Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
någon som kan bekräfta att tre har börjat med publika ip adresser? själv får jag bara en intern tyvärr, skulle vara väldigt kul att få en publik, kör med vpn tills vidare.

Hur får du VPN att funka? Jag försöker med Relakks men det funkar inte...

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft ip adrr som börjat på 10. en så länge.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Jo det verkar som att Tre har gått tillbaka till interna ip-adresser igen, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_steed
Hur får du VPN att funka? Jag försöker med Relakks men det funkar inte...

Kör hamachi.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_steed
Hur får du VPN att funka? Jag försöker med Relakks men det funkar inte...

jag får inte heller Relakks att fungera, det fungerade tidigare men har nu helt plötsligt lagt av...
väldigt skumt..

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Telenor är kasst!

Ingen publik ip. problem att logga in på msn då gatewayn cpar.

Tele2 har bäst hastighet i dålig mottagning, testat i sthlms området.

Jag har telenor nu pga av att inte jag införskaffade det, men jag skulle valt tele2 2a alt. Tre i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Tre och telenor kör samma 3g nät.
Dock är det nog bara till masten och inte gateway osv.

Ibland får jag inte publik adress från tre heller.

Ang publik adress hos tre så följ detta.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=10

Dock har jag som sagt märkt att man inte alltid får de trotts allt.
Testade här om dagen och tog bort modeminställnigarna osv och installerade igen och då fick jag publik adress.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Ang publik adress hos tre så följ detta.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=10

Ett stort tack för den länken

Permalänk
Medlem

Hur kan man säga att telenor suger. Jag har telenor och har hafft det i 5 dagar nu och har inget att klaga på, skulle få 384kbits och jag drar ner i drygt 47kb/s.

När det gäller fritt så har jag kollat upp det en extra gång och INGET kan komma till ifall om du inte ringer eller något dylikt från din mobiltelefon.

Med telenor får man även 30 gratis sms i månaden att skicka från "mina sidor" hos de. Samt att de har en väldig trevlig support och enkelt att komma fram, brukar inte vara mer en 5-15min väntetid, de har en chatt om man vill vara mer anonym.

Jag har aldrig varit nerkopplad eller har några klagomål en så länge, och via mina kontakter som också har detta bredbandet som bor ute på landet har de inte heller något att klaga på, dock får jag vänta någon månad tills jag får 3.2Mbit/s då kommer de väl gå i 350kb/s. Detta är suveränt, betalar inte ett öre fram tills den 11 september dessutom. Vart finns det negativa?

Får även tillägga att ni som inte får msn att funka så går det för mig alldeles utmärkt, precis som mitt fibernät fasst med segare hastighet.

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bambu
Hur kan man säga att telenor suger. Jag har telenor och har hafft det i 5 dagar nu och har inget att klaga på, skulle få 384kbits och jag drar ner i drygt 47kb/s.

När det gäller fritt så har jag kollat upp det en extra gång och INGET kan komma till ifall om du inte ringer eller något dylikt från din mobiltelefon.

Med telenor får man även 30 gratis sms i månaden att skicka från "mina sidor" hos de. Samt att de har en väldig trevlig support och enkelt att komma fram, brukar inte vara mer en 5-15min väntetid, de har en chatt om man vill vara mer anonym.

Jag har aldrig varit nerkopplad eller har några klagomål en så länge, och via mina kontakter som också har detta bredbandet som bor ute på landet har de inte heller något att klaga på, dock får jag vänta någon månad tills jag får 3.2Mbit/s då kommer de väl gå i 350kb/s. Detta är suveränt, betalar inte ett öre fram tills den 11 september dessutom. Vart finns det negativa?

Får även tillägga att ni som inte får msn att funka så går det för mig alldeles utmärkt, precis som mitt fibernät fasst med segare hastighet.

Jag håller med! Det funkar kanonbra, inklusive MSN.
Hur vet du när dom ska bygga ut 3G-täckningen? Jag har inte turbo hemma som det verkar... Måste man ställa in nåt i modemet/kortet isf? Har du modem/kort? Finns ju bara UMTS/GPRS som jag kan välja i mjukvaran till mitt PC-kort. Borde det inte stå HSDPA någonstans? Eller går det under samma som UMTS kanske?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Jag hörde med telenor när de skall bygga om i mitt område ( några mil söder om karlstad ) när jag tecknade mig för någon vecka sedan så sa han detta, samt så frågade jag när jag binde mig i 24månader då jag fick modemet gratis ifall om framtiden kan ge mig snabbare en 3.2Mbit/s så sa han att det har varit tal om detta redan så han vet att det går men visste tyvär inte när det kunde ske, men på 2år kan det hända mycket med tekniken :).

Nej turbo finns bara från stockholm i öst till strömstad i väst en så länge, dom har börjat bygga innåt landet nu och utökar hela tiden.

Jag har modem samt ett sim kort precis som i telefonen ja.
Ah, om du bara har gprs så får du väl inte mer en några få kbit/s?

Om du har telenor bredband så har du ju en liten ruta där det står "Anslut/koppla från samt sms central" om du går in på "visa inställningar" så har du valt priotera 3G där eller har du bara endast gprs ifyllt?

Aha nu läste jag att du bara kan välja GPRS, vad har du för modem då?

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bambu
Jag hörde med telenor när de skall bygga om i mitt område ( några mil söder om karlstad ) när jag tecknade mig för någon vecka sedan så sa han detta, samt så frågade jag när jag binde mig i 24månader då jag fick modemet gratis ifall om framtiden kan ge mig snabbare en 3.2Mbit/s så sa han att det har varit tal om detta redan så han vet att det går men visste tyvär inte när det kunde ske, men på 2år kan det hända mycket med tekniken :).

Nej turbo finns bara från stockholm i öst till strömstad i väst en så länge, dom har börjat bygga innåt landet nu och utökar hela tiden.

Jag har modem samt ett sim kort precis som i telefonen ja.
Ah, om du bara har gprs så får du väl inte mer en några få kbit/s?

Om du har telenor bredband så har du ju en liten ruta där det står "Anslut/koppla från samt sms central" om du går in på "visa inställningar" så har du valt priotera 3G där eller har du bara endast gprs ifyllt?

Aha nu läste jag att du bara kan välja GPRS, vad har du för modem då?

Nej då. jag kan välja UMTS (3G) också, som jag kör. Maxar 45KiB/s från ftp. Jag har ett Globetrotter MAX-nånting, 7,2-ready.

Var inne på chatten nu, men dom kunde inte svara på någonting :S

Hmm.. verkar som ni har mycket mer inställningar i USB-modemet än vad jag har i mitt kort, men kortet är verkligen litet och smidigt. Rundade hörn och sticker bara ut typ 7mm från datorn.

Men man tycker Hägersten som bara är 5 km från Stockholms innerstad borde väl inte vara så "off"..

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Nej det tycker man ju inte, konstigt att du inte får full fart, vad har du för motagning på 3G då?

GlobeTrotter Module HSDPA Network Card är det modemet har jag och det skall stödja Turbo-3G för jag betalar 199kr/månaden och då skall det vara för ett turbo3g modem. och kollar man under ikonen där man är ansluten står det också upp till 3.6Mbit/s så det lär ju stödja det. Bara vänta tills man får några kbits mer och leka med. Dock vet jag inte uploaden på det nu är det ju 128kbit/s och ner 384kbit/s.

Men kolla på http://www.telenor.se/177.jsp ifall om du inte borde ha turbo-3G 3.6Mbit/s.

Edit: Stavning :}

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bambu
Nej det tycker man ju inte, konstigt att du inte får full fart, vad har du för motagning på 3G då?

GlobeTrotter Module HSDPA Network Card är det modemet har jag och det skall stödja 3G för jag betalar 199kr/månaden och då skall det vara för ett turbo3g modem. och kollar man under ikonen där man är ansluten står det också upp till 3.6Mbit/s så det lär ju stödja det. Bara vänta tills man får några kbits mer och leka med. Dock vet jag inte uploaden på det nu är det ju 128kbit/s och ner 384kbit/s.

Men kolla på http://www.telenor.se/177.jsp ifall om du inte borde ha turbo-3G 3.6Mbit/s.

Edit: Stavning :}

Jag har "excellent signal" (5/5 pinnar) står det (UMTS, 3G).
Det står 3,6 för mig också vid anslutningsikonen.

Haha, deras kartor ja.. Man kan ju se att det är lite grönt i stockholmsområdet och längs kusten, men knappast med ortsprecision?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Jag bor i hägersten och får ut ungefär 1.6mbit.
På jobbet som ligger på kungsholmen så har jag aldrig fått ut mer en 1.4mbit.

Av 272 mätvärden i Tptest.
Max 2.7mbit, medel 1.3mbit och lägst 0,0mbit.

2.7mbit fick jag när jag var i malmö.
Aldrig fått sådan hastighet i stockholm.

Jag har tre's abonnemang.
Tre och Telenor delar 3g nät så ni vet.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för annan fråga lite bara:

Går det med telenors mobila bredband att man ansluter automatiskt varje gång?
För jag är tvungen till att trycka på "anslut" varje gång jag skall koppla upp mig på mobila bredbandet..

Med mitt stadsnät från tele2 så är det ju bara att starta datorn så startas internet, går det inte göra så med mobilt bredband?

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk

Det du kan göra är att skapa en fjärranslutning som ringer upp *99# om det är Telenorsanslutningsnummer.

Permalänk
Medlem

modemanslutningen ligger under "nätverks anslutningar".

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.