Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Fick ett lustigt fenomen på min 1710, efter en omstart så blev hela skärmen röd (det fanns andra färgnyanser också men den helt klart mest dominanta färgen var röd) klart irriterande. Denna fenomen uppträde också medans BIOS laddades så det kan inte ha varit graffe drivrutiner, tog kontakt med supporten. De föreslog att jag skulle starta datorn med diagnostik programmet (hålla fn knappen nedtryckt medans man startar den) och lyssna efter antal pip, samt att dra ut och återställa kabeln till skärmen. Jag fick detta svar efter 3 dagar från Dell men felet "återställde" sig själv efter 2 dagar så jag har inte gjort dessa saker. Jag misstänker att detta var värme problem, under den tiden hade har datorn på sängen och då blockeras ju luftflödet under datorn... Någon annan som råkat ut för samma problem ???

Visa signatur

Robert

Permalänk

Lyrisius: Tack för länkarna :=), ska kolla dom senare i kväll..

Någon som vet varför cs cpar på min dator? varje gång när jag startar datorn så står det att steam inte kunnde öppnas?

sorro: Ja det är förmodligen ett värme problem..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

sorro: Det finns et särskilt nummer som XPS-ägare ska ringa, det är support som du har betalat för så jag tycker du ska utnyttja det! Har varit i kontakt med suporten 2 ggr, mycket smidigt och fått ersättningsdelar inom 24 timmar.

Jag brukar ha datorn i sängen/soffan och spelat, sett på film och den har blivit brännhet utan att just det fenomenet uppenbarat sig, jag har inte 7950 dock som kanske blir varmare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja just det, hade glömt det här med XPS supporten hehe, men när jag täknade supportavtalet så bodde jag i sverige, nu har jag bosatt mig i asien så det blir nog svårt att skicka reserv/utbytesdelar ... skulle ha täcknat avtalet för support världen runt.. nåja.

En annan fråga, jag kör vista och de drivisar som jag kör på är endast de från dells hemsida, inte optimalt men funkar.. ni som kör vista vilka drivisar stoppade ni in? de från dell eller några specifika ???

Visa signatur

Robert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorro
Ja just det, hade glömt det här med XPS supporten hehe, men när jag täknade supportavtalet så bodde jag i sverige, nu har jag bosatt mig i asien så det blir nog svårt att skicka reserv/utbytesdelar ... skulle ha täcknat avtalet för support världen runt.. nåja.

En annan fråga, jag kör vista och de drivisar som jag kör på är endast de från dells hemsida, inte optimalt men funkar.. ni som kör vista vilka drivisar stoppade ni in? de från dell eller några specifika ???

Det står olika sidor med drivrutiner som är tweakade till vista och XP i denna tråden. Kommer dock inte ihåg vilket sid nr :/

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

En annan sak jag upptäckte när jag gick över från xp till vista är att batteritiden försämrades markant, vet inte om det beror på drivrutiner, att vista bara tar lite mer eller mina inställningar men hur som helst så tar batteriet slut mycket fortare nu (och det beror inte på att batteriet har blivit äldre och sämre, jag märkte den skillnaden direkt när jag bytte os) har nån annan märkt samma sak? lyckats förlänga batteritiden ??

Visa signatur

Robert

Permalänk
Medlem

Hej, ny här.

Ska köpa en ny maskin med reklamationspengarna från ett tidigare, misslyckat, köp. Vill ha så mkt kräm jag kan få för mina slantar, och XPS m1710 verkar ju vara ett bra val gällande både pris och kräm. Tänkte mig CPUn på 2.0Ghz, 2GB ram och graffet på 256. Blir ju ganska precis 15400. Får tillbaks 15-16k från köpet. Undrar bara om XPS'en haft några specifika problem. Alltså problem som nästan alla som köpt den råkat ut för, inte knas-problem som uppstått en eller två gånger hos enstaka personer (såna problem hittar man ju på nästan alla laptops). Har kollat lite på andra datorer, men dom flesta faller alltid på nåt, oftast upplösningen. Nöjer mig inte med upplösning under 1680x1050 =P

EDIT// Blir nog lite knepigt att vänja sig vid ett engelskt tangentbord, men det får väl gå. =P

Permalänk
Medlem

Jag upplever att min hdd är långsam, vet inte om det bara är jag eller om det faktiskt är så, jag valde den stora hddn när jag köpta min Hitachi HTS541616J9AT00 160gig 5400rpm.

Så just nu är jag lite sugen att byta till nån 7200rpm, men kommer det bli nån märkbar skillnad eller är det bara jag ?

Och om det nu är så att jag har rätt, nån som kan rekomendera nått att byta till som är snabbare?

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luzeke

EDIT// Blir nog lite knepigt att vänja sig vid ett engelskt tangentbord, men det får väl gå. =P

Tjena Luzeke och välkommen.

Förstår inte varför du ska behöva vänja dig vid engelskt tangentbord, ska du köpa din Dell i USA eller nått?

Jag kan tillägga att jag haft min XPS i över ett år nu och inte haft ett enda problem.
Även ställt frågan här i denna tråden men ingen har haft någon barnsjukdom vad jag vet. Inte ens ett år senare har vi fått problem med något.

Dyr dator, men stabil dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ny
Jag upplever att min hdd är långsam, vet inte om det bara är jag eller om det faktiskt är så, jag valde den stora hddn när jag köpta min Hitachi HTS541616J9AT00 160gig 5400rpm.

Så just nu är jag lite sugen att byta till nån 7200rpm, men kommer det bli nån märkbar skillnad eller är det bara jag ?

Och om det nu är så att jag har rätt, nån som kan rekomendera nått att byta till som är snabbare?

Det är som att byta ifrån ESi till VTi, det är märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Tjena Luzeke och välkommen.

Förstår inte varför du ska behöva vänja dig vid engelskt tangentbord, ska du köpa din Dell i USA eller nått?

Jag kan tillägga att jag haft min XPS i över ett år nu och inte haft ett enda problem.
Även ställt frågan här i denna tråden men ingen har haft någon barnsjukdom vad jag vet. Inte ens ett år senare har vi fått problem med något.

Dyr dator, men stabil dator.

Tackar.

När jag kollar val för datorn så kan man endast välja engelskt Windows, så jag antog att man fick ett engelskt tangentbord i maskinen då med. Är det inte så? Skulle va trevligt.

Det är ju lite betryggande att ingen (!) har stött på barnsjukdomar i maskinen.

Pratade med ett par kompisar om det hela, man kan ju inte säga att dom är positiva mot Dell, av anledningar jag inte lägger mig i. DOm föreslog att jag skulle vänta till hösten då Intels ny chipsats har vart ute ett tag. Santa Rosa hette den visst.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det bara är engelsk vista är för att datorn byggs i USA. Men tagentbord på svenska har jag
Jag har haft min snart i 2 månader och är väldigt väldigt nöjd. Lite tråkigt att Nvidia är slöa på nya drivisar för grafikkortet. Men, det kommer med tiden

Permalänk
Medlem

Sålänge du beställer genom den svenska sidan eller ringer till en svensk säljare(sitter i Danmark) så ska du få svenskt tangentbord.
Står i slutet på en webbeställning:
Inbyggt tangentbord med single pointing - svenska/finska (QWERTY)

De europeiska Dell-datorerna byggs i Irland och inte i USA... sist jag kolla i alla fall.

Permalänk
Medlem

XPS 1710 byggs i USA. Även till Europamarknade därav engelsk Vista.

Permalänk
Medlem

ok, märkte att det stod till höger för en liten stund sen =P

jag och en kompis sitter och pratar graffekort. det svulstigaste kortet på 512 är ju ett GeForce™ Go 7950 GTX. Dock så har 256 varianten (Go 7900) ingen beteckning. Är det en GTX eller ekonomivarianten GS? det ska ju skilja 1000 poäng i 3dmark mellan dom. Om det är ett GS kort, kan man då fixa till det så att man får GTX varianten av 256MBaren då eller är det omöjligt?

Permalänk
Medlem

Dell har ca 95 % av sin montering i Malaysia (Penang) och resten i Irland.
Alltså kommer datorerna till USA-marknaden från Malaysia.

Är det då som du säger (vilket förklarar varför man får ett engelskt OS) så ska jag sluta klaga om den långa leveranstiden (fick min efter 5 dagar ).

Den skickades från Irland, så då lagerförs dem väl bara där antagligen, men hur föklarar det då att man kan konfigurera den hur man vill?

Edit: Luzeke- Tyvärr är det GS som gäller om du väljer 256 varianten. GTX om du väljer den med 512.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Det är som att byta ifrån ESi till VTi, det är märkbar skillnad.

HAHA:D tack för den, inte så att du hänger på hpc?

Nån som har tips på nån snabb hdd på minst 120gig under 2000kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ny
HAHA:D tack för den, inte så att du hänger på hpc?

Nån som har tips på nån snabb hdd på minst 120gig under 2000kr?

Kika på Komplett. De har shyssta 7200 rpm 2.5" diskar till bra priser.

Permalänk
Medlem

Vilket kort är bäst av 7900 GS kortet i XPSen och NVIDIA® Geforce 8600M GT (512MB) som man får i Zeptos Znote 6625WD?

Zepton verkar trevlig, men frågan är om maskinen är pålitlig, och främst om graffet är bättre än Dell'ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luzeke
Vilket kort är bäst av 7900 GS kortet i XPSen och NVIDIA® Geforce 8600M GT (512MB) som man får i Zeptos Znote 6625WD?

Zepton verkar trevlig, men frågan är om maskinen är pålitlig, och främst om graffet är bättre än Dell'ens.

Enligt Notebookcheck så är 7900 GS kortet snabbare, om man bara kikar på 3DMark poäng. Har också hört att 7900 GS är väldigt överklocksvänligt.

Sen ska man väl räkna in att 8600M GT är ett DirectX 10 kort.

Se själv på poängen:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Permalänk
Medlem

Man kan ju få 7950gtx det med 512mb i xps med, vet inte om det är direkt mkt bättre än 7900, men det är iaf de jag har i min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kika på denna http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2887&review=... de har jue en röd top ovansida på sin skärm hur får man det? Kan man välja till det vid beställning eller special utgåva?

Låter XPS 1710 mycket? Sugen på en men den känns lite som ett halvt kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojka
Kika på denna http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2887&review=... de har jue en röd top ovansida på sin skärm hur får man det? Kan man välja till det vid beställning eller special utgåva?

Låter XPS 1710 mycket? Sugen på en men den känns lite som ett halvt kärnkraftverk.

Den röda toppen har man bara kunnat beställa om man bott i USA (Canada också tror jag).

M1710 låter inte mycket alls.
Kan jämföra med min brossas nya Macbook Pro. Vi satt och lanade GRAW i fredags, hans vackra Mac lät som en gigantisk cybergeting på anabola och fullständigt överröstade min stackars XPS.
(missförstå mig inte, jag tycker MacBooken är genialiskt snygg och smidig)

Märk väl att vi faktiskt satt och spelade, sitter man och kollar på film eller bara surfar så hör man knappt att den är på.

Sen går det aldrig att jämföra med en stationär... blir aldrig rättvist :)...mot den stationära.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en M1710 sedan i november och är grymt nöjd med den. Dock så tycker jag alltid att den blivit enorm varm. Det gör ju inte så mycket egentligen men nu senaste tiden så har datorn blivit enormt seg, ibland hackar allt fram i slowmotion (efter ett tags användande) det känns precis som om den vore överhettad. Ganska nyförmatterad och rensad på spyware och dyl. Rebootar man, blir det ibland bra (ett litet tag) och ibland blir det ingen förbättring.

Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downtown
Jag har haft en M1710 sedan i november och är grymt nöjd med den. Dock så tycker jag alltid att den blivit enorm varm. Det gör ju inte så mycket egentligen men nu senaste tiden så har datorn blivit enormt seg, ibland hackar allt fram i slowmotion (efter ett tags användande) det känns precis som om den vore överhettad. Ganska nyförmatterad och rensad på spyware och dyl. Rebootar man, blir det ibland bra (ett litet tag) och ibland blir det ingen förbättring.

Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Du verkar ha koll på mjukvaran så kan det vara ett fysiskt problem?
Har du provat att bara blåsa den rent från damm, typ vid fläktarna, på sidorna, baksidan och ovansidan?

Permalänk

har lite funderingar på en XPS 1710 och tycker att de är väldigt dåligt med bilder på Dells hemsida. Kan inte ni som har XPS lägga upp lite bilder på datorn här så man får chans att spana in de lite. (jag tycker att den verkar lite 14is när man kollar hemsidan så jag vill gärna ha bevis om att så inte är fallet. Lite osäker pp vad man ska tycka om LED-ljus också, är det corny och to mutch eller?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk

kolla google lr youtube.com ?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
har lite funderingar på en XPS 1710 och tycker att de är väldigt dåligt med bilder på Dells hemsida. Kan inte ni som har XPS lägga upp lite bilder på datorn här så man får chans att spana in de lite. (jag tycker att den verkar lite 14is när man kollar hemsidan så jag vill gärna ha bevis om att så inte är fallet. Lite osäker pp vad man ska tycka om LED-ljus också, är det corny och to mutch eller?

LED garnityret går såklart att stänga av, (eller ha blinkande till musiken om du nu så vill). själv tycker jag som dig lite att dom kanske är lite väl. men som sagt är det bara att stäng av dom. en sak är i allafall säker. du hittar inte en bättre spel laptop en m1710, dessutom tycker jag den röda modellen är riktigt fin.

hitta ett gäng bilder

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Du verkar ha koll på mjukvaran så kan det vara ett fysiskt problem?
Har du provat att bara blåsa den rent från damm, typ vid fläktarna, på sidorna, baksidan och ovansidan?

Jag provade göra det igår faktiskt. Kom ut en del damm, dock så misstänker jag att man måste öppna datorn och rensa ordentligt på fläktarna för att få bort allt men det verkar vara ett projekt i sig.
Har märkt att det bara är fläkten på vänster sida som går igång ordentligt på högvarv och det är just när fläkten högvarvar som datorn blir seeeg.

Finns det nåt program där man kan styra fläktarna/se info?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downtown
Jag provade göra det igår faktiskt. Kom ut en del damm, dock så misstänker jag att man måste öppna datorn och rensa ordentligt på fläktarna för att få bort allt men det verkar vara ett projekt i sig.
Har märkt att det bara är fläkten på vänster sida som går igång ordentligt på högvarv och det är just när fläkten högvarvar som datorn blir seeeg.

Finns det nåt program där man kan styra fläktarna/se info?

Jag kan lätt rekommendera I8kfanGUI.

http://www.diefer.de/i8kfan/index.html

Den kan du styra fläktarna hur du vill med rätt bra nogrannhet.