Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Jag kan lätt rekommendera I8kfanGUI.

http://www.diefer.de/i8kfan/index.html

Den kan du styra fläktarna hur du vill med rätt bra nogrannhet.

Done and done
Funkar bra, dock så löser det tyvärr inte problemet. Datorn blir fortfarande sirap då och då. Tror jag måste höra med supporten...

Det roliga är att fläkten högvarvar ibland, datorn är relativt kall men ändå sjuukt seg. Man stänger av, väntar ett tag. Sätter på och fläkten högvarvar inte, temperaturen blir mycket mycket högre men datorn funkar utmärkt :S

Permalänk
Medlem

Hej!

Talade med en Dell säljare idag ang köp av en bärbar dator och nu har jag blivit drabbad av svår beslutsångest!! Hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig komma till rätta i mitt köp. Har planer på att just skaffa en Dell och varit mycket inne på just XPS 1710 och kikat, är intresserad av det billigaste paketet de har för 15.000 men uppgradera till 2GB ram. Är dock kluven för den kostar rätt så mycket mer än de andra datorerna men engligt Dell så ska den slå de andra med hästlängder. De jämförde tex det grafikkortet som sitter i XPS:n Geforce 7900 256 MB med Geforce 8600 256 MB och påstår att 7900 är mycket bättre pga DDR3 tänker dock själv att den har inte Direkt X 10?! Sen säger de att datorn håller mycker längre pga bra kvalitet. Är sugen på XPS:n just pga att den har Dvi utgång för jag vill kunna koppla den till TVn i framtiden nu när allt med Blueray och HDTV kommer. Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite illa omtyckte trubbel med min xps, jag lirar quake 4atm, det är patchat osv, jag kör med allting utom AA på max, jag kör i 1920x1200 givetvis.
Jag har alltså ingen AA på. jag börja lira spelet igen för att jag köpte x-fi kortet för bärbara, när jag börja lira det så flöt allt jättebra, det va spelbart i 4xAA men jag tyckte inte det flöt tillräkligt, så jag drog ner till 2xAA, men då hända det ibland att det sega lite lite, sånt stör mig rätt mkt, så jag stängde av AA helt.
Då va det all go, sega aldrig ovavsätt typ.

Sen letade jag lite drivers till kortet, hittade XTreme-G MobileForce 97.92 M4. körde in dom, sen lirade jag märkte la ingen jättestor skillnad faktiskt, det va som innan.
Sen om jag minns rätt så defragga jag hddn med Disktrix, och det va efter där som jag tror att gfxkorts driverna började spöka, tog lång tid att bota upp och fick en gång bluescreen där det stod typ nv-4 eller nått. så jag avinstallera, och körde in dells riktiga igen.

Men nu tycker jag att det inte flyter bra =(

Datorn i sig fungerar normalt anser jag, den botar även upp lika snabbt som jag är van vid.

Nån som vet nått? =(

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Avstängd

för det första borde du kunna ha AA på med ditt go7950gtx och med en bra FPS i Native upplösning. (i allafall om du har 2gb Ram).

ett litet tips.

Dells egna gpu-drivers funkar alltid bäst till Dells maskiner.

så om du kör XP (32-bit), använd denna driver: 84.69
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=9944

kanske du skulle prova att kolla hur många aktiva processer du har igång i aktivitetshanteran.(är det många kanske du behöver formatera ditt OS). oftast det är det, (eller virus/spywares) som gör så att prestandan sviktar.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ny
Jag har stött på lite illa omtyckte trubbel med min xps, jag lirar quake 4atm, det är patchat osv, jag kör med allting utom AA på max, jag kör i 1920x1200 givetvis.
Jag har alltså ingen AA på. jag börja lira spelet igen för att jag köpte x-fi kortet för bärbara, när jag börja lira det så flöt allt jättebra, det va spelbart i 4xAA men jag tyckte inte det flöt tillräkligt, så jag drog ner till 2xAA, men då hända det ibland att det sega lite lite, sånt stör mig rätt mkt, så jag stängde av AA helt.
Då va det all go, sega aldrig ovavsätt typ.

Sen letade jag lite drivers till kortet, hittade XTreme-G MobileForce 97.92 M4. körde in dom, sen lirade jag märkte la ingen jättestor skillnad faktiskt, det va som innan.
Sen om jag minns rätt så defragga jag hddn med Disktrix, och det va efter där som jag tror att gfxkorts driverna började spöka, tog lång tid att bota upp och fick en gång bluescreen där det stod typ nv-4 eller nått. så jag avinstallera, och körde in dells riktiga igen.

Men nu tycker jag att det inte flyter bra =(

Datorn i sig fungerar normalt anser jag, den botar även upp lika snabbt som jag är van vid.

Nån som vet nått? =(

Alla nyare drivers har krånglat för mig och mitt 7950GTX också. XTreme-G har en speciell driver för Dell som fungerar väldigt bra och som tidigare nämnt fungerar också Dells egna drivers också bra.

Permalänk
Medlem

Jag har 94.22 från dell just nu, deras nyaste, jag har inte så många processer igång, normalt har jag 41, när jag brukar lira så stänger jag av en del saker som inte behövs, då brukar jag hamna på 27 processer, det ligger dock den del saker i svchost processerna som jag är något osäker på.

Fyxim, vad jag vet så installerade jag xtreme-g drivern som är till dell, om inte så kan la du kolla vad den heter som du pratar om.

Jag ska prova att köra in dom gamla driverserna och se om det funkar bättre.

att det flyter dåligt har inget med att jag kör med en 5200rpm disk eller?

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ny
det ligger dock den del saker i svchost processerna som jag är något osäker på.

du vet att om du har SVCHOST32.EXE så måste det bort direkt. det är en Trojan (MiMail.I Worm) som tar jätte mycket kraft från datorn. (försökte ta bort själv förra veckan, men det sluta med att jag ominstallerade XP. det satt som berget). det sjukaste var att den var halvdold i min dator. hittade bara fragment i c:\windows\system32 mappen. (ändå öppnade jag jag dolda mappar).

för att få bort SVCHOST32.EXE. måste först processen dödas i aktivitethanteran, sen går man till Regedit. sen dödar man om och om igen tills ALLA SVCHOST32 nycklar är borta.

jag provade först Symantec anti scvhost32 program. men det hittade inte ett jäkla dugg (värdelöst program). så ta bort Trojanen manuellt, absolut bästa sättet.

Trojanen gör Datorn trög & konstig, (första gången jag får den). tror jag fick den från nått Pay Pal skräp.

MiMail.I Worm, går ut på att den helt enkelt stjäl din Kredit kort information. .......inget roligt va ?

edit. nej. har inget med hårddsiken att göra. prova rensa ren datorn från processer (eller om du har spywares/svchost32 kanske).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk

hadde också problem med nya drivers för bios o grafikkortet osv, gjorde bara en återsätllning på 1 vecka sen funkade allt klock rent igen, efter de har jag inte installerat en ända ny drivers lr uppdatering...

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ingen sån trojan Svärige, men tack för varningen.

Jag har kört in dom gamla driverserna, jag upptäkte att det är på ett specielt ställe på quake som det segar lite, men det gör det ovavsätt om jag har aa på eller inte.

Jag tänkte att jag ska formatera, men jag har en del saker som jag vill spara och jag har ingen annan dator, så jag tänkte köpa en ny dator först innan jag gör det.

Dom gamla driverserna funkar iaf, för det blir inte så som det blev när jag körde med Xtreme-g driverserna.

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Medlem

svchost är ju en systemfil? :S och stänger man av ngn av de flera så stängs ju datorn av?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Njae, alltså i svchost har processer i säg kan man säga.

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
svchost är ju en systemfil? :S och stänger man av ngn av de flera så stängs ju datorn av?

nej, SVCHOST32.EXE pratar jag om. (och det är ingen systemfel min vän). det är en Trojan som är väldigt väldigt skicklig gjord. om du hittar den i aktivitetshanteraren, så har du den. (nästan alltid behövs en omformatering av Windows för att få bort den). svchost.exe är en helt annan sak. (den ska du ha).

se tidigare inlägg hur man får bort den.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojka
Hej!

Talade med en Dell säljare idag ang köp av en bärbar dator och nu har jag blivit drabbad av svår beslutsångest!! Hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig komma till rätta i mitt köp. Har planer på att just skaffa en Dell och varit mycket inne på just XPS 1710 och kikat, är intresserad av det billigaste paketet de har för 15.000 men uppgradera till 2GB ram. Är dock kluven för den kostar rätt så mycket mer än de andra datorerna men engligt Dell så ska den slå de andra med hästlängder. De jämförde tex det grafikkortet som sitter i XPS:n Geforce 7900 256 MB med Geforce 8600 256 MB och påstår att 7900 är mycket bättre pga DDR3 tänker dock själv att den har inte Direkt X 10?! Sen säger de att datorn håller mycker längre pga bra kvalitet. Är sugen på XPS:n just pga att den har Dvi utgång för jag vill kunna koppla den till TVn i framtiden nu när allt med Blueray och HDTV kommer. Tacksam för alla svar!

Är det en prisvärd dator isf beställer jag en imorgon, finns det någon annan dell ni tycker man borde satsa på istället som är mer prisvärd så tipsa gärna!?

Permalänk
Avstängd

håller med killen du prata med. skulle själv hellre skaffa den med go7900gs, istället för den med 8600M gt. (om jag nu skulle köpa en spel laptop).
go7900 är bättre, dessutom så är dom flesta spelen fortfarande DX9. (har väll bara kommit några DX10 spel till PC. och det kommer att ta ett tag innan det kommer lika bra spel som FEAR, BF2, HL2, CSS, osv, på DX10. så nånn panik med DX10 kort är det verkligen inte).

även bra optimerade drivers till 8600m GT är det dåligt med, korten är lite för nya en så länge. (men det kommer såklart inom sin tid)

som sagt. är du efter en bra spel maskin i dagsläget, så gör du ett bra val.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Inaktiv

Var en artikel på idg för tag sedan... var en hel drös med bra spel som skulle stödja DX10, så defenetivt hade jag tagit 8600/8700 dator eller vänta om kraften där inte duger. För har jag fått för mig fel... men 7900GS är väl inte så mycket bättre än 8600GT(256MB ddr3)?

Permalänk
Avstängd

tror han jämför 1520 med 8600m gt mot xps med go7900. så ja, visst är det xpsen kort bättre i spel. (inte mycket bättre, men bättre). en annan underlig sak, jag även tror gäller här. är nämligen i USA om du köper en xps med go7900, så får du ett "special" tillverkat kort (enbart för xps). skillnaden är att xpsen go7900 har Dual heatpipes (koppar), mot det vanliga go7900 som single heatpipe (aluminium). tror det även gäller i sverige (skillnaden är såklart att xpsen kort har större pontential i kylning vid hög klock).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

var även en artikel på ngn sida där de körde crysis med en toshiba laptop med 8700GT och de sa att det var "nothing less than stunning" så förhoppningsvis stämmer det att även sämre grafikkort klarar av att leverera bättre grafik i DX10.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

ett 8700 gt ja. det är en helt annan sak. (du kan inte jämföra ett 8600 gt mot ett 8700 gt. är som att jämföra ett go7900 mot ett go7950gtx).

nu pratade killen om 1520 (8600 gt) vs Xps (go7900), och där har xpsen ett bättre kort. (dessutom hittar du inte nånn bärbar med 8700 gt i Sverige för tillfället, eller ? så det är knappast relevant i hans syfte).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

vad jag vet är 8700M GT som ett uppklockat 8600M GT?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337737 (men dyr ). Men jag hade nog tagit ett med DX10 ändå... santa rosa och allt vad det innebär med nyare dator. Eller helst... vänta på nya XPS med 8800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
vad jag vet är 8700M GT som ett uppklockat 8600M GT?

Exakt som du säger, jag skulle hellre skaffa mig en mindre 14-15 tumare med 8600M GT och överklocka det än att köpa en 17(?) tumare med 8700 GT, som kanske inte överklockar relativt lika bra och säkert inte är billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337737 (men dyr ). Men jag hade nog tagit ett med DX10 ändå... santa rosa och allt vad det innebär med nyare dator. Eller helst... vänta på nya XPS med 8800

Det ryktas om att inget 8800 kommer för laptops. Sist jag pratade med min Dell kontakt hade dom inga planer på att lansera någon ny 17-tumare i XPS serien förens nästa år.

Permalänk
Medlem

Jag körde 3dmark06 basic nyss, fick 5196p är det normalt eller är det lågt? jag kör med dom gamla dell driverserna.

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Är inte min dator relativt varm eller ligger ni andra på samma temperaturer?

http://217.210.151.13/varme.jpg

Peak är när jag körde 3dmark06. Jag fick 5000p i det ifall någon undrar. Bra eller dåligt?

Som den ligger i nu är i princip IDLE eller någon minut efter 3dmark06 rättaresagt.

Vad ligger er i för temperaturer?

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

funderat länge på att beställa en xps m1710, är det värt att beställa nu eller brode man vänta på dx10 kort? har runt 20k att lägga ut, spelar mycket så prestandan måste vara bra. Det jag hade tänkt var en 2.16ghz 2gb ram, 7950 kort, borde jag beställa en sådan eller vänta?

uppskattar tips!

Visa signatur

Retired gamer - medgrundare av https://www.gaffla.nu/

Permalänk
Medlem

Lirade lite Crysis Demot idag, efter 10 minuter så stänger min xps av sig pga värmen...

Vad jag kan se är det inget damm eller så som blockerar fläktarna. Jag har ingen klock igång. Någon annan som har problem med Crysis?

Visa signatur
Permalänk

nopp, funkar fint fint för mig..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Hmm ok. Jag har ju en generation sämre än din dator, "core duo" och 7900gtx, det kanske är det som gör det.

Har iaf skrivit ut hela servicemanualen nu så ikväll blir det till att ta isär datorn i smådelar och rengöra. Must. Play. Crysis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjahapp, då pajade mitt 7900 GTX i fredags. Har haft den i 1,5 år nu och använt den intensivt.
Fint, startade upp LOTRO och hann precis komma in i menyn när allt frös och snygga små statiska mönster dök upp.
Startade om och fick upp ett liknande mönster av statiska små streck i boot sekvensen.
Såg lika konstigt ut i bios, men skärmen blev svart när man väl närmade sig inloggbilden.
Det gick alltså att starta upp i felsäkert eller i vga-mode.

Tur för mig att jag köpte till 3 års-nästa-arbetsdags-service, synd bara att det var fredag (Murphy igång igen).

Ringde support och förklarade att jag misstänkte det var GPUn.
Måndagen kom och servicekille a´la Dell dök upp på mitt jobb med ett nytt kort.
Guud va synd att de inte lagerför 7900 GTX längre, satt och grät hela tiden då han satt och bytte ut det gamla mot ett 7950 GTX :(.

So thats it, ville bara berätta att allt gick som det skulle, and I'm still one happy camper :).

Permalänk
Medlem

Hej hej! Vad kör ni för drivrutiner för ljudkortet i vista? jag tycker mig ha lite problem med det.

Permalänk
Medlem

Ajaj, trist det där Lyris! Hmm, får hoppas att mitt 7900GTX inte pajjar, vill ju inte få ett 7950... Kanske inte skulle plockat ut allt damm förut...

Jaja, är väl bara en tidsfråga innan det ger med sig nu när man sitter och plågar det med Crysis.

Visa signatur