardagar och helger. Dessutom gjorde jag ingenting annat än sov i sängen/sovrummet, t.ex. låg jag inte och läste eller kollade på tv-serier där. Det var grymt jobbigt dom första dagarna, men efter typ en vecka så sov jag genom hela natten och kände mig utvilad när jag vaknade. Har tyvärr gått ifrån det här lite nu och sömnen har definitivt blivit mycket sämre igen.

Permalänk

Insomnia är ett helvete. Men Pelleplu har faktiskt ett tänkvärt inlägg i debatten, om man har återkommande problem med att sova kan KBT vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men har åkt på något "insomnia" problem jag också nu. Har sovit i ca 3 timmar sen i onsdags. 3 Dagar utan sömn är ett rent helvete.. jag kan somna hur lätt som helst om jag lägger mig vid tv'n på eftermiddagen, däremot om jag ska lägga mig på natten är det helt omöjligt att somna. Kan somna lite lätt men vaknar väldigt snabbt igen. Är helt pigg på nätterna trots utan sömn men på dagarna är jag trött som satan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Lite gammal tråd, men har åkt på något "insomnia" problem jag också nu. Har sovit i ca 3 timmar sen i onsdags. 3 Dagar utan sömn är ett rent helvete.. jag kan somna hur lätt som helst om jag lägger mig vid tv'n på eftermiddagen, däremot om jag ska lägga mig på natten är det helt omöjligt att somna. Kan somna lite lätt men vaknar väldigt snabbt igen. Är helt pigg på nätterna trots utan sömn men på dagarna är jag trött som satan.

Har du tagit tjack?
Även om jag känner sig pigg så ta ett varmt bad (somna inte bara) sen går du och lägger dig i sängen så kommer du nog garanterat slockna.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomnia

Har med inte kunnat sova några gånger, men har då helt enkelt varit vaken hela natten och kört på under nästa dag som vanligt och somna tidigt och sova riktigt gott!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Har några polare som brukade sitta nätterna igenom och spela rollspel, nu har det varit så att de har spelat WoW.

Hur som helst löser det sömnen med att dygna. De ser till att hålla sig vakna tills det är dags att gå och lägga sig i vanlig tid.

Om de spelar rollspel fredagkväll kl 21 sitter till lördagkväll kl 22. Håller sig sysselsatta hela denna tid. Sen läggdags kl23 på lördagkvällen och upp i vanlig tid.