Dell Inspiron 1520 eller Sony Vaio FZ11S

Permalänk
Medlem

Dell Inspiron 1520 eller Sony Vaio FZ11S

Hej hopp.

Nu måste ny dator köpas igen. Valet står just nu mellan dessa 2 som verkar likvärdiga enligt denna konfig. Alla tips om vad som är plus och minus med dessa är välkommna.
Även om jag bör tänka på något så tveka inte tex allmän kvalite som verkar bra på båda vad jag hört!?

DELL Inspiron 1520 (12´100 kr)

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7100-processor (1,8 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
VAL AV FÄRG Kolsvart med matt yta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar redigera
LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™ redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

SONY Vaion FZ11S (13´000 kr)

Processorhastighet 1.8GHz
Processortyp Core 2 Duo T7100
Cache 2 MB
Skärmstorlek 15.4tum
Optimal upplösning 1280x800
Minnestyp DDR II SDRAM (667 MHz)
Internminne 2048MB
Maximalt minne 2 GB
Minnesplatser 2st
Lediga minnesplatser 0st
Lagringskapacitet 160GB
Optiska enheter DVD±RW (+R dubbla lager)
Floppy Nej
Grafikkort GeForce Go 8400M GT 256MB (upp till 895MB delat)
Ljudkort Intel High Definition
Högtalare Stereohögtalare
Nätverk 10/100 Mbps
Modem Ja
WLAN 802.11a/b/g
USB 3 x USB 2.0
Firewire 1 x Firewire 400
Bluetooth Ja (v2.0)
PC-Card 1 st ExpressCard 34
TV-ut S-Video + HDMI (HDCP)
VGA-port 1 st
DVI-port Nej
Styrdon Styrplatta
Minneskortläsare SecureDigital/MemoryStick
Operativsystem Windows Vista Home Premium
Operativsystemspråk Svenska
Dimensioner (BxHxD) 355.8x24.9-34.5x254.4mm
Vikt 2.7kg
Pixelpolicy OBS! Läs om pixelpolicy under garanti innan köp!
Garanti 1 år
Dockningsbar Nej

Permalänk

LÄTT Sony Vaio....den har dubbla lampor , hdmi , beror ju på om detär nåt man måste ha eller inte .. graffekortet lite bättre i Dell
jag ville ha hdmi , så jag köpte Sony Vaio AR serien ....

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är mycke bättre i dellen än i sonyn.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

De e så nedrans, att den ena aldrig bara kan vara klart bäst. Nu blir det ju till att välja det ena framför det andra. Jag kan ju inte ens välja glass.

Min sista livlina, och det är "fråga forumet".
Kom igen nu gott folk.
Rösta på vilken ni skulle tagit så ja får hjälp

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna välja
Står också i ett sådant val ungefär, är bara så lack att sony är förinstallerad med typ 8 gb av skit

Permalänk

är själv inne på samma linje men blir nog Dell Inspiron 1520 nu nästa månad. Har ju sony och den var ju installerad men en jävla massa skit och så fick man typ inte en enda skiva utan bara fullt me böcker.

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Ok.

Vet någon hur dem känns rent buggmässigt jämfört med Sony. Hade en Sony i 1 vecka och den känndes bra, snugg inga problem alls, förutom när hårddisken la av
Jag tror inte jag petat på en dell någonsin. Det är inga tegelstenar eller så?

Permalänk
Medlem

Jag står mellan valet, FZ11s eller M1330.
och båda hamnar på 13000, men FZ11s verkar vara bättre med M1330 snyggare och smidigare

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det är fler som inte kan välja,,,eller , så skönt var det nog intel. Hade föredragit om alla drog åt ett håll.

Jag är ju lite sugen på Sony bara för att de e Sony..(stupid)
Men känns som man kanske får mer av Dell och spar ca 700 kr.

Frågan är dock om ja kommer spela så mycket med datorn eller ej. Dell är ju en hel cm tjockare........

Permalänk
Medlem

Just det att Dellen är en CM tjockare, Det gillar inte jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Just det att Dellen är en CM tjockare, Det gillar inte jag!

Precis, men å andra sidan är det trevligt med bra grafikkort

Vet någon hur bildkvalite skiljes dessa 2? Den Sony FE31M jag han ha i ett par dagar hade KALAS bild.

Permalänk
Medlem

Först var jag på vippen att beställa en Vaio FZ11S men insåg när jag noterade Dell 1330 att det var en sådan jag ville ha! Mycket beror på storlek och vikt, för mig är en 15.4" lite för knölig att släpa runt på, om än bara i hemmet.

Om 13.3" duger tycker jag att man skall kika på Dell, då kan men ju dessutom konfiguera den hej vilt.

Helst av allt hade jag velat ha Sony Vaio SZ6 som kommer inom kort, men den lär hamna på 25000+ och då får man en dator som måste ominstalleras direkt pga allt junkware, och så kommer den inte att ha HDMI. Vacker är den dock!

Kan tillägga att jag inte spelar spel

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

Blir nog en Dell 1520 för min del, man vet aldrig om man vill spela lite, någon gång Annars är ju Sonyn sjukt snygg och slimmad, men en liten trevlig färg på dell får väl ta igen designen.

Visa signatur

It´s me

Permalänk
Medlem

Den där extra cm på höjden som Dell har kanske även är positiv i och med att det inte ligger lika packat under huven och håller kylan nere?
Vild spekulation som låter rimligt.

13" skulle nog dug aför mig med, 15 är ju som en 17 tum på en gammal monitor. Men samtidigt sköntmed stor skärm när man jobbar, ser film eller spelar