Permalänk
Medlem

Snabbkyla Coca Cola

Hej, började fundera lite på ämnet nu idag när man köpte en stor flaska (1,5 liter) coca cola i affären.. varm som vanligt.. jävla svierge när ska vi lära oss att sälja all dryck kyld på sommaren.

Iaf.. stoppade in den i frysen för att få ner tempen på den snabbare, och drog mig till minnes mythbustersavsnittet där de snabbkyler cola och öl och sånt bland annat med brandsläckare...

Men... är det någon som har koll på hur länge man ska ha flaskor/burkar av olika storlekar i frysen för att de ska nå optimal temperatur? 1,5 liters då i första hand.

Detta utan att packa in den i is osv.

All info är välkommen ^^

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kommer börja frysa rätt fort, längst ut i kanterna då, så att vända och vrida på den då och då är nog att rekommendera. Vet inte hur länge den bör vara inne dock, men det kan nog ta en stund att få ner den till 7-8 grader eller vad man vill ha den i.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Håller med!
Blir så jävla förbannad när man ser att det inte finns några kylda 33cl burkar.
Hur fan tänker en del.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Drickan kyls knappast ner så fort att det är risk att det fryser innan drickan är lagom kall.
Inte helt lätt att veta vad som är lagom men jag gissar på 2 timmar i frysen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har lagt cola i frysen många gånger, optimalt temperatur är det ju när den precis har börjat frysa lite grann, men så länge orkar jag aldrig vänta, går ju inte på 10 minuter precis =/

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

mycket vatten, is och salt eller snabb kyla på några sec, kolsyrebrandsläckare

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att efter 1 timme och 50 minuter hade en del isbildning börjat, ska testa med en flaska i en timme och 30 minuter nästa gång hade inte möjlighet att följa utvecklingen under närmare intervaller då jag vart distraherad ^^

Permalänk
Medlem

1h i frysen brukar väl bli bra. Men det beror väl på från frys till frys och vart i frysen man stoppar den.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Stune
mycket vatten, is och salt eller snabb kyla på några sec [/QUOTE

Tänkte precis skriva det! Funkar skitbra.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Att lägga den i frysen kommer ta en bra stund (Beror på frysen iofs).

När jag och polarna köper 1.5 liters när vi lanar lägger vi dom i frysen, och jag brukar få ha min i 2 timmar innan den är kall.. Flaskan känns kall ofta men inte är då drickan kall..

En metod jag brukar köra (På lan då) är att vänta tills den är frysen (men inte så flaskan exploderar ) och sedan klämma lite på flaskan så att det börjar rinna.

Då får man Cola med is i sig, det är gott.

Men håller med! drickorna borde vara kylda, vi har 3 affärer här i min by. 1av3 har kylda 33cl, och alla 3 har kylda 50cls. men ingen har då kylda 1.5/2l.. Om man nu inte räknar med pizzerian

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att det är acceptabelt att sälja varm dryck i Sverige. En dryck ska alltid vara kall. ALLTID.

Här i Australien måste de vara välkylda annars köper ingen. Det är så det ska vara. Oftast är de så kalla så de nästan blivit till is. Bara nästan. Och det är överallt, från 7-Eleven till små kinesaffärer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det är helt sjukt att det är acceptabelt att sälja varm dryck i Sverige. En dryck ska alltid vara kall. ALLTID.

Ja... inget slår en kopp kallt kaffe på morgonen (Y)

Nää, men det där med varm dryck, är inte det bara vanligt i större affärer?
Tycker alltid att turkaffärer etc. alltid har kall dryck.

Permalänk
Medlem

33cl skall vara i frysen 40 minuter, då är den iskall
1.5 liter skall vara inne i 1.5h till 2h

Permalänk

Aldrig upplevt problemet sålänge man inte ska ha just preciiiis den där drickan som inte råkar vara kyld. Annars är 33/50/1.5l/2l kylda. Bara 6-packen cola som skulle behövas ställas in i kylen då.

Permalänk
Medlem

Brukar lägga dom i kylen när man har varit och handlat och vänta ett bra tag. Då tycker jag det är lagom! Visserligen så tar det ett tag =/.

Permalänk
Medlem

använd Is i glaset?

eller ett frostat glas med is i:P

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att skiten kan frysa när korken öppnas. Kolsyran bidrar till att det kan bli kallare än 0 grader utan att det fryser, när korken öppnas och kolsyran släpps ut kan delar av drickan frysa till is.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

kall dricka går inte halsa ju......

jag gillar iofs inte kall dricka så mkt men rumstemperatur är lagom att dricka

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett detta som ett problem. Vet inte om det beror på att jag helt enkelt inte tycker att det är sådär dödsviktigt vilken temperatur drickan har, eller om jag kanske dricker läsk så sällan att när jag väl stöter på problemet har jag redan glömt när det sist hände.

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem? ^_^

Annars är ju som ovan nämnt Mythbusters variant med is och salt en uppenbart bra idé, den verkade ju funka för dem iaf ^-^

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Nej ni, naturligtvis är det enda rätta sättet med kolsyreis. Det sublimerar vid -78.5°C, och är således fantastiskt bra för att kyla Coca-Cola snabbt. Fast det är klart, om du stoppar flaskan i flytande kväve så lär det ju bli ganska kallt snabbt med.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej ni, naturligtvis är det enda rätta sättet med kolsyreis. Det sublimerar vid -78.5°C, och är således fantastiskt bra för att kyla Coca-Cola snabbt. Fast det är klart, om du stoppar flaskan i flytande kväve så lär det ju bli ganska kallt snabbt med.

Ja, för det är ju sånt man har hemma.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Fast det är klart, om du stoppar flaskan i flytande kväve så lär det ju bli ganska kallt snabbt med.

Och sedan så behöver man ju bara hälla flytande Beryllium över skallen för att komma loss.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

ojoj...En tråd som passar mig.
Detta har jag gjort dagligen dom senaste 2-3 åren, för precis som er är jag arg på att Coca Cola(även andra kolsyrade drycker) inte är kylda i affären. Och när man kommer hem från affären vill man börja med middag och sedan ha coca colan välskyld till maten.

Jag var så fixerad på att hitta den perferka temperaturen så jag började ta tid på detta. Jag har flyttat till ny lgh senaste året så beroende på vilken frys man har så kan det skilja rätt mycket.

MIN frys:
--1.5l Coca cola i 4kr Pet-flaska - 1.5h INTE mer än 2h.
--1.5l Coca cola i 2kr Pet-flaska(den "nya") - knappt 2h. Har inte hunnit mäta mer eftersom flaskan är ganska ny.

--2l Coca Cola. - 2h+. inte mer än 2.5h

Jag letar efter precis då kanterna börja frysa men absolut inte mer. Om coca colan fryser kommer ni inte kunna öppna den på på lång tid(1h-3h, beror på hur genomfrysen den är) utan att förlora halva colan över diskhon

Detta varierar på frysen. Min gammla frys kunde det ta ca30min längre. Så testa er fram.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Att slänga massor av iskuber och vatten i en behållare som rymmer cola-flaskan och lite mer (isen och vattnet ) och sen ställa flaskan däri vore väl optimalt ?

Vatten med hemskt mycket is i sig håller närapå 0 grader C.
Sen borde väl vattnets kontakt mot flaskan överföra värmen mycket bättre än luft ?

Det är ju lättare att alltid ha en gäng ispåsar i frysen redo än att hålla sig med dricka i kylen varje dag

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Att slänga massor av iskuber och vatten i en behållare som rymmer cola-flaskan och lite mer (isen och vattnet ) och sen ställa flaskan däri vore väl optimalt ?

Japp. det är optimalt. Testa detta en gång fungerar skitbra. Går fort att kyla också. men var så jobbigt att trassla med vatten, is och hink varje gång man ville ha en cola kall. Så lat som man är så är detr lättare att bara stoppa den i frysen

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk

cola ska vara så kall att när man öppnar den ska det frysa då e den lagom kall..

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Avstängd

Som sagt, is, salt o vatten var väl det som ansågs vettigast, iaf enklast. Kolsyresläckaren tror jag inte var lika bra.